Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Pętle iteracyjne w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zaimplementujesz pętlę
for
w języku Java.Przeanalizujesz działanie programów wykorzystujących pętlę
for
.Napiszesz w języku Java kilka programów wymagających zastosowania pętli
for
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Pętle iteracyjne w języku Java”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Film samouczek”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel w ramach sprawdzenia pracy przed lekcją prosi uczniów o zaprezentowanie rozwiązania polecenia 1 z sekcji „Film samouczek”. Jeśli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, ponownie zapoznają się oni z filmem z tej sekcji.
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie pracując w parach analizują tekst. Następnie testują na swoich komputerach przedstawione w sekcji pętle.
Praca z multimedium. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują polecenie 1. Następnie porównują swoje rozwiązanie z przedstawionym w prezentacji. Na forum klasy omawiają swoje spostrzeżenia, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń z programowania w języku Java.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 3 i 4 z sekcji „Prezentacja mulitmedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.