Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.11.2
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Ich bin so müde / Jestem taka zmęczona
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o swoim samopoczuciu i udzielania porad, jak je poprawić
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność, pyta o samopoczucie, zaprasza na dywan. | plenum | 15 min | na dywanie |
Nauczyciel używa pacynki i modulując głos, mówi: Ich bin so müde. Nauczyciel ziewa przy tym i zachęca uczniów do odgadywania tematyki lekcji. | burza mózgów | ||
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie tematu lekcji: Ich bin so müde. Prowadzi z uczniami krótką rozmowę o tym, co można poradzić zmęczonej osobie. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog pomiędzy Sophie i jej mamą, uczniowie słuchają nagrania, przyglądają się ilustracjom i śledzą tekst (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Uczniowie po kolei powtarzają za nauczycielem zdanie: Ich bin so müde. Mogą przy tym w różny sposób modulować głos i wyjaśniać znaczenie za pomocą odpowiednich gestów i mimiki. Podobnie ćwiczą zdanie: Ich habe keinen Hunger. | łańcuszek – powtarzanie zdania | ||
Nauczyciel prosi o wykonanie zadania w parach. Uczniowie zaznaczają w tekście rady, które daje mama swojej zmęczonej córce (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | dialog w formie wydruku tablica interaktywna | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunki i zdania. Prosi, by każdy z uczniów zastanowił się i zdecydował, które zdanie najlepiej odzwierciedla treść rysunku, a następnie przedyskutował to z kolegą lub koleżanką z ławki. Następnie zadanie zostaje wspólnie sprawdzone na forum klasy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca indywidualna praca w parach plenum | ||
Każdy uczeń wybiera jedno zdanie z dialogu, które najlepiej oddaje jego aktualne samopoczucie. Chętni uczniowie przedstawiają pozostałym swoje propozycje. Mogą podkreślić znaczenie wypowiadanych zdań odpowiednimi gestami oraz mimiką. | |||
praca indywidualna plenum | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza rap i pokazuje ilustrację. Pyta uczniów o wrażenia i znaczenie piosenki. | plenum | 15 min | kserokopia z tekstem rapu tekst rapu z lukami i podanymi wyrazami |
Uczniowie szukają w tekście zdań wypowiedzianych przez mamę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | Praca w parach | ||
Uczniowie pracują z tekstem i szukają rad, których udzieliła mamie córka. Uczniowie powtarzają rolę mamy i córki. | |||
Każdy uczeń wybiera jedną z podanych porad i udziela jej koledze lub koleżance z ławki. | |||
Uczniowie otrzymują tekst rapu z lukami i uzupełniają go brakującymi fragmentami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali, odtwarza rap i zachęca do włączenia się do śpiewu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | plenum | ||
Uczniowie pozostają na środku sali. Nauczyciel proponuje, aby na podstawie rapu uczniowie odegrali rolę mamy i Sophie. Te krótkie scenki dramowe powinny bazować na muzyce, tekście i ruchu. | drama, zagranie roli mamy i Sophie - fragmenty rapu | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartę pracy ze zdaniami, które przyporządkowują do kategorii: Daję komuś rady lub Mówię o swoim samopoczuciu (e‑materiał: Multimedium, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 15 min | karta pracy przygotowana na podstawie e‑materiału |
Uczniowie opisują swoje samopoczucie, korzystając tylko ze środków niewerbalnych (mowa ciała) np. Ich bin fit. Ich bin schwach. Ich möchte schlafen. Ich habe Hunger. Kolega lub koleżanka odgadują i podają właściwe zdanie w języku niemieckim. | praca w parach | pantomima | |
Nauczyciel odtwarza fragment rapu, zadaniem uczniów jest ułożenie rysunków w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 3). | plenum | ochotnik przy tablicy interaktywnej | |
Nauczyciel wypowiada zdanie: Ich bin schwach lub Ich bin müde. Chętni uczniowie formułują rady. Na zakończenie lekcji cała klasa jeszcze raz rapuje. Po pożegnaniu klasy nauczyciel może w humorystyczny sposób nawiązać do ćwiczonego materiału, np. przy wyjmowaniu przekąski powiedzieć: Ich habe Hunger. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność, pyta o samopoczucie, zaprasza na dywan.
plenum
15 min
na dywanie
Nauczyciel używa pacynki i modulując głos, mówi: Ich bin so müde. Nauczyciel ziewa przy tym i zachęca uczniów do odgadywania tematyki lekcji.
burza mózgów
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie tematu lekcji: Ich bin so müde. Prowadzi z uczniami krótką rozmowę o tym, co można poradzić zmęczonej osobie.
Nauczyciel prezentuje dialog pomiędzy Sophie i jej mamą, uczniowie słuchają nagrania, przyglądają się ilustracjom i śledzą tekst (e‑materiał: Przeczytaj).
Uczniowie po kolei powtarzają za nauczycielem zdanie: Ich bin so müde. Mogą przy tym w różny sposób modulować głos i wyjaśniać znaczenie za pomocą odpowiednich gestów i mimiki. Podobnie ćwiczą zdanie: Ich habe keinen Hunger.
łańcuszek – powtarzanie zdania
Nauczyciel prosi o wykonanie zadania w parach. Uczniowie zaznaczają w tekście rady, które daje mama swojej zmęczonej córce (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
dialog w formie wydruku
tablica interaktywna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunki i zdania. Prosi, by każdy z uczniów zastanowił się i zdecydował, które zdanie najlepiej odzwierciedla treść rysunku, a następnie przedyskutował to z kolegą lub koleżanką z ławki. Następnie zadanie zostaje wspólnie sprawdzone na forum klasy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca indywidualna
praca w parach
plenum
Każdy uczeń wybiera jedno zdanie z dialogu, które najlepiej oddaje jego aktualne samopoczucie. Chętni uczniowie przedstawiają pozostałym swoje propozycje. Mogą podkreślić znaczenie wypowiadanych zdań odpowiednimi gestami oraz mimiką.
praca indywidualna
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza rap i pokazuje ilustrację. Pyta uczniów o wrażenia i znaczenie piosenki.
plenum
15 min
kserokopia
z tekstem rapu
tekst rapu z lukami i podanymi wyrazami
Uczniowie szukają w tekście zdań wypowiedzianych przez mamę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Praca w parach
Uczniowie pracują z tekstem i szukają rad, których udzieliła mamie córka. Uczniowie powtarzają rolę mamy i córki.
Każdy uczeń wybiera jedną z podanych porad i udziela jej koledze lub koleżance z ławki.
Uczniowie otrzymują tekst rapu z lukami i uzupełniają go brakującymi fragmentami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
praca indywidualna
Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali, odtwarza rap i zachęca do włączenia się do śpiewu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
plenum
Uczniowie pozostają na środku sali. Nauczyciel proponuje, aby na podstawie rapu uczniowie odegrali rolę mamy i Sophie. Te krótkie scenki dramowe powinny bazować na muzyce, tekście i ruchu.
drama, zagranie roli mamy i Sophie - fragmenty rapu
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartę pracy ze zdaniami, które przyporządkowują do kategorii: Daję komuś rady lub Mówię o swoim samopoczuciu (e‑materiał: Multimedium, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
15 min
karta pracy przygotowana na podstawie e‑materiału
Uczniowie opisują swoje samopoczucie, korzystając tylko ze środków niewerbalnych (mowa ciała) np. Ich bin fit. Ich bin schwach. Ich möchte schlafen. Ich habe Hunger. Kolega lub koleżanka odgadują i podają właściwe zdanie w języku niemieckim.
praca w parach
pantomima
Nauczyciel odtwarza fragment rapu, zadaniem uczniów jest ułożenie rysunków w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 3).
plenum
ochotnik przy tablicy interaktywnej
Nauczyciel wypowiada zdanie: Ich bin schwach lub Ich bin müde. Chętni uczniowie formułują rady. Na zakończenie lekcji cała klasa jeszcze raz rapuje. Po pożegnaniu klasy nauczyciel może w humorystyczny sposób nawiązać do ćwiczonego materiału, np. przy wyjmowaniu przekąski powiedzieć: Ich habe Hunger.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0