Numer e‑materiału: 1.3.11.2
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Ich bin so müde / Jestem taka zmęczona
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o swoim samopoczuciu i udzielania porad, jak je poprawić

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru;
3) recytuje rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:

1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • opisuje swoje samopoczucie;

  • stosuje zdania rozkazujące, udzielając komuś rad;

  • wykonuje fragment rapu o samopoczuciu.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • poznaje piosenkę z innego obszaru kulturowego;

  • wyraża się przez muzykę, śpiew;

  • ma możliwość rozwijania motoryki własnego ciała.

Strategie uczenia się
  • grupowanie słów według kategorii;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • domyślanie się znaczeń na podstawie gestów, mimiki;

  • zapamiętywanie przez działanie, odgrywamy nowo poznane zwroty.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • komunikacyjna;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • pantomima;

  • drama;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio rap);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • pacynka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (rap)

Nauczyciel dzieli klasę na grupy czteroosobowe. Zadaniem każdej grupy jest opracowanie krótkiego układu tanecznego, włączenie nowych wyrażeń językowych i zaprezentowanie rapu na forum klasy. Chętni uczniowie mogą zaprezentować swój występ np. podczas festynu szkolnego lub Dnia Języków Obcych.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność, pyta o samopoczucie, zaprasza na dywan.

plenum

15 min

na dywanie

Nauczyciel używa pacynki i modulując głos, mówi: Ich bin so müde. Nauczyciel ziewa przy tym i zachęca uczniów do odgadywania tematyki lekcji.

burza mózgów

Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie tematu lekcji: Ich bin so müde. Prowadzi z uczniami krótką rozmowę o tym, co można poradzić zmęczonej osobie.

Nauczyciel prezentuje dialog pomiędzy Sophie i jej mamą, uczniowie słuchają nagrania, przyglądają się ilustracjom i śledzą tekst (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie po kolei powtarzają za nauczycielem zdanie: Ich bin so müde. Mogą przy tym w różny sposób modulować głos i wyjaśniać znaczenie za pomocą odpowiednich gestów i mimiki. Podobnie ćwiczą zdanie: Ich habe keinen Hunger.

łańcuszek – powtarzanie zdania

Nauczyciel prosi o wykonanie zadania w parach. Uczniowie zaznaczają w tekście rady, które daje mama swojej zmęczonej córce (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

dialog w formie wydruku

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunki i zdania. Prosi, by każdy z uczniów zastanowił się i zdecydował, które zdanie najlepiej odzwierciedla treść rysunku, a następnie przedyskutował to z kolegą lub koleżanką z ławki. Następnie zadanie zostaje wspólnie sprawdzone na forum klasy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

praca w parach 

plenum

Każdy uczeń wybiera jedno zdanie z dialogu, które najlepiej oddaje jego aktualne samopoczucie. Chętni uczniowie przedstawiają pozostałym swoje propozycje. Mogą podkreślić znaczenie wypowiadanych zdań odpowiednimi gestami oraz mimiką.

praca indywidualna

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza rap i pokazuje ilustrację. Pyta uczniów o wrażenia i znaczenie piosenki.

plenum

15 min

kserokopia 

z tekstem rapu

tekst rapu z lukami i podanymi wyrazami

Uczniowie szukają w tekście zdań wypowiedzianych przez mamę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Praca w parach

Uczniowie pracują z tekstem i szukają rad, których udzieliła mamie córka. Uczniowie powtarzają rolę mamy i córki.

Każdy uczeń wybiera jedną z podanych porad i udziela jej koledze lub koleżance z ławki.

Uczniowie otrzymują tekst rapu z lukami i uzupełniają go brakującymi fragmentami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali, odtwarza rap i zachęca do włączenia się do śpiewu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

plenum

Uczniowie pozostają na środku sali. Nauczyciel proponuje, aby na podstawie rapu uczniowie odegrali rolę mamy i Sophie. Te krótkie scenki dramowe powinny bazować na muzyce, tekście i ruchu.

drama, zagranie roli mamy i Sophie - fragmenty rapu

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartę pracy ze zdaniami, które przyporządkowują do kategorii: Daję komuś rady lub Mówię o swoim samopoczuciu (e‑materiał: Multimedium, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

karta pracy przygotowana na podstawie e‑materiału

Uczniowie opisują swoje samopoczucie, korzystając tylko ze środków niewerbalnych (mowa ciała) np. Ich bin fit. Ich bin schwach. Ich möchte schlafen. Ich habe Hunger. Kolega lub koleżanka odgadują i podają właściwe zdanie w języku niemieckim.

praca w parach

pantomima

Nauczyciel odtwarza fragment rapu, zadaniem uczniów jest ułożenie rysunków w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

ochotnik przy tablicy interaktywnej

Nauczyciel wypowiada zdanie: Ich bin schwach lub Ich bin müde. Chętni uczniowie formułują rady. Na zakończenie lekcji cała klasa jeszcze raz rapuje. Po pożegnaniu klasy nauczyciel może w humorystyczny sposób nawiązać do ćwiczonego materiału, np. przy wyjmowaniu przekąski powiedzieć: Ich habe Hunger.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność, pyta o samopoczucie, zaprasza na dywan.

plenum

15 min

na dywanie

Nauczyciel używa pacynki i modulując głos, mówi: Ich bin so müde. Nauczyciel ziewa przy tym i zachęca uczniów do odgadywania tematyki lekcji.

burza mózgów

Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie tematu lekcji: Ich bin so müde. Prowadzi z uczniami krótką rozmowę o tym, co można poradzić zmęczonej osobie.

Nauczyciel prezentuje dialog pomiędzy Sophie i jej mamą, uczniowie słuchają nagrania, przyglądają się ilustracjom i śledzą tekst (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie po kolei powtarzają za nauczycielem zdanie: Ich bin so müde. Mogą przy tym w różny sposób modulować głos i wyjaśniać znaczenie za pomocą odpowiednich gestów i mimiki. Podobnie ćwiczą zdanie: Ich habe keinen Hunger.

łańcuszek – powtarzanie zdania

Nauczyciel prosi o wykonanie zadania w parach. Uczniowie zaznaczają w tekście rady, które daje mama swojej zmęczonej córce (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

dialog w formie wydruku

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunki i zdania. Prosi, by każdy z uczniów zastanowił się i zdecydował, które zdanie najlepiej odzwierciedla treść rysunku, a następnie przedyskutował to z kolegą lub koleżanką z ławki. Następnie zadanie zostaje wspólnie sprawdzone na forum klasy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

praca w parach 

plenum

Każdy uczeń wybiera jedno zdanie z dialogu, które najlepiej oddaje jego aktualne samopoczucie. Chętni uczniowie przedstawiają pozostałym swoje propozycje. Mogą podkreślić znaczenie wypowiadanych zdań odpowiednimi gestami oraz mimiką.

praca indywidualna

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza rap i pokazuje ilustrację. Pyta uczniów o wrażenia i znaczenie piosenki.

plenum

15 min

kserokopia 

z tekstem rapu

tekst rapu z lukami i podanymi wyrazami

Uczniowie szukają w tekście zdań wypowiedzianych przez mamę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Praca w parach

Uczniowie pracują z tekstem i szukają rad, których udzieliła mamie córka. Uczniowie powtarzają rolę mamy i córki.

Każdy uczeń wybiera jedną z podanych porad i udziela jej koledze lub koleżance z ławki.

Uczniowie otrzymują tekst rapu z lukami i uzupełniają go brakującymi fragmentami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali, odtwarza rap i zachęca do włączenia się do śpiewu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

plenum

Uczniowie pozostają na środku sali. Nauczyciel proponuje, aby na podstawie rapu uczniowie odegrali rolę mamy i Sophie. Te krótkie scenki dramowe powinny bazować na muzyce, tekście i ruchu.

drama, zagranie roli mamy i Sophie - fragmenty rapu

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartę pracy ze zdaniami, które przyporządkowują do kategorii: Daję komuś rady lub Mówię o swoim samopoczuciu (e‑materiał: Multimedium, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

karta pracy przygotowana na podstawie e‑materiału

Uczniowie opisują swoje samopoczucie, korzystając tylko ze środków niewerbalnych (mowa ciała) np. Ich bin fit. Ich bin schwach. Ich möchte schlafen. Ich habe Hunger. Kolega lub koleżanka odgadują i podają właściwe zdanie w języku niemieckim.

praca w parach

pantomima

Nauczyciel odtwarza fragment rapu, zadaniem uczniów jest ułożenie rysunków w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

ochotnik przy tablicy interaktywnej

Nauczyciel wypowiada zdanie: Ich bin schwach lub Ich bin müde. Chętni uczniowie formułują rady. Na zakończenie lekcji cała klasa jeszcze raz rapuje. Po pożegnaniu klasy nauczyciel może w humorystyczny sposób nawiązać do ćwiczonego materiału, np. przy wyjmowaniu przekąski powiedzieć: Ich habe Hunger.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec