Numer e‑materiału: 1.3.6.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Magst du Nüsse? / Czy lubisz orzechy?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o preferowanych przekąskach

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
6) jedzenie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy wybranych przekąsek i napojów;

  • zadaje rówieśnikowi pytanie, czy lubi wybrane przekąski i napoje;

  • opowiada o tym, jakie przekąski i napoje lubi.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami pracy;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • zapamiętywanie przez działanie;

  • grupowanie wyrazów według kategorii.

Metody, techniki i formy pracy
  • wykorzystane na lekcji metody:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • programowana – z użyciem komputera;

    • aktywizująca - symulacja językowa/scenka

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • plik audio;

    • gra multimedialna;

    • grupowanie wyrazów;

    • krótkie dialogi;

    • pisanie;

    • praca ze słownikiem;

  • formy pracy:

    • plenum;

    • praca w parach;

    • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • karty obrazkowe;

  • słowniki książkowe lub elektroniczne;

  • rekwizyty (asortyment sklepiku szkolnego), koszyk.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Grę można wykorzystać jako powtórkę materiału na kolejnej lekcji lub przed sprawdzianem.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, a następnie proponuje zabawę słowną. Rysuje na tablicy okienka (tyle, ile jest liter w haśle: Der Schulkiosk). Uczniowie podają litery. Jeśli podana litera występuje w haśle, nauczyciel wpisuje ją w odpowiednim miejscu. Uczniowie próbują odgadnąć hasło. Następnie przedstawiają swoje propozycje znaczenia tego wyrazu. Następuje krótka dyskusja o tym, czy uczniowie korzystają ze sklepiku szkolnego i co tam kupują.

plenum

15 min

Uczniowie starają się nazwać kupowane przez siebie produkty po niemiecku. Mają do dyspozycji słowniki. Propozycje są zapisywane na tablicy.

słowniki obrazkowe

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają, czy w ofercie sklepiku są ich ulubione produkty. Nieznane wyrazy są wyjaśniane, a nowe nazwy produktów dopisywane do listy na tablicy. Nauczyciel losuje karteczkę z imieniem ucznia. Wylosowany uczeń czyta nazwę ulubionej przekąski lub napoju.

ilustracja do dialogu

Każdy uczeń otrzymuje jedną kartkę z nazwą przekąski lub napoju (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Na dywanie wyznaczone są dwie strefy: Snacks oraz Getränke (strefy można wydzielić za pomocą szarf używanych na zajęciach sportowych). Gra muzyka. Gdy muzyka ucichnie, uczniowie powinni przejść do odpowiedniej strefy zgodnie z napisem na otrzymanej kartce. Jeśli uczniowie stanęli w niewłaściwym miejscu, nauczyciel ponownie uruchamia nagranie muzyczne i po chwili wyłącza. Uczniowie szukają właściwej strefy.

grupowanie wyrazów podczas spaceru po klasie

Każdy uczeń otrzymuje komplet kart obrazkowych z przekąskami i napojami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie słuchają nagrania. Wybierają właściwe obrazki.

praca indywidualna

w ławkach

Część realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

15 min

Nauczyciel chodzi po klasie z przekąskami i napojami z oferty sklepiku. Rekwizyty nosi w koszyku. Podchodząc do danego ucznia, wyjmuje jeden z rekwizytów i pyta: Magst du …? Uczniowie odpowiadają: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag … (tutaj podają nazwę innego produktu).

na dywanie, rekwizyty w koszyku

Uczniowie siedzą w kole. Zwracają się do osoby siedzącej po prawej stronie, zadając pytanie: Magst du …? Osoba odpowiada: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag … (jak wyżej).

Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium).

praca w parach

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Uczniowie każdorazowo widzą na ekranie trzy elementy. Decydują, czy wszystkie do siebie pasują. Wołają głośno ja! lub nein! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

Na podstawie rysunków uczniowie odgadują, co kupił pan Abenteuer, i podają nazwy produktów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Uczniowie grają w memory. Gdy zobaczą obrazek z ulubionym produktem, mówią: Ich mag (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

memory

Uczniowie losują obrazki z produktami ze sklepiku. Zadają pytanie koledze: Magst du …? Kolega odpowiada: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag …

obrazki z produktami ze sklepiku

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, a następnie proponuje zabawę słowną. Rysuje na tablicy okienka (tyle, ile jest liter w haśle: Der Schulkiosk). Uczniowie podają litery. Jeśli podana litera występuje w haśle, nauczyciel wpisuje ją w odpowiednim miejscu. Uczniowie próbują odgadnąć hasło. Następnie przedstawiają swoje propozycje znaczenia tego wyrazu. Następuje krótka dyskusja o tym, czy uczniowie korzystają ze sklepiku szkolnego i co tam kupują.

plenum

15 min

Uczniowie starają się nazwać kupowane przez siebie produkty po niemiecku. Mają do dyspozycji słowniki. Propozycje są zapisywane na tablicy.

słowniki obrazkowe

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają, czy w ofercie sklepiku są ich ulubione produkty. Nieznane wyrazy są wyjaśniane, a nowe nazwy produktów dopisywane do listy na tablicy. Nauczyciel losuje karteczkę z imieniem ucznia. Wylosowany uczeń czyta nazwę ulubionej przekąski lub napoju.

ilustracja do dialogu

Każdy uczeń otrzymuje jedną kartkę z nazwą przekąski lub napoju (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Na dywanie wyznaczone są dwie strefy: Snacks oraz Getränke (strefy można wydzielić za pomocą szarf używanych na zajęciach sportowych). Gra muzyka. Gdy muzyka ucichnie, uczniowie powinni przejść do odpowiedniej strefy zgodnie z napisem na otrzymanej kartce. Jeśli uczniowie stanęli w niewłaściwym miejscu, nauczyciel ponownie uruchamia nagranie muzyczne i po chwili wyłącza. Uczniowie szukają właściwej strefy.

grupowanie wyrazów podczas spaceru po klasie

Każdy uczeń otrzymuje komplet kart obrazkowych z przekąskami i napojami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie słuchają nagrania. Wybierają właściwe obrazki.

praca indywidualna

w ławkach

Część realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

15 min

Nauczyciel chodzi po klasie z przekąskami i napojami z oferty sklepiku. Rekwizyty nosi w koszyku. Podchodząc do danego ucznia, wyjmuje jeden z rekwizytów i pyta: Magst du …? Uczniowie odpowiadają: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag … (tutaj podają nazwę innego produktu).

na dywanie, rekwizyty w koszyku

Uczniowie siedzą w kole. Zwracają się do osoby siedzącej po prawej stronie, zadając pytanie: Magst du …? Osoba odpowiada: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag … (jak wyżej).

Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium).

praca w parach

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Uczniowie każdorazowo widzą na ekranie trzy elementy. Decydują, czy wszystkie do siebie pasują. Wołają głośno ja! lub nein! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

Na podstawie rysunków uczniowie odgadują, co kupił pan Abenteuer, i podają nazwy produktów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Uczniowie grają w memory. Gdy zobaczą obrazek z ulubionym produktem, mówią: Ich mag (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

memory

Uczniowie losują obrazki z produktami ze sklepiku. Zadają pytanie koledze: Magst du …? Kolega odpowiada: Ja, ich mag … lub Nein, ich mag …

obrazki z produktami ze sklepiku

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec