Numer e‑materiału: 2.4.6.4

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Magst du Süßigkeiten? / Czy lubisz słodycze?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat słodyczy.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazwie różne rodzaje słodyczy,

  • opowie o swoich ulubionych słodyczach,

  • opisze, jak chce obchodzić Międzynarodowy Dzień Czekolady.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia; podczas czytania opowiadania w języku obcym uwagę koncentruje się na imionach i nazwiskach bohaterów);

  • obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki).

Metody i formy nauczania:

  • podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna: metoda aktywizująca, gry dydaktyczne, projekt;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Süßigkeiten. Następnie prosi uczniów o przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i podanie znanych im (prawdopodobnie) wyrazów związanych z zapisem na tablicy oraz zdjęciem. Podane przez uczniów wyrazy nauczyciel zapisuje na tablicy w formie mapy pojęć.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają samodzielnie tekst w części Przeczytaj. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na występujący w tekście czasownik mögen. Uczniowie starają się wskazać w tekście wszystkie formy tego czasownika. Podane przez uczniów formy nauczyciel zapisuje na tablicy w formie tabelki koniugacyjnej. Następnie poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik i uzupełnienie brakujących form w tabeli.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu w części Przeczytaj (Übung 1, 2 i 3) oraz Aufgabe 3 i 5 z części Sprawdź się, aby utrwalić odmianę i użycie czasownika mögen.

  • Uczniowie zadają sobie pytania w klasie w formie łańcuszka (Kettenübung):

    • Uczeń A do ucznia B: Was magst du?

    • Uczeń B do ucznia A: Ich mag Brownies.

    • Następnie uczeń B do ucznia C: Was magst du?

    • Uczeń C do ucznia B: Ich mag Schokoeis.

  • Nauczyciel prezentuje plik audio. Podczas pierwszego słuchania uczniowie wykonują Übung 1 w tej części lekcji, a podczas ponownego słuchania – Übung 2. Nauczyciel pyta, jakie nazwy słodyczy pojawiły się w pliku audio, i uzupełnia mapę pojęć znajdującą się na tablicy.

  • Uczniowie wykonują Übung 2 z części Plik audio oraz Aufgabe 1, 4 i 6 z części Sprawdź się w celu utrwalenia nowego słownictwa.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Opracowują plan, w jaki sposób będą obchodzić w szkole Międzynarodowy Dzień Czekolady. Swoje pomysły zapisują na plakatach/kartkach formatu A3. Plakat mogą wzbogacić ilustracjami lub piktogramami.

  • Plakaty umieszczane są w klasie lub na korytarzu szkolnym, na ścianach. Uczniowie oglądają plakaty (metoda: spacer w muzeum), a następnie na forum mówią, które pomysły podobały im się najbardziej.

Praca domowa

Uczniowie mogą wykonać te ćwiczenia z części Sprawdź się, na które podczas lekcji zabrakło czasu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: ponieważ plik audio jest dość obszerny, warto polecić uczniom z niedosłuchem lub trudnościami z koncentracją, aby zapoznali się z plikiem audio już w domu oraz wyjaśnili nieznane im słownictwo, korzystając ze słownika, ułatwi im to uczestnictwo w lekcji;

  • w trakcie lekcji: zamiast realizować projekt dotyczący planowania Międzynarodowego Dnia Czekolady, nauczyciel może zaproponować uczniom, aby opracowali i zaprezentowali scenki podobne do tej w pliku audio, w których uczniowie rozmawiają o swoich ulubionych słodyczach;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu oraz do ćwiczenia wymowy i intonacji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec