Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.6.4
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Magst du Süßigkeiten? / Czy lubisz słodycze?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat słodyczy.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie różne rodzaje słodyczy,
opowie o swoich ulubionych słodyczach,
opisze, jak chce obchodzić Międzynarodowy Dzień Czekolady.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia; podczas czytania opowiadania w języku obcym uwagę koncentruje się na imionach i nazwiskach bohaterów);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki).
Metody i formy nauczania:
podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna: metoda aktywizująca, gry dydaktyczne, projekt;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Süßigkeiten. Następnie prosi uczniów o przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i podanie znanych im (prawdopodobnie) wyrazów związanych z zapisem na tablicy oraz zdjęciem. Podane przez uczniów wyrazy nauczyciel zapisuje na tablicy w formie mapy pojęć.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają samodzielnie tekst w części Przeczytaj. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na występujący w tekście czasownik mögen. Uczniowie starają się wskazać w tekście wszystkie formy tego czasownika. Podane przez uczniów formy nauczyciel zapisuje na tablicy w formie tabelki koniugacyjnej. Następnie poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik i uzupełnienie brakujących form w tabeli.
Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu w części Przeczytaj (Übung 1, 2 i 3) oraz Aufgabe 3 i 5 z części Sprawdź się, aby utrwalić odmianę i użycie czasownika mögen.
Uczniowie zadają sobie pytania w klasie w formie łańcuszka (Kettenübung):
Uczeń A do ucznia B: Was magst du?
Uczeń B do ucznia A: Ich mag Brownies.
Następnie uczeń B do ucznia C: Was magst du?
Uczeń C do ucznia B: Ich mag Schokoeis.
Nauczyciel prezentuje plik audio. Podczas pierwszego słuchania uczniowie wykonują Übung 1 w tej części lekcji, a podczas ponownego słuchania – Übung 2. Nauczyciel pyta, jakie nazwy słodyczy pojawiły się w pliku audio, i uzupełnia mapę pojęć znajdującą się na tablicy.
Uczniowie wykonują Übung 2 z części Plik audio oraz Aufgabe 1, 4 i 6 z części Sprawdź się w celu utrwalenia nowego słownictwa.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Opracowują plan, w jaki sposób będą obchodzić w szkole Międzynarodowy Dzień Czekolady. Swoje pomysły zapisują na plakatach/kartkach formatu A3. Plakat mogą wzbogacić ilustracjami lub piktogramami.
Plakaty umieszczane są w klasie lub na korytarzu szkolnym, na ścianach. Uczniowie oglądają plakaty (metoda: spacer w muzeum), a następnie na forum mówią, które pomysły podobały im się najbardziej.
Praca domowa
Uczniowie mogą wykonać te ćwiczenia z części Sprawdź się, na które podczas lekcji zabrakło czasu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: ponieważ plik audio jest dość obszerny, warto polecić uczniom z niedosłuchem lub trudnościami z koncentracją, aby zapoznali się z plikiem audio już w domu oraz wyjaśnili nieznane im słownictwo, korzystając ze słownika, ułatwi im to uczestnictwo w lekcji;
w trakcie lekcji: zamiast realizować projekt dotyczący planowania Międzynarodowego Dnia Czekolady, nauczyciel może zaproponować uczniom, aby opracowali i zaprezentowali scenki podobne do tej w pliku audio, w których uczniowie rozmawiają o swoich ulubionych słodyczach;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu oraz do ćwiczenia wymowy i intonacji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0