Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Rozwiązania sporów bioetycznych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
VII. Umiejętność jasnego formułowania i rzetelnego uzasadniania własnych poglądów filozoficznych w dyskusji.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
7. Wybrane współczesne spory bioetyczne. Uczeń:
1) wymienia ważniejsze współczesne problemy bioetyczne oraz przedstawia ich główne rozwiązania;
2) określa związek między tymi rozwiązaniami a przyjętymi założeniami ontologicznymi, antropologicznymi i ogólnoetycznymi;
3) podejmuje dyskusję na temat wybranego sporu bioetycznego, korzystając z posiadanej wiedzy filozoficznej i logicznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz argumentację bioetyczną w odniesieniu do problemu dopuszczalności aborcji.

  • Powiążesz argumenty bioetyczne w sprawie dopuszczalności aborcji z teoriami etycznymi.

  • Zajmiesz stanowisko w bioetycznym sporze o dopuszczalność aborcji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje argumentację bioetyczną w odniesieniu do problemu dopuszczalności aborcji;

  • powiąże argumenty bioetyczne w sprawie dopuszczalności aborcji z teoriami etycznymi;

  • zajmie stanowisko w bioetycznym sporze o dopuszczalność aborcji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • film;

  • debata.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przygotowali się do dyskusji na temat aborcji i eutanazji. Zadaniem uczniów jest zgromadzenie i zapisanie różnych argumentów reprezentujących stanowiska za możliwością dokonywania aborcji i eutanazji oraz przeciw nim.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w zakładce „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Ich zadaniem jest zebranie przygotowanych wcześniej argumentów za możliwością dokonywania zabiegów aborcji i eutanazji lub przeciw nim i przygotowanie się do dyskusji na ten temat. Nauczyciel może zaproponować uczniom również prace w podgrupach.

  2. Po upływie czasu wyznaczonego na przygotowanie uczniowie rozpoczynają debatę „za” i „przeciw”. Nauczyciel wyznacza czterech uczniów, którzy w tym czasie zapisują w tabeli na tablicy argumenty „za” i „przeciw” poszczególnym stanowiskom.

  3. Na koniec uczniowie wspólnie zastanawiają się, która grupa zebrała bardziej przekonujące argumenty.

Faza podsumowująca:

  1. Praca w grupach. W ramach zakończenia lekcji uczniowie zapoznają się z wykładami dr hab. Karoliny Wigury:
    – grupa 1.: część 1. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, jakie spory bioetyczne wywołują najwięcej emocji w debacie publicznej i dlaczego tak się dzieje.
    – grupa 2.: część 2. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, czy można pogodzić obie strony sporu o aborcję i eutanazję.

Praca domowa:

  1. Poszukaj wśród dzieł kultury (tekstów literackich lub filmów) przykładu bohatera, którego dotyczył problem aborcji lub eutanazji. Krótko uzasadnij, dlaczego wybrałeś tę postać i co cię w niej szczególnie zainteresowało.

Materiały pomocnicze:

  • Ślipko T., Bioetyka: najważniejsze problemy, Kraków 2021.

  • Chyrowicz B., Bioetyka: anatomia sporu, Kraków 2015.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać filmy edukacyjne jako wprowadzające w tematykę lekcji.