Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Stan polskiego rolnictwa na tle rolnictwa krajów UE
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa:
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady kryteriów porównania stanu rolnictwa,
porównuje wybrane cechy rolnictwa Polski na tle innych krajów UE,
ocenia stan polskiego rolnictwa na tle średniego stanu rolnictwa UE.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Bibliografia:
Rudnicki R., Rolnictwo Polski - studium statystyczno‑przestrzenne, Wyd. UMK, Toruń 2016.
Netografia (dostęp: 12.04.2020)
Bank Światowy: https://data.worldbank.org/
Eurostat: https://ec.europa.eu/eurostat/
FAOStat: http://www.fao.org/faostat/en/#data/RL
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat mierników, które można wykorzystać do porównania stanu rolnictwa w różnych krajach. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego niniejszego e‑materiału.
Nauczyciel prosi, żeby uczniowie w parach wykonali polecenia 1 do grafiki interaktywnej. Chętni uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy i następuje klasowa dyskusja na ten temat.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem bloku tekstowego pt. Porównanie intensywności rolnictwa i prosi o wykonanie w parach Polecenia 2 i 3 do grafiki interaktywnej. Uczniowie korzystają z baz danych podanych przez nauczyciela (bazy danych znajdują się w materiałach pomocniczych).
Po zakończonej pracy nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat wyników ich pracy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie cech polskiego rolnictwa na tle krajów UE.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w parach i przypomina cele zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna na temat porównania cech rolnictwa Polskiego i UE na tle innych państw świata z wykorzystaniem aktualnych danych.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu geografii rolnictwa Polski.