Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.6.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Magst du Nüsse? / Czy lubisz orzechy?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o preferowanych przekąskach
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów, a następnie proponuje zabawę słowną. Rysuje na tablicy okienka (tyle, ile jest liter w haśle: Der Schulkiosk). Uczniowie podają litery. Jeśli podana litera występuje w haśle, nauczyciel wpisuje ją w odpowiednim miejscu. Uczniowie próbują odgadnąć hasło. Następnie przedstawiają swoje propozycje znaczenia tego wyrazu. Następuje krótka dyskusja o tym, czy uczniowie korzystają ze sklepiku szkolnego i co tam kupują. | plenum | 15 min | |
Uczniowie starają się nazwać kupowane przez siebie produkty po niemiecku. Mają do dyspozycji słowniki. Propozycje są zapisywane na tablicy. | słowniki obrazkowe | ||
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają, czy w ofercie sklepiku są ich ulubione produkty. Nieznane wyrazy są wyjaśniane, a nowe nazwy produktów dopisywane do listy na tablicy. Nauczyciel losuje karteczkę z imieniem ucznia. Wylosowany uczeń czyta nazwę ulubionej przekąski lub napoju. | ilustracja do dialogu | ||
Każdy uczeń otrzymuje jedną kartkę z nazwą przekąski lub napoju (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Na dywanie wyznaczone są dwie strefy: Snacks oraz Getränke (strefy można wydzielić za pomocą szarf używanych na zajęciach sportowych). Gra muzyka. Gdy muzyka ucichnie, uczniowie powinni przejść do odpowiedniej strefy zgodnie z napisem na otrzymanej kartce. Jeśli uczniowie stanęli w niewłaściwym miejscu, nauczyciel ponownie uruchamia nagranie muzyczne i po chwili wyłącza. Uczniowie szukają właściwej strefy. | grupowanie wyrazów podczas spaceru po klasie | ||
Każdy uczeń otrzymuje komplet kart obrazkowych z przekąskami i napojami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie słuchają nagrania. Wybierają właściwe obrazki. | praca indywidualna | w ławkach | |
Część realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | 15 min | |
Nauczyciel chodzi po klasie z przekąskami i napojami z oferty sklepiku. Rekwizyty nosi w koszyku. Podchodząc do danego ucznia, wyjmuje jeden z rekwizytów i pyta: Magst du …? Uczniowie odpowiadają: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag … (tutaj podają nazwę innego produktu). | na dywanie, rekwizyty w koszyku | ||
Uczniowie siedzą w kole. Zwracają się do osoby siedzącej po prawej stronie, zadając pytanie: Magst du …? Osoba odpowiada: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag … (jak wyżej). | |||
Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). | praca w parach | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Uczniowie każdorazowo widzą na ekranie trzy elementy. Decydują, czy wszystkie do siebie pasują. Wołają głośno ja! lub nein! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | |
Na podstawie rysunków uczniowie odgadują, co kupił pan Abenteuer, i podają nazwy produktów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | ||
Uczniowie grają w memory. Gdy zobaczą obrazek z ulubionym produktem, mówią: Ich mag … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca w parach | memory | |
Uczniowie losują obrazki z produktami ze sklepiku. Zadają pytanie koledze: Magst du …? Kolega odpowiada: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag … | obrazki z produktami ze sklepiku | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów, a następnie proponuje zabawę słowną. Rysuje na tablicy okienka (tyle, ile jest liter w haśle: Der Schulkiosk). Uczniowie podają litery. Jeśli podana litera występuje w haśle, nauczyciel wpisuje ją w odpowiednim miejscu. Uczniowie próbują odgadnąć hasło. Następnie przedstawiają swoje propozycje znaczenia tego wyrazu. Następuje krótka dyskusja o tym, czy uczniowie korzystają ze sklepiku szkolnego i co tam kupują.
plenum
15 min
Uczniowie starają się nazwać kupowane przez siebie produkty po niemiecku. Mają do dyspozycji słowniki. Propozycje są zapisywane na tablicy.
słowniki obrazkowe
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają, czy w ofercie sklepiku są ich ulubione produkty. Nieznane wyrazy są wyjaśniane, a nowe nazwy produktów dopisywane do listy na tablicy. Nauczyciel losuje karteczkę z imieniem ucznia. Wylosowany uczeń czyta nazwę ulubionej przekąski lub napoju.
ilustracja do dialogu
Każdy uczeń otrzymuje jedną kartkę z nazwą przekąski lub napoju (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Na dywanie wyznaczone są dwie strefy: Snacks oraz Getränke (strefy można wydzielić za pomocą szarf używanych na zajęciach sportowych). Gra muzyka. Gdy muzyka ucichnie, uczniowie powinni przejść do odpowiedniej strefy zgodnie z napisem na otrzymanej kartce. Jeśli uczniowie stanęli w niewłaściwym miejscu, nauczyciel ponownie uruchamia nagranie muzyczne i po chwili wyłącza. Uczniowie szukają właściwej strefy.
grupowanie wyrazów podczas spaceru po klasie
Każdy uczeń otrzymuje komplet kart obrazkowych z przekąskami i napojami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie słuchają nagrania. Wybierają właściwe obrazki.
praca indywidualna
w ławkach
Część realizacyjna
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
15 min
Nauczyciel chodzi po klasie z przekąskami i napojami z oferty sklepiku. Rekwizyty nosi w koszyku. Podchodząc do danego ucznia, wyjmuje jeden z rekwizytów i pyta: Magst du …? Uczniowie odpowiadają: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag … (tutaj podają nazwę innego produktu).
na dywanie, rekwizyty w koszyku
Uczniowie siedzą w kole. Zwracają się do osoby siedzącej po prawej stronie, zadając pytanie: Magst du …? Osoba odpowiada: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag … (jak wyżej).
Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium).
praca w parach
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Uczniowie każdorazowo widzą na ekranie trzy elementy. Decydują, czy wszystkie do siebie pasują. Wołają głośno ja! lub nein! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
Na podstawie rysunków uczniowie odgadują, co kupił pan Abenteuer, i podają nazwy produktów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
Uczniowie grają w memory. Gdy zobaczą obrazek z ulubionym produktem, mówią: Ich mag … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca w parach
memory
Uczniowie losują obrazki z produktami ze sklepiku. Zadają pytanie koledze: Magst du …? Kolega odpowiada: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag …
obrazki z produktami ze sklepiku
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0