Numer e‑materiału: 2.7.6.1

Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Am liebsten esse ich Schokolade! / Najchętniej jem czekoladę!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania swoich preferencji żywieniowych

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazwie artykuły spożywcze;

  • sklasyfikuje artykuły spożywcze według grup produktów;

  • opisze swoje preferencje żywieniowe.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • tworzenie skojarzeń myślowych – grupowanie ich w różne kategorie;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego – uogólnianie.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio;

  • problemowa – dyskusja;

  • praktyczna – opis ilustracji, speed‑dating, ćwiczenia utrwalające;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu we Wprowadzeniu. Następnie pyta ich: Schokolade oder Brötchen – was isst du lieber? Uczniowie wymieniają swoje preferencje.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie opisują obrazek znajdujący się w tekście w części Przeczytaj. Nauczyciel pomaga im, zadając pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo sind die Personen? Was machen sie? Was essen sie?

  • Uczniowie w parach pracują nad tekstem w części Przeczytaj – pomagają sobie wzajemnie w zrozumieniu tekstu, wykonują Übung 1 oraz 2 i sprawdzają poprawność rozwiązań.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z Tipp zur Grammatik, i zwraca ich uwagę na odmianę czasownika nieregularnego essen.

  • Uczniowie wykonują Übung 3 w części Przeczytaj w celu utrwalenia słownictwa występującego w tekście Was esse ich am liebsten?.

  • Przed odsłuchaniem pliku audio uczniowie zapoznają się ze słownictwem, wykonując Aufgabe 1 i 2 w części Sprawdź się.

  • Uczniowie zapoznają się z plikiem audio. Podczas słuchania porządkują zdania z Übung 2 w części Plik audio. Następnie ponownie słuchają nagrania i wykonują Übung 1.

  • Uczniowie wykonują Übung 3 w części Plik audio. Następnie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa stara się stworzyć kontynuację rozmowy trójki przyjaciół w supermarkecie, wyrażając przypuszczenia, jak może skończyć się ta historia. Opracowane scenki prezentowane są na forum.

  • Nauczyciel wybiera trzy zdania z transkrypcji: Ich esse gern Brot und Brötchen, Ich esse lieber Obst, Was isst du am liebsten? Zapisuje je na większych kartkach w taki sposób, aby każdy wyraz i znak przestankowy znalazły się na osobnych kartkach. Uczniowie losują po jednej kartce. Ich zadanie polega na ustawieniu się w takiej kolejności, aby powstały trzy poprawne zdania.

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 3 z części Sprawdź się, a następnie wymyślają własne zagadki dotyczące produktów żywnościowych i zadają je na forum klasy. Kto odgadnie zagadkę, prezentuje swoją.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 7 z części Sprawdź się w formie speed‑datingu. Każdy z uczniów zadaje trzem różnym osobom pytania: Was isst du gern? Was isst du lieber? Was isst du am liebsten? i odpowiada na zadane mu przez nie pytania.

  • W ramach ewaluacji lekcji uczniowie odpowiadają na pytania: Czego chciał(a)bym się jeszcze na ten temat dowiedzieć? Jakich wyrazów związanych z tematem potrzebuję i jakie muszę sprawdzić np. w słowniku?

Praca domowa

Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się, aby utrwalić słownictwo i struktury ćwiczone na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: warto polecić uczniom, szczególnie tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, trudnościami z koncentracją uwagi, deficytem słuchu lub wzroku, aby zapoznali się z plikiem audio, dzięki temu będą mogli bardziej aktywnie uczestniczyć w zajęciach; warto polecić im także wykonanie Aufgabe 1 i 2 z części Sprawdź się w celu przyswojenia nowego słownictwa;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie pliku audio do powtórzenia stopniowania przysłówka gern oraz tworzenia hipotez i wymyślania kontynuacji historyjki;

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu odżywiania.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec