Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Triathlon and Quadrathlon / Triathlonquadrathlon

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.5, II.7, III.1, III.4, III.5, III.7, V.2, V.7, VII.3, VII.14, VIII.2, VIII.3, XI, XII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z triathlonami i quadrathlonami.

  2. Uczeń potrafi opisać, jak wygląda trening do triathlonu i quadrathlonu.

  3. Uczeń potrafi opisać w e‑mailu do przyjaciela/przyjaciółki z Anglii własne przygotowania do triathlonu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące sportowych zawodów wytrzymałościowych.

  2. Uczeń poszerza wiedzę z zakresu sportowych konkurencji wytrzymałościowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie doskonalenia się)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające uczestników triathlonu lub quadrathlonu i prosi o wykonanie Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie porównują odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w dwóch grupach (A i B). Uczniowie z grupy A zapoznają się z pierwszymi dwoma akapitami tekstu Triathlons and Quadrathlons i układają do nich pytania. Z kolei uczniowie z grupy B układają pytania do dwóch ostatnich akapitów tekstu, zapoznawszy się z nimi. Następnie uczniowie wymieniają się pytaniami, czytają pozostałe fragmenty tekstu i w grupach przygotowują odpowiedzi na otrzymane pytania. Prezentują je na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie sprawdzają, w jakim kontekście kluczowe wyrażenia z zadania pojawiły się w tekście.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Wyznaczone przez nauczyciela osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Nauczyciel pyta uczniów, w jaki, ich zdaniem, sposób należy przygotować się do triathlonu lub quadrathlonu. Uczniowie przez dwie minuty pracują w parach, po czym dzielą się pomysłami na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Uczniowie przy użyciu wyrazów z ćwiczenia starają się ułożyć zdania dotyczące tematu lekcji.

  7. Uczniowie zapoznają się z materiałem audio i sprawdzają, w jakim stopniu ich pomysły na to, jak należy przygotować się do triathlonu czy quadrathlonu, pokrywają się z treścią nagrania.

  8. Uczniowie ponownie słuchają materiału audio i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do treści nagrania.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Plik audio). Wyznaczona przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie mogą w parach zadawać sobie pytania do poszczególnych zdań z zadania w taki sposób, żeby odpowiedzią na te pytania były wyrażenia przeciągnięte w zadaniu; np. do zdania I’m a huge fan of triathlons but quadrathlons are a/an {different pair of shoes} – I can’t ever bring myself to train kayaking! mogą zadać pytanie: What are quadrathlons in comparison to triathlons?

  10. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio). Wyznaczone przez nauczyciela osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy. Uczniowie mogą także wykonać zadanie ustnie w parach lub małych grupach, a następnie na forum klasy zaprezentować wnioski.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w trzech różnych parach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Każde pytanie omawiają w innej parze. Na forum klasy dzielą się wnioskami z dyskusji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’ve been preparing for a triathlon for a few weeks now. Write an email about it to a friend from England in which you:

  • explain what you value in sports and why you have chosen triathlon;

  • mention what triathlon consists of and if it is an easy sports discipline;

  • describe your training and how you find it;

  • find out whether your friend would be interested in participating in triathlon.

Your answer should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują wypowiedź, w której interpretują słowa Anne z Pliku audio (e‑materiał): Triathlons aren’t really about winning. They’re about overcoming personal challenges and growing as a person! Wyjaśniają, czy zgadzają się z taką opinią. Uzasadniają wypowiedź.