Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak obliczyć sprawność silników cieplnych? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „Co to jest silnik cieplny?”, „Cykl Carnota”, „Jak zanalizować cykle termodynamiczne?”, „Jak brzmi II zasada termodynamiki?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie z pomocą nauczyciela wymieniają warunki pracy silnika cieplnego. Nauczyciel przypomina definicję sprawności silnika. Uczniowie w dyskusji ustalają związek między ciepłem pobranym, oddanym i pracą wykonaną w 1 cyklu. Uczniowie w grupach obliczają sprawność silnika, korzystając z wartości ciepła pobranego i oddanego. Nauczyciel wprowadza pojęcie maksymalnej sprawności silnika i jej zależność od temperatur grzejnika i chłodnicy. Uczniowie w grupach obliczają, o ile należałoby zwiększyć temperaturę grzejnika, aby podnieść sprawność idealnego silnika o 10%. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują jedno z pozostałych zadań 5 – 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Obowiązkowo zadania 1‑3 i do wyboru 1 z pozostałych zadań z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |