Numer e‑materiału: 1.2.2.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wo wohnst du? / Gdzie mieszkasz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o zamieszkanie i udzielania informacji o miejscu zamieszkania

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) moje miejsce zamieszkania (mój dom, moja miejscowość).

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o miejsce zamieszkania;

  • informuje, gdzie mieszka.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • wyraża się przez prace plastyczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • nauczanie polisensoryczne;

  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi pisemnych i ustnych;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • TPR (ang. Total Physical Response);

  • programowana – z użyciem komputera.

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • spacer klasowy;

  • karty pracy;

  • prace plastyczne.

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcia z Austrii;

  • koperta z wierszem;

  • zdjęcia (wieś/miasto).

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wiersz)

Plik audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke: fragmenty rozmowy są wyciszane, a w ich miejsce uczniowie podkładają swój głos. Uczniowie mogą narysować swoje skojarzenia związane z nagraniem.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. 

plenum

13 min

pocztówka

Nauczyciel prezentuje pocztówkę. Następuje krótka dyskusja w języku polskim: kiedy ostatnio dzieci wysyłały pocztówkę, do kogo, kiedy ostatnio otrzymały pocztówkę, czy w ogóle kiedykolwiek miały do czynienia z tradycyjną pocztówką.

Nauczyciel prezentuje treść pocztówki Klary (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie ustalają, kto z bohaterów otrzymał pocztówkę, a kto ją wysłał.

Nauczyciel prosi o odnalezienie w treści pocztówki informacji, gdzie mieszka Klara. Następnie uczniowie słuchają i powtarzają frazę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel prezentuje pokaz slajdów ze zdjęciami krajobrazu austriackiego. Następuje krótka dyskusja (w języku polskim), czy dzieciom podobają się zdjęcia z Austrii, czy były tam kiedyś itp.

plenum (ochotnicy podchodzą do tablicy)

zdjęcia z Austrii

Uczniowie odpowiadają na pytanie: Wo wohnst du? (w jakim kraju). Następnie słuchają i powtarzają frazę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Uczniowie szukają na pocztówce Klary informacji, że dziewczynka mieszka na wsi. Zaznaczają właściwy fragment kolorem zielonym (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje wierszyk (e‑materiał: Multimedium) wraz z ilustracjami (miasto i wieś). Następuje dyskusja: o czym jest wiersz (uczniowie odpowiadają w języku polskim), jakie słowa udało się uczniom zrozumieć (uczniowie podają słowa po niemiecku).

plenum

19 min

Nauczyciel czyta wiersz po jednym zdaniu - uczniowie powtarzają chórem.

chór

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje kopertę z treścią wiersza. Wiersz jest pocięty na cztery fragmenty. Nauczyciel ponownie prezentuje treść wiersza (włącza nagranie lub czyta). Uczniowie w grupach ustalają kolejność zwrotek.

praca w grupach/chór

koperta z wierszem pociętym na cztery fragmenty (jeden komplet dla każdej grupy)

Następnie uczniowie w ramach grupy odszukują w wierszu pytanie: Wo wohnst du? Każda grupa prezentuje swoją propozycję. Nauczyciel zapisuje to pytanie na tablicy.

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Następnie uczniowie szukają w grupach wyrażenia auf dem Land oraz in der Stadt. Zaznaczają je w tekście kolorem. Nauczyciel prezentuje na tablicy poprawne rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i w razie potrzeby korygują.

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają frazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Dzieci spacerują po sali (przy muzyce), nauczyciel naprzemiennie wypowiada frazy: auf dem Land lub in der Stadt. Uczniowie zajmują miejsca zgodnie z instrukcją.

Zabawa ruchowa:

Nauczyciel rozkłada na podłodze koła w dwóch kolorach (takiej wielkości, aby zmieściły się stopy dzieci), połowa kół w kolorze zielonym - symbolizuje wieś, czerwone koła - miasto. Dzieci spacerują po sali. Na hasło: auf dem Land / in der Stadt uczniowie muszą zająć odpowiednie koło. Odpadają uczniowie, którzy nie zdążyli zająć miejsca na kole o odpowiednim kolorze lub wybrali błędne koło.

Nauczyciel prezentuje informację, że Klara mieszka na wsi, a Ben w mieście. Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4) i powtarzają.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie przygotowali się do wypowiedzi o miejscu zamieszkania. Uczniowie mieszkający na wsi powtarzają za Klarą, uczniowie mieszkający w mieście powtarzają za Benem.

chór

Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o ułożenie zdania: Ich wohne in der Stadt / auf dem Land.

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w parach w grę multimedialną. Decydują, czy wszystkie z trzech wyświetlanych elementów pasują do siebie, klikając ja albo nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

13 min

Uczniowie słuchają nagrania i decydują, które zdjęcia pasują (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie otrzymują komplet zdjęć, które Klara przysłała przyjaciołom, oraz dwa tytuły. W parach decydują, który tytuł będzie pasował do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel, spacerując po klasie, sprawdza, czy uczniowie prawidłowo dobrali tytuły.

zdjęcia, dwa tytuły - wersja papierowa

Nauczyciel pyta, w jaki sposób na wakacjach zapytamy nową koleżankę o jej miejsce zamieszkania. Odpowiadają ochotnicy. Cała klasa powtarza.

plenum

Uczniowie otrzymują kolorowankę - w zależności od miejsca zamieszkania (miasto lub wieś). Indywidualnie malują obrazek. Następnie mówią, czy mieszkają w mieście, czy na wsi (Ich wohne …).

praca indywidualna

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. 

plenum

13 min

pocztówka

Nauczyciel prezentuje pocztówkę. Następuje krótka dyskusja w języku polskim: kiedy ostatnio dzieci wysyłały pocztówkę, do kogo, kiedy ostatnio otrzymały pocztówkę, czy w ogóle kiedykolwiek miały do czynienia z tradycyjną pocztówką.

Nauczyciel prezentuje treść pocztówki Klary (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie ustalają, kto z bohaterów otrzymał pocztówkę, a kto ją wysłał.

Nauczyciel prosi o odnalezienie w treści pocztówki informacji, gdzie mieszka Klara. Następnie uczniowie słuchają i powtarzają frazę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel prezentuje pokaz slajdów ze zdjęciami krajobrazu austriackiego. Następuje krótka dyskusja (w języku polskim), czy dzieciom podobają się zdjęcia z Austrii, czy były tam kiedyś itp.

plenum (ochotnicy podchodzą do tablicy)

zdjęcia z Austrii

Uczniowie odpowiadają na pytanie: Wo wohnst du? (w jakim kraju). Następnie słuchają i powtarzają frazę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Uczniowie szukają na pocztówce Klary informacji, że dziewczynka mieszka na wsi. Zaznaczają właściwy fragment kolorem zielonym (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje wierszyk (e‑materiał: Multimedium) wraz z ilustracjami (miasto i wieś). Następuje dyskusja: o czym jest wiersz (uczniowie odpowiadają w języku polskim), jakie słowa udało się uczniom zrozumieć (uczniowie podają słowa po niemiecku).

plenum

19 min

Nauczyciel czyta wiersz po jednym zdaniu - uczniowie powtarzają chórem.

chór

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje kopertę z treścią wiersza. Wiersz jest pocięty na cztery fragmenty. Nauczyciel ponownie prezentuje treść wiersza (włącza nagranie lub czyta). Uczniowie w grupach ustalają kolejność zwrotek.

praca w grupach/chór

koperta z wierszem pociętym na cztery fragmenty (jeden komplet dla każdej grupy)

Następnie uczniowie w ramach grupy odszukują w wierszu pytanie: Wo wohnst du? Każda grupa prezentuje swoją propozycję. Nauczyciel zapisuje to pytanie na tablicy.

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Następnie uczniowie szukają w grupach wyrażenia auf dem Land oraz in der Stadt. Zaznaczają je w tekście kolorem. Nauczyciel prezentuje na tablicy poprawne rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i w razie potrzeby korygują.

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają frazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Dzieci spacerują po sali (przy muzyce), nauczyciel naprzemiennie wypowiada frazy: auf dem Land lub in der Stadt. Uczniowie zajmują miejsca zgodnie z instrukcją.

Zabawa ruchowa:

Nauczyciel rozkłada na podłodze koła w dwóch kolorach (takiej wielkości, aby zmieściły się stopy dzieci), połowa kół w kolorze zielonym - symbolizuje wieś, czerwone koła - miasto. Dzieci spacerują po sali. Na hasło: auf dem Land / in der Stadt uczniowie muszą zająć odpowiednie koło. Odpadają uczniowie, którzy nie zdążyli zająć miejsca na kole o odpowiednim kolorze lub wybrali błędne koło.

Nauczyciel prezentuje informację, że Klara mieszka na wsi, a Ben w mieście. Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4) i powtarzają.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie przygotowali się do wypowiedzi o miejscu zamieszkania. Uczniowie mieszkający na wsi powtarzają za Klarą, uczniowie mieszkający w mieście powtarzają za Benem.

chór

Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o ułożenie zdania: Ich wohne in der Stadt / auf dem Land.

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w parach w grę multimedialną. Decydują, czy wszystkie z trzech wyświetlanych elementów pasują do siebie, klikając ja albo nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

13 min

Uczniowie słuchają nagrania i decydują, które zdjęcia pasują (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie otrzymują komplet zdjęć, które Klara przysłała przyjaciołom, oraz dwa tytuły. W parach decydują, który tytuł będzie pasował do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel, spacerując po klasie, sprawdza, czy uczniowie prawidłowo dobrali tytuły.

zdjęcia, dwa tytuły - wersja papierowa

Nauczyciel pyta, w jaki sposób na wakacjach zapytamy nową koleżankę o jej miejsce zamieszkania. Odpowiadają ochotnicy. Cała klasa powtarza.

plenum

Uczniowie otrzymują kolorowankę - w zależności od miejsca zamieszkania (miasto lub wieś). Indywidualnie malują obrazek. Następnie mówią, czy mieszkają w mieście, czy na wsi (Ich wohne …).

praca indywidualna

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec