Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Tomasz Wiśniewski
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Bricks and Clicks / Sklepy ze sprzedażą online
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.7, II.5, III.4, III.5, V.2, V.3, V.8, VII.3, VII.4, VII.15, VIII.2, VIII.3, IX.2, X, XII, XIII, XIV
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące sklepów tradycyjnych i online, związane z formami sprzedaży oraz sposobami dostarczania towarów.
Uczeń umie opisać sklepy stacjonarne i internetowe oraz uzasadnić, którą formę zakupów preferuje i dlaczego.
Uczeń potrafi zredagować wpis na bloga, w którym porównuje sklepy internetowe i stacjonarne oraz formy sprzedaży mieszanej.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat sklepów tradycyjnych i online, form sprzedaży oraz sposobów dostarczania towarów.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat różnych form sprzedaży: stacjonarnej, internetowej i mieszanej.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel mówi: The picture shows two ways of buying things – online and in a retail shop. Which method do you prefer and why? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem Bricks and Clicks? i w parach ustnie porządkują informacje, które przeczytali w tekście. Następnie na forum klasy odpowiadają na pytanie nauczyciela: What did you learn about the business model called bricks and clicks?
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie czytają tekst Bricks and Clicks? i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując właściwe fragmenty tekstu.
Uczniowie zaznaczają w tekście Bricks and Clicks? wyrażenia, które ich zdaniem będą przydatne w rozmowie na temat opisywanego modelu biznesowego.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 5 (Przeczytaj), pamiętając, żeby w odpowiedziach na pytania wykorzystać słownictwo z tekstu.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna).
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, sprawdzając znaczenie niezrozumiałych wyrazów w słowniku. Następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach. Na forum klasowy je uzasadniają.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna), po czym nauczyciel pyta: Do you agree with the last sentence of the text that ‘regular stores are definitely better’? Uczniowie biorą udział w dyskusji na forum klasy, prezentując argumenty na poparcie własnego stanowiska.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Najpierw w oparciu o wcześniejsze etapy lekcji przygotowują listę zwrotów, które wykorzystają do opisu zdjęcia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a school blog entry that compares online and offline stores. In your blog:
describe offline stores;
explain what online stores are;
specify what blended versions are;
clarify what delivery options are available to customers.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, w oparciu o ilustrację interaktywną z e‑materiału, uczniowie przygotowują listę kilku pytań dotyczących dark stores. Na kolejnej lekcji przekazują innemu uczniowi zestaw pytań, a jego zadaniem jest odpowiedzieć na te pytania, wykorzystując wiedzę zdobytą na poprzedniej lekcji.