Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Rozwiązania sporów bioetycznych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz argumentację bioetyczną w odniesieniu do problemu dopuszczalności aborcji.
Powiążesz argumenty bioetyczne w sprawie dopuszczalności aborcji z teoriami etycznymi.
Zajmiesz stanowisko w bioetycznym sporze o dopuszczalność aborcji.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje argumentację bioetyczną w odniesieniu do problemu dopuszczalności aborcji;
powiąże argumenty bioetyczne w sprawie dopuszczalności aborcji z teoriami etycznymi;
zajmie stanowisko w bioetycznym sporze o dopuszczalność aborcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
film;
debata.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przygotowali się do dyskusji na temat aborcji i eutanazji. Zadaniem uczniów jest zgromadzenie i zapisanie różnych argumentów reprezentujących stanowiska za możliwością dokonywania aborcji i eutanazji oraz przeciw nim.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w zakładce „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Ich zadaniem jest zebranie przygotowanych wcześniej argumentów za możliwością dokonywania zabiegów aborcji i eutanazji lub przeciw nim i przygotowanie się do dyskusji na ten temat. Nauczyciel może zaproponować uczniom również prace w podgrupach.
Po upływie czasu wyznaczonego na przygotowanie uczniowie rozpoczynają debatę „za” i „przeciw”. Nauczyciel wyznacza czterech uczniów, którzy w tym czasie zapisują w tabeli na tablicy argumenty „za” i „przeciw” poszczególnym stanowiskom.
Na koniec uczniowie wspólnie zastanawiają się, która grupa zebrała bardziej przekonujące argumenty.
Faza podsumowująca:
Praca w grupach. W ramach zakończenia lekcji uczniowie zapoznają się z wykładami dr hab. Karoliny Wigury:
– grupa 1.: część 1. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, jakie spory bioetyczne wywołują najwięcej emocji w debacie publicznej i dlaczego tak się dzieje.
– grupa 2.: część 2. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, czy można pogodzić obie strony sporu o aborcję i eutanazję.
Praca domowa:
Poszukaj wśród dzieł kultury (tekstów literackich lub filmów) przykładu bohatera, którego dotyczył problem aborcji lub eutanazji. Krótko uzasadnij, dlaczego wybrałeś tę postać i co cię w niej szczególnie zainteresowało.
Materiały pomocnicze:
Ślipko T., Bioetyka: najważniejsze problemy, Kraków 2021.
Chyrowicz B., Bioetyka: anatomia sporu, Kraków 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać filmy edukacyjne jako wprowadzające w tematykę lekcji.