Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Sabina Świtała, Anna Grabarczyk

Temat: Elementy ludyczne i komiczne w Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
10) gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;
Lektura obowiązkowa
6) Bogurodzica; Lament świętokrzyski (fragmenty); Legenda o św. Aleksym (fragmenty); Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty);

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dokona analizy i interpretacji fragmentów Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią, wskazujących na jej przynależność do kultury ludowej;

  • wyjaśni powody, dla których autor polskiej wersji dzieła wprowadził zmiany do łacińskiego tekstu będącego wzorcem dla Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią;

  • ustali, na czym polega satyryczny charakter Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania

  • metoda oglądowa;

  • pogadanka;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • metoda aktywizująca – mapa myśli.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda;

  • tekst ze zbiorów Oskara Kolberga O śmierci.

Przebieg zajęć

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wierszem Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią.

Faza wstępna

1. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst O śmierci pochodzący ze zbiorów Oskara Kolberga.

O śmierci

Był jeden chłop bardzo biedny, a tak mu Pan Bóg błogosławił, że mu się ciągle dzieci rodziły. Już też w tej wsi nikt nie chciał stawać w kumy. Więc poszedł na granice wsi szukać kumotrów. I spotkał na drodze babę jedną, która go pyta:

– Czego chcesz, kumie?
– Moja babusiu, nie mogę kumotrów dostać do dziecka – odpowiada.
– No to ja ci będę trzymać do chrztu.

A była to Śmierć.

Na chrzciny zeszli się ludzie. Po chrzcinach baba mówi:

– Mój kumie, muszę ci też poradzić w twojej biedzie, żebyś się dorobił trochę. Powiem ci prawdę, jestem Śmierć, ale nie lękaj się. Uczyń się doktorem, a jak pójdziesz do chorego, uważaj, gdzie ja będę stała u łóżka – będziesz mnie widział, choć mnie drudzy nie zobaczą. Jeżeli w nogach chorego będę, podejmuj się kuracji i dawaj mu jakich lekkich ziółek, bo on wyzdrowieje, a tobie będą dobrze płacić. Ale jak mnie zobaczysz w głowach łóżka, to kiwnij głową i odejdź, bo tam już żadnego nie będzie ratunku.

Chłop na to przystał i tak robił, jak mu powiedziała. Dobrze mu się wiodło i wsławił się jako dobry doktor. I trwało to długie lata. Aż wreszcie i on sam zaczął chorować i wiedział, że i jemu także ukaże się Śmierć, ale nie wiedział gdzie, czy w nogach, czy w głowach. Kazał więc sobie zrobić łóżko na sprężynach czy na kołowrocie, żeby się mogło zaraz obrócić, na wypadek gdyby mu Śmierć w głowach stanęła.

Nareszcie zobaczył ją, że podchodzi i kiedy się ku głowie zbliżała, on smyk, i wykręcił łóżko tak, że ona stała w nogach. Śmierć za nim, a on jej umyka. W końcu, po długiej gonitwie, zniecierpliwiona, łapie go za głowę i woła: – Mój kumie, nie pomoże kręcić, wiercić, kiej trzeba na tamten świat lecieć!

I udusiła go.

kolb Źródło: O śmierci, [w:] Baśnie, opowieści, gadki przez Oskara Kolberga zebrane, red. O. Kolberg, Warszawa 1998, s. 84.

2. Prowadzący prosi, aby uczniowie:

  • wskazali odbiorcę tekstu,

  • opisali śmierć oraz określili, na czym polega ludowe jej wyobrażenie,

  • określili charakter tekstu oraz wskazali jego odbiorcę.

3. Nauczyciel weryfikuje, czy uczniowie zauważyli związek tekstu z kulturą ludową.

4. Podaje temat zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie czytają teksty umieszczone w e‑materiale. Tworzą notatkę w formie mapy myśli. Notatka powinna zawierać:

  • opis wizerunku śmierci,

  • cechy komiczne śmierci,

  • omówienie postaci Polikarpa,

  • wyjaśnienie satyrycznego portretowania postaci (nawiązanie do 7 grzechów głównych),

  • elementy komiczne, humorystyczne (komizm języka, postaci, sytuacji),

  • fragmenty o charakterze groteskowym.

2. Nauczyciel prezentuje uczniom obraz Tańczące szkielety, Taniec śmierci
Źródło: licencja: CC BY 4.0, dostępny w internecie: Wellcome Images.

R1KpS21iOjikb

Prosi uczniów o krótką wypowiedź na temat związku ilustracji z utworem Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Po analizie uczniowie wskazują elementy ludyczne i komiczne w tekście i określają, jaką pełnią funkcję.

3. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, które omawiają wspólnie na forum klasy.

4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Ilustracja interaktywna”. Wspólnie pracują na poleceniem 1 i 2.

Faza podsumowująca
  1. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o odniesienie do następujących zagadnień:

  • wskaż i nazwij fragmenty o charakterze satyrycznym,

  • nazwij elementy ludyczne i komiczne; określić ich funkcje w utworze.

Praca domowa:

Poszukajcie przykładów różnych tekstów kultury, które przedstawiają spotkania człowieka ze Śmiercią. Wyniki swoich poszukiwań zapiszcie w tabeli.

Tytuł tekstu kultury

Autor

Czas powstania

Rodzaj tekstu kultury

Kreacja Śmierci

Krótki opis spotkania

Materiały pomocnicze:

T. Michałowska, Dialog Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (De morte prologus), [w:] Tejże, Średniowiecze, wyd. 5 uzupełnione, Warszawa 1999, s.516‑527.

T. Wojczak, Dialog mistrza Polikarpa ze Śmiercią a średniowieczna kultura ludowa. Symbolika utworu i jej percepcja, [w:] Widzenie Polikarpa. Średniowieczne rozmowy człowieka ze śmiercią, pod red. A. Dąbrówki i P. Stępnia, Warszawa 2014, s. 113‑123.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.