Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość

Temat: Pluralizm modeli relacji Kościoła i państwa. Państwa wyznaniowe

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

15) przedstawia modele relacji państwo – Kościół i stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim (na podstawie przepisów konkordatu) oraz wybranym związkiem wyznaniowym (na podstawie ustawy).

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje tradycyjne i zmodernizowane państwo wyznaniowe;

  • analizuje cechy obu form państw na przykładzie Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Grecji;

  • wyjaśnia, w jaki sposób zasady danego wyznania mogą wpływać na jego miejsce w porządku prawnym państwa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda przypadków;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie powtarzają wiadomości na temat wyznań państwowych.

Faza wstępna:

1. Uczniowie wskazują, jakie cechy charakteryzują państwa wyznaniowe.

2. Przedstawienie tematu: „Pluralizm modeli relacji Kościoła i państwa. Państwa wyznaniowe” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

1. Podział klasy na grupy. Jedna z nich opracowuje zagadnienia dot. Hiszpanii pod rządami Francisco Franco, inna Grecji, ostatnia – Wielkiej Brytanii. Grupy prezentują swoją pracę.

2. Metodą burzy mózgów klasa przygotowuje charakterystykę tradycyjnego i zmodernizowanego modelu państwa wyznaniowego.

3. Uczniowie w parach dyskutują nt. plusów i minusów państw wyznaniowych.

4. Nauczyciel inicjuje dyskusję nt. tego, jakim państwem jest Polska.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.

2. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.

3. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia dołączone do audiobooków.

Praca domowa:

1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

Gilles Kepel, Zemsta Boga. Religijna rekonkwista świata, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Jolanta Bryła, Zbigniew Czachór, Włodzimierz Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przygotować charakterystykę Izraela jako państwa wyznaniowego.

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook 1” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.