Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.2.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wo wohnst du? / Gdzie mieszkasz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o zamieszkanie i udzielania informacji o miejscu zamieszkania
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. | plenum | 13 min | pocztówka |
Nauczyciel prezentuje pocztówkę. Następuje krótka dyskusja w języku polskim: kiedy ostatnio dzieci wysyłały pocztówkę, do kogo, kiedy ostatnio otrzymały pocztówkę, czy w ogóle kiedykolwiek miały do czynienia z tradycyjną pocztówką. | |||
Nauczyciel prezentuje treść pocztówki Klary (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie ustalają, kto z bohaterów otrzymał pocztówkę, a kto ją wysłał. | |||
Nauczyciel prosi o odnalezienie w treści pocztówki informacji, gdzie mieszka Klara. Następnie uczniowie słuchają i powtarzają frazę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel prezentuje pokaz slajdów ze zdjęciami krajobrazu austriackiego. Następuje krótka dyskusja (w języku polskim), czy dzieciom podobają się zdjęcia z Austrii, czy były tam kiedyś itp. | plenum (ochotnicy podchodzą do tablicy) | zdjęcia z Austrii | |
Uczniowie odpowiadają na pytanie: Wo wohnst du? (w jakim kraju). Następnie słuchają i powtarzają frazę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Uczniowie szukają na pocztówce Klary informacji, że dziewczynka mieszka na wsi. Zaznaczają właściwy fragment kolorem zielonym (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje wierszyk (e‑materiał: Multimedium) wraz z ilustracjami (miasto i wieś). Następuje dyskusja: o czym jest wiersz (uczniowie odpowiadają w języku polskim), jakie słowa udało się uczniom zrozumieć (uczniowie podają słowa po niemiecku). | plenum | 19 min | |
Nauczyciel czyta wiersz po jednym zdaniu - uczniowie powtarzają chórem. | chór | ||
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje kopertę z treścią wiersza. Wiersz jest pocięty na cztery fragmenty. Nauczyciel ponownie prezentuje treść wiersza (włącza nagranie lub czyta). Uczniowie w grupach ustalają kolejność zwrotek. | praca w grupach/chór | koperta z wierszem pociętym na cztery fragmenty (jeden komplet dla każdej grupy) | |
Następnie uczniowie w ramach grupy odszukują w wierszu pytanie: Wo wohnst du? Każda grupa prezentuje swoją propozycję. Nauczyciel zapisuje to pytanie na tablicy. | |||
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | |||
Następnie uczniowie szukają w grupach wyrażenia auf dem Land oraz in der Stadt. Zaznaczają je w tekście kolorem. Nauczyciel prezentuje na tablicy poprawne rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i w razie potrzeby korygują. | |||
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają frazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | |||
Dzieci spacerują po sali (przy muzyce), nauczyciel naprzemiennie wypowiada frazy: auf dem Land lub in der Stadt. Uczniowie zajmują miejsca zgodnie z instrukcją. | Zabawa ruchowa: Nauczyciel rozkłada na podłodze koła w dwóch kolorach (takiej wielkości, aby zmieściły się stopy dzieci), połowa kół w kolorze zielonym - symbolizuje wieś, czerwone koła - miasto. Dzieci spacerują po sali. Na hasło: auf dem Land / in der Stadt uczniowie muszą zająć odpowiednie koło. Odpadają uczniowie, którzy nie zdążyli zająć miejsca na kole o odpowiednim kolorze lub wybrali błędne koło. | ||
Nauczyciel prezentuje informację, że Klara mieszka na wsi, a Ben w mieście. Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4) i powtarzają. | |||
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przygotowali się do wypowiedzi o miejscu zamieszkania. Uczniowie mieszkający na wsi powtarzają za Klarą, uczniowie mieszkający w mieście powtarzają za Benem. | chór | ||
Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o ułożenie zdania: Ich wohne in der Stadt / auf dem Land. | praca indywidualna | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie grają w parach w grę multimedialną. Decydują, czy wszystkie z trzech wyświetlanych elementów pasują do siebie, klikając ja albo nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 13 min | |
Uczniowie słuchają nagrania i decydują, które zdjęcia pasują (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Uczniowie otrzymują komplet zdjęć, które Klara przysłała przyjaciołom, oraz dwa tytuły. W parach decydują, który tytuł będzie pasował do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel, spacerując po klasie, sprawdza, czy uczniowie prawidłowo dobrali tytuły. | zdjęcia, dwa tytuły - wersja papierowa | ||
Nauczyciel pyta, w jaki sposób na wakacjach zapytamy nową koleżankę o jej miejsce zamieszkania. Odpowiadają ochotnicy. Cała klasa powtarza. | plenum | ||
Uczniowie otrzymują kolorowankę - w zależności od miejsca zamieszkania (miasto lub wieś). Indywidualnie malują obrazek. Następnie mówią, czy mieszkają w mieście, czy na wsi (Ich wohne …). | praca indywidualna | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.
plenum
13 min
pocztówka
Nauczyciel prezentuje pocztówkę. Następuje krótka dyskusja w języku polskim: kiedy ostatnio dzieci wysyłały pocztówkę, do kogo, kiedy ostatnio otrzymały pocztówkę, czy w ogóle kiedykolwiek miały do czynienia z tradycyjną pocztówką.
Nauczyciel prezentuje treść pocztówki Klary (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie ustalają, kto z bohaterów otrzymał pocztówkę, a kto ją wysłał.
Nauczyciel prosi o odnalezienie w treści pocztówki informacji, gdzie mieszka Klara. Następnie uczniowie słuchają i powtarzają frazę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel prezentuje pokaz slajdów ze zdjęciami krajobrazu austriackiego. Następuje krótka dyskusja (w języku polskim), czy dzieciom podobają się zdjęcia z Austrii, czy były tam kiedyś itp.
plenum (ochotnicy podchodzą do tablicy)
zdjęcia z Austrii
Uczniowie odpowiadają na pytanie: Wo wohnst du? (w jakim kraju). Następnie słuchają i powtarzają frazę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Uczniowie szukają na pocztówce Klary informacji, że dziewczynka mieszka na wsi. Zaznaczają właściwy fragment kolorem zielonym (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje wierszyk (e‑materiał: Multimedium) wraz z ilustracjami (miasto i wieś). Następuje dyskusja: o czym jest wiersz (uczniowie odpowiadają w języku polskim), jakie słowa udało się uczniom zrozumieć (uczniowie podają słowa po niemiecku).
plenum
19 min
Nauczyciel czyta wiersz po jednym zdaniu - uczniowie powtarzają chórem.
chór
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje kopertę z treścią wiersza. Wiersz jest pocięty na cztery fragmenty. Nauczyciel ponownie prezentuje treść wiersza (włącza nagranie lub czyta). Uczniowie w grupach ustalają kolejność zwrotek.
praca w grupach/chór
koperta z wierszem pociętym na cztery fragmenty (jeden komplet dla każdej grupy)
Następnie uczniowie w ramach grupy odszukują w wierszu pytanie: Wo wohnst du? Każda grupa prezentuje swoją propozycję. Nauczyciel zapisuje to pytanie na tablicy.
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Następnie uczniowie szukają w grupach wyrażenia auf dem Land oraz in der Stadt. Zaznaczają je w tekście kolorem. Nauczyciel prezentuje na tablicy poprawne rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i w razie potrzeby korygują.
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają frazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Dzieci spacerują po sali (przy muzyce), nauczyciel naprzemiennie wypowiada frazy: auf dem Land lub in der Stadt. Uczniowie zajmują miejsca zgodnie z instrukcją.
Zabawa ruchowa:
Nauczyciel rozkłada na podłodze koła w dwóch kolorach (takiej wielkości, aby zmieściły się stopy dzieci), połowa kół w kolorze zielonym - symbolizuje wieś, czerwone koła - miasto. Dzieci spacerują po sali. Na hasło: auf dem Land / in der Stadt uczniowie muszą zająć odpowiednie koło. Odpadają uczniowie, którzy nie zdążyli zająć miejsca na kole o odpowiednim kolorze lub wybrali błędne koło.
Nauczyciel prezentuje informację, że Klara mieszka na wsi, a Ben w mieście. Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4) i powtarzają.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przygotowali się do wypowiedzi o miejscu zamieszkania. Uczniowie mieszkający na wsi powtarzają za Klarą, uczniowie mieszkający w mieście powtarzają za Benem.
chór
Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o ułożenie zdania: Ich wohne in der Stadt / auf dem Land.
praca indywidualna
Faza podsumowująca
Uczniowie grają w parach w grę multimedialną. Decydują, czy wszystkie z trzech wyświetlanych elementów pasują do siebie, klikając ja albo nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
13 min
Uczniowie słuchają nagrania i decydują, które zdjęcia pasują (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie otrzymują komplet zdjęć, które Klara przysłała przyjaciołom, oraz dwa tytuły. W parach decydują, który tytuł będzie pasował do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel, spacerując po klasie, sprawdza, czy uczniowie prawidłowo dobrali tytuły.
zdjęcia, dwa tytuły - wersja papierowa
Nauczyciel pyta, w jaki sposób na wakacjach zapytamy nową koleżankę o jej miejsce zamieszkania. Odpowiadają ochotnicy. Cała klasa powtarza.
plenum
Uczniowie otrzymują kolorowankę - w zależności od miejsca zamieszkania (miasto lub wieś). Indywidualnie malują obrazek. Następnie mówią, czy mieszkają w mieście, czy na wsi (Ich wohne …).
praca indywidualna
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0