Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie właściwości fizyczne złota sprawiają, że jest tak cenne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stawia hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Poziom rozszerzony

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stosuje elementy metodologii badawczej (określa problem badawczy, formułuje hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji);

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wymagania szczegółowe

Zakres podstawowy

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

2) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego.

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

2) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia właściwości złota;

  • określa, czemu złoto zawdzięcza swoją barwę;

  • bada rozpuszczalność złota w kwasach.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • kieszeń i szuflada;

  • audiobook;

  • metoda lekcji odwróconej;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przed lekcją

Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie mają za zadanie zapoznanie się z audiobookiem edukacyjnym i ułożenie pytań do treści.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: gdzie złoto znajduje zastosowanie?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: jakie złoto ma właściwości fizykochemiczne?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zadają sobie nawzajem pytania, które sformułowali zapoznawania się z treściami audiobooka w domu i jednocześnie odpowiadają na te pytania. Nauczyciel monitoruje przebieg pogadanki.

  2. Eksperyment chemiczny – „Badanie rozpuszczalności próbki złota”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje karty pracy, przygotowuje odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia i wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez liderów grup efektów pracy. Uczniowie przeprowadzają eksperymenty rozpuszczalności.

  3. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, które dotyczą właściwości fizykochemicznych oraz zastosowania złota. Po wyznaczonym czasie trwa pogadanka. Uczniowie również konfrontują swoje wypowiedzi z fazy wstępnej z tymi, które zdobyli podczas analizy tekstu.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może być wykorzystany przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakiego odczynnika chemicznego używa się do wykrywania złota?

  • W jakich substancjach chemicznych złoto rozpuszcza się?

  • Od czego zależy żółta barwa złota?

  • Od czego zależą różne barwy nanocząsteczek złota?

  • Jakie złoto posiada właściwości fizyczne?

  • Gdzie złoto znalazło zastosowanie?

  1. Doświadczenie chemiczne: „Badanie rozpuszczalności próbki złota”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statywy do probówek, pipety.

Odczynniki chemiczne: próbka złota – można użyć zużytej elektrody złotej do mikrowagi kwarcowej, kwas solny, kwas siarkowy(VI), kwas azotowy(V), roztwór wody królewskiej.

Instrukcja wykonania:

  • Umieść w czterech probówkach po ok. 1 cmIndeks górny 3 cztery różne substancje chemiczne: w jednej – kwas solny; w drugiej – kwas siarkowy(VI); w trzeciej – kwas azotowy(V); w czwartej – wodę królewską.

  • W każdej probówce z substancją chemiczną umieść drobny kawałek złotego elementu.

  • Obserwuj zachodzące zmiany (złoto rozpuszcza się tylko w wodzie królewskiej – powstaje kwas chlorozłotowy).

  1. Karty charakterystyk substancji chemicznych.

  2. Karta pracy ucznia:

R1KUoSJZCINno

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 61.03 KB w języku polskim