Autor e‑materiału: Tomasz Wiśniewski

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Bricks and Clicks / Sklepy ze sprzedażą online

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.7, II.5, III.4, III.5, V.2, V.3, V.8, VII.3, VII.4, VII.15, VIII.2, VIII.3, IX.2, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące sklepów tradycyjnych i online, związane z formami sprzedaży oraz sposobami dostarczania towarów.

  2. Uczeń umie opisać sklepy stacjonarne i internetowe oraz uzasadnić, którą formę zakupów preferuje i dlaczego.

  3. Uczeń potrafi zredagować wpis na bloga, w którym porównuje sklepy internetowe i stacjonarne oraz formy sprzedaży mieszanej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat sklepów tradycyjnych i online, form sprzedaży oraz sposobów dostarczania towarów.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat różnych form sprzedaży: stacjonarnej, internetowej i mieszanej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel mówi: The picture shows two ways of buying things – online and in a retail shop. Which method do you prefer and why? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem Bricks and Clicks? i w parach ustnie porządkują informacje, które przeczytali w tekście. Następnie na forum klasy odpowiadają na pytanie nauczyciela: What did you learn about the business model called bricks and clicks?

  2. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie czytają tekst Bricks and Clicks? i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując właściwe fragmenty tekstu.

  4. Uczniowie zaznaczają w tekście Bricks and Clicks? wyrażenia, które ich zdaniem będą przydatne w rozmowie na temat opisywanego modelu biznesowego.

  5. Uczniowie w parach wykonują Exercise 5 (Przeczytaj), pamiętając, żeby w odpowiedziach na pytania wykorzystać słownictwo z tekstu.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna).

  7. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, sprawdzając znaczenie niezrozumiałych wyrazów w słowniku. Następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach. Na forum klasowy je uzasadniają.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna), po czym nauczyciel pyta: Do you agree with the last sentence of the text that ‘regular stores are definitely better’? Uczniowie biorą udział w dyskusji na forum klasy, prezentując argumenty na poparcie własnego stanowiska.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Najpierw w oparciu o wcześniejsze etapy lekcji przygotowują listę zwrotów, które wykorzystają do opisu zdjęcia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a school blog entry that compares online and offline stores. In your blog:

  • describe offline stores;

  • explain what online stores are;

  • specify what blended versions are;

  • clarify what delivery options are available to customers.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, w oparciu o ilustrację interaktywną z e‑materiału, uczniowie przygotowują listę kilku pytań dotyczących dark stores. Na kolejnej lekcji przekazują innemu uczniowi zestaw pytań, a jego zadaniem jest odpowiedzieć na te pytania, wykorzystując wiedzę zdobytą na poprzedniej lekcji.