Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Roman Ingarden: ontologia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia myśl filozoficzną Romana Ingardena;
wskazuje źródła filozoficznych dociekań polskiego filozofa;
charakteryzuje poszukiwania Romana Ingardena na gruncie ontologii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
film;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co już wiecie na temat Romana Ingardena i jego myśli filozoficznej?. Uczniowie odpowiadają na podstawie wcześniej przeczytanego tekstu z zakładki „Przeczytaj” oraz wiedzy własnej.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i, dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium nr 1 i nr 2. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i każdej z nich przydziela zadanie. Uczniowie zapoznają się z jednym z wykładów w sekcjach „Film edukacyjny” i przygotowują odpowiedzi do poleceń.
- Grupa 1 odpowiada na pytania: Na czym polegało stanowisko racjonalistyczne Ingardena w fenomenologii oraz: W jaki sposób Ingarden rozumiał ontologię?
- Grupa 2 odpowiada: W jaki sposób Ingarden uprawiał ontologię? oraz: W jaki sposób – zdaniem Ingardena – przejawia się byt?Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie 2 z zakładki „Film edukacyjny”. Uczniowie wspólnie odpowiadają na pytanie: Jakie pytania stawia stworzona przez Ingardena klasyfikacja ontologii?
Prowadzący pyta uczniów, jakie były źródła filozoficznych dociekań Romana Ingardena.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Poszukajcie w wiarygodnych źródłach uzasadnienia, dlaczego rok 2020 został ogłoszony rokiem Romana Ingardena. Co sądzicie o tej decyzji?
Materiały pomocnicze:
Majewska Z., Książeczka o Ingardenie: szkic biograficzny, Lublin 1995.
W kręgu filozofii Romana Ingardena: materiały z konferencji naukowej, red. W. Stróżewski, A. Węgrzecki, Warszawa, Kraków 1995.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.