Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Jak studiować w krajach UE?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia możliwości kontynuacji edukacji (studia I stopnia i jednolite magisterskie, szkoły kształcące w zawodzie); wyjaśnia, w jaki sposób podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.

Zakres rozszerzony

XVI. Edukacja i nauka.

Uczeń:

6) przedstawia warunki podejmowania nauki w Unii Europejskiej oraz znajduje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje możliwości wymian studenckich i kontynuacji edukacji uniwersyteckiej;

  • wyjaśnia, w jaki sposób podnosić swoje kwalifikacje poza Polską;

  • charakteryzuje warunki podejmowania nauki w szkolnictwie wyższym na terenie Unii Europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • objaśnienie nowej wiedzy;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg zajęć

Przed lekcją

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Prezentacja multimedialna”. Ich zadaniem jest wybranie kraju UE, w którym chcieliby studiować, i przygotowanie argumentów uzasadniających ich wybór. Uczniowie mogą też wybrać Polskę.

  2. Trzyosobowe grupy chętnych lub wybranych osób przygotowują prezentacje:

  • gr. 1 – działania Unii Europejskiej sprzyjające studiowaniu na zagranicznych uczelniach;

  • gr. 2 – program Erasmus;

  • gr. 3 – Europejski System Transferu Punktów (ECTS);

  • gr. 4 – certyfikaty językowe (j. angielski, j. niemiecki, j. francuski).

Faza wstępna

  1. Przedstawienie tematu „Jak studiować w krajach UE?” i celów zajęć.

  2. Uczniowie odpowiadają na pytanie, czy chcieliby studiować w Polsce, czy poza jej granicami. Można też urządzić głosowanie w tej sprawie.

Faza realizacyjna

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji nt. działań Unii Europejskiej sprzyjających studiowaniu na zagranicznych uczelniach, programu Erasmus i Europejskiego Systemu Transferu Punktów (ECTS). Po każdej z nich uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.

  2. Podział klasy na grupy wg krajów, w których uczniowie chcieliby studiować. Każdy zespół uzgadnia argumenty przemawiające za wyborem danego kraju, a po wyznaczonym czasie przedstawia je na forum. Następnie uczniowie mogą zmienić grupy, jeśli przekonały ich argumenty innych osób, i uzasadnić swoją decyzję.

  3. Dyskusja na temat tego, czy płatna edukacja zawsze jest wyższej jakości niż studia na uczelniach publicznych. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają wnioski.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

  2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

  2. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Traktat o Unii Europejskiej, oide.sejm.gov.pl.

  • Katarzyna Czajka, Ewa Wilk, Trzy lata studiów i dyplom. Warto?, 1.10.2013 r., polityka.pl.

  • Jak wyjechać, esn.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.