Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.6.1
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Am liebsten esse ich Schokolade! / Najchętniej jem czekoladę!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania swoich preferencji żywieniowych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie artykuły spożywcze;
sklasyfikuje artykuły spożywcze według grup produktów;
opisze swoje preferencje żywieniowe.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
tworzenie skojarzeń myślowych – grupowanie ich w różne kategorie;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – uogólnianie.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio;
problemowa – dyskusja;
praktyczna – opis ilustracji, speed‑dating, ćwiczenia utrwalające;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu we Wprowadzeniu. Następnie pyta ich: Schokolade oder Brötchen – was isst du lieber? Uczniowie wymieniają swoje preferencje.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie opisują obrazek znajdujący się w tekście w części Przeczytaj. Nauczyciel pomaga im, zadając pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo sind die Personen? Was machen sie? Was essen sie?
Uczniowie w parach pracują nad tekstem w części Przeczytaj – pomagają sobie wzajemnie w zrozumieniu tekstu, wykonują Übung 1 oraz 2 i sprawdzają poprawność rozwiązań.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z Tipp zur Grammatik, i zwraca ich uwagę na odmianę czasownika nieregularnego essen.
Uczniowie wykonują Übung 3 w części Przeczytaj w celu utrwalenia słownictwa występującego w tekście Was esse ich am liebsten?.
Przed odsłuchaniem pliku audio uczniowie zapoznają się ze słownictwem, wykonując Aufgabe 1 i 2 w części Sprawdź się.
Uczniowie zapoznają się z plikiem audio. Podczas słuchania porządkują zdania z Übung 2 w części Plik audio. Następnie ponownie słuchają nagrania i wykonują Übung 1.
Uczniowie wykonują Übung 3 w części Plik audio. Następnie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa stara się stworzyć kontynuację rozmowy trójki przyjaciół w supermarkecie, wyrażając przypuszczenia, jak może skończyć się ta historia. Opracowane scenki prezentowane są na forum.
Nauczyciel wybiera trzy zdania z transkrypcji: Ich esse gern Brot und Brötchen, Ich esse lieber Obst, Was isst du am liebsten? Zapisuje je na większych kartkach w taki sposób, aby każdy wyraz i znak przestankowy znalazły się na osobnych kartkach. Uczniowie losują po jednej kartce. Ich zadanie polega na ustawieniu się w takiej kolejności, aby powstały trzy poprawne zdania.
Uczniowie wykonują Aufgabe 3 z części Sprawdź się, a następnie wymyślają własne zagadki dotyczące produktów żywnościowych i zadają je na forum klasy. Kto odgadnie zagadkę, prezentuje swoją.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 z części Sprawdź się w formie speed‑datingu. Każdy z uczniów zadaje trzem różnym osobom pytania: Was isst du gern? Was isst du lieber? Was isst du am liebsten? i odpowiada na zadane mu przez nie pytania.
W ramach ewaluacji lekcji uczniowie odpowiadają na pytania: Czego chciał(a)bym się jeszcze na ten temat dowiedzieć? Jakich wyrazów związanych z tematem potrzebuję i jakie muszę sprawdzić np. w słowniku?
Praca domowa
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się, aby utrwalić słownictwo i struktury ćwiczone na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: warto polecić uczniom, szczególnie tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, trudnościami z koncentracją uwagi, deficytem słuchu lub wzroku, aby zapoznali się z plikiem audio, dzięki temu będą mogli bardziej aktywnie uczestniczyć w zajęciach; warto polecić im także wykonanie Aufgabe 1 i 2 z części Sprawdź się w celu przyswojenia nowego słownictwa;
w trakcie lekcji: wykorzystanie pliku audio do powtórzenia stopniowania przysłówka gern oraz tworzenia hipotez i wymyślania kontynuacji historyjki;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu odżywiania.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0