Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Sokrates a Chrystus
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Filozofia Sokratesa jako początki filozofii człowieka i etyki. Uczeń:
1) charakteryzuje filozofię Sokratesa w kontekście jego życia i postawy moralnej;
2) objaśnia koncepcję uprawiania filozofii poprzez autorefleksję lub samoświadomość (hasło „poznaj samego siebie”).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz filozofię Sokratesa w kontekście jego życia i postawy moralnej.
Objaśnisz koncepcję uprawiania filozofii poprzez autorefleksję.
Zestawisz postawy Sokratesa i Chrystusa.
Cele operacyjne. Uczeń:
pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;
zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kolorowe karteczki, np. w kolorach żółtym i zielonym.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sokrates a Chrystus” z zaleceniem przeczytania jego treści przed lekcją. Wybrany uczeń przygotowuje kolaż lub mem będący ilustracją lub komentarzem do e‑materiału. Uczeń powinien umieć uzasadnić swoją interpretację.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Zalogowany na platformie nauczyciel, po wyświetleniu dostępnego w panelu użytkownika raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Wybrani uczniowie prezentują efekty pracy w domu. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje. Tę część lekcji kończy krótka dyskusja wokół poruszonej tematyki. Po zakończeniu dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza realizacyjna:
Dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy Sokratesa i Chrystusa możemy uznać za postaci podobne?, następnie rozdaje uczniom po jednej kartce w kolorze zielonym lub żółtym (w ten sposób dzieli klasę na grupy) i mówi, że na kartkach zielonych mają być zapisane argumenty za tym, że możemy ich uznać za postaci podobne, a na żółtych argumenty przeciw temu.
Zbiera kartki, a następnie odczytuje na przemian argumenty i kontrargumenty. Uczniowie odnoszą się do każdego z nich, w czasie dyskusji mogą też podawać dodatkowe argumenty i kontrargumenty. Nauczyciel jako moderator może pytać, czy wszyscy się zgadzają z danym stanowiskiem lub też zadawać pytania naprowadzające.
Po wyczerpaniu argumentów nauczyciel wraz z uczniami podsumowuje dyskusję. Pyta, czy uczniowie pod jej wpływem zmienili swoje zdanie.Praca z multimedium. Nauczyciel odczytuje polecenie do multimedium: Przeanalizuj mapę myśli. Zastanów się, czy można do niej dodać jeszcze jakieś cechy ogólne. Jeszcze raz rozważ drobne różnice w obrębie każdego podobieństwa, jakie zostało na niej uwzględnione. Zapisz swoje wnioski. Uczniowie wyświetlają multimedium na telefonach komórkowych, tabletach lub komputerach i wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia testowe nr 1‑5. Mają na to 3 minuty. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel sprawdza, kto wykonał je prawidłowo. Udziela uczniom informacji zwrotnej, omawiając prawidłowe odpowiedzi.
Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi na pytania otwarte nr 6 i 7: wyjaśniają, jak rozumieją sokratejskie stwierdzenie, że cnota jest czymś obiektywnym i racjonalnym, oraz na czym polega zasada kalos‑kagathos. Mają na to 5 minut. Po wyznaczonym czasie pary prezentują swoje odpowiedzi, a następnie nauczyciel omawia ich propozycje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zapisuje po dwóch stronach tablicy: przemyślenia, które ze sobą zabiorę oraz to, czego nie akceptuję. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na nich swoje przemyślenia w związku z lekcją, a następnie przyczepili w odpowiednim miejscu. Jedna osoba odczytuje refleksje uczniów.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie w domu wykonują ćwiczenia 8‑11.
Materiały pomocnicze:
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
McPherran Mark L., Religia Sokratesa, Piaseczno 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.