Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Największe korporacje międzynarodowe i ich rola

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony

PODSTAWA PROGRAMOWA

XXIII. Problemy gospodarcze współczesnego świata: dysproporcje w rozwoju krajów i ich skutki, wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwo i gospodarkę w skali lokalnej i regionalnej, problem zadłużenia krajów świata i obywateli. Uczeń: 3) ocenia wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwa, gospodarki i środowisko przyrodnicze państw i regionów świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie korporacji międzynarodowej, wskazuje pojęcia tożsame oraz charakteryzuje etapy rozwoju takich przedsiębiorstw,

  • wymienia największe korporacje międzynarodowe w oparciu o ustalone kryteria,

  • ocenia wpływ korporacji międzynarodowej na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko przyrodnicze,

  • wskazuje szanse i zagrożenia związane z działalnością korporacji międzynarodowych.

Strategie: odwrócona klasa

Metody nauczania: dyskusja, praca z e materiałem, pogadanka, poster

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca wszystkich uczniów w klasie

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

  • cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight‑e1c3db91‑4c44‑408c‑acf1‑4de13f4f877f (19.07.2020).

  • Chojnacki P., 2015, Rola i instrumenty oddziaływania korporacji ponadnarodowych w gospodarce, Studia Ekonomiczne, nr 210, 69‑78. Dostępne w: docplayer.pl/2213515‑Rola‑i-instrumenty‑oddzialywania‑korporacji‑ponadnarodowych‑w-gospodarce‑globalnej.html (19.07.2020).

  • Environmental Justice Atlas, 2020. Dostępne w: https://ejatlas.org/ (19.07.2020). Forbes, 2020, Fortune Global 500. Dostępne w: fortune.com/global500/2019/search/ (19.07.2020).

  • Stachowieka S., 2016, Ewolucja korporacji transnarodowych w świetle procesu globalizacji, Ogrody Nauk i Sztuk, nr 6, 313‑328. Dostępne w:

  • UNCTAD, 2020, World Investment Report, unctad.org/en/Pages/DIAE/World%20Investment%20Report/Annex‑Tables.aspx (dostęp online: 16.07.2020).

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji na temat korporacji międzynarodowych i ich roli na rynku pracy w dobie globalizacji. Dzieli uczniów na sześć zespołów. Każdy zespół ma za zadanie przygotować poster przedstawiający wybrane przykłady wpływu korporacji międzynarodowych na państwa i regiony świata. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest poster oraz objaśnia zasady jego tworzenia. Pierwsze trzy zespoły zajmują się pozytywnym wpływem (odpowiednio na: gospodarkę, społeczeństwo i środowisko przyrodnicze), natomiast trzy pozostałe – negatywnym wpływem (również z podziałem na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko przyrodnicze). W celu znalezienia inspiracji do wyboru przykładów, nauczyciel proponuje zapoznać się z niniejszym e‑materiałem, źródłami zamieszczonymi powyżej oraz innymi źródłami informacji geograficznej. Poleca, aby korzystać zarówno ze źródeł polskojęzycznych, jak i anglojęzycznych. Wskazuje, że do opracowania tematu o negatywnych skutkach społecznych albo o negatywnych skutkach środowiskowych przyda się źródło: Environmental Justice Atlas [2020].

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat tego, czym jest korporacja międzynarodowa oraz jakie są inne określenia na tego rodzaju przedsiębiorstwo. Chętni uczniowie zabierają głos w dyskusji. Nauczyciel może posiłkować się fragmentem e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o wypisanie na tablicy kilku przykładów największych korporacji, z podaniem ich nazwy, kraju pochodzenia i głównej branży gospodarczej.

  • Później nauczyciel rozpoczyna pogadankę na temat sposobów rankingowania korporacji. Wskazuje, że różne instytucje stosują odmienne kryteria określania wielkości korporacji. W tym celu może wyświetlić na ekranie tekst z bloku tekstowego e‑materiału (śródtytuł: „Największe korporacje międzynarodowe”). Na końcu tego zadania nauczyciel prosi uczniów o wyświetlenie wybranych elementów na grafice interaktywnej.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w nowy wątek lekcji, wskazując, że przyszedł czas, aby odpowiedzieć na pytanie, jaki jest wpływ korporacji międzynarodowych na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko przyrodnicze. W tym celu prosi uczniów o zaprezentowanie i omówienie swoich posterów. Ustala on kolejność wystąpień. W dyskusję włączają się pozostali uczniowie. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel podsumowuje prezentację posterów uczniów. Swoją wypowiedź podpiera tabelą stanowiącą fragment e‑materiału ze śródtytułem „Wpływ korporacji międzynarodowych”. Ponadto prosi uczniów o rozbudowanie tabeli o nowe elementy. Pomysły uczniów są weryfikowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne rozwiązanie bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazuje, że ćwiczenia 6‑8 są trudniejsze, a za ich poprawne wykonanie otrzymuje się dodatkową nagrodę.

  • Opcjonalnie można także prosić o wykonanie w parach ćwiczenia z grafiki interaktywnej (dla chętnych oraz np. dla osób, które nie były aktywne na lekcji albo przeszkadzały koleżankom/kolegom w prezentacji posterów).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może posłużyć zarówno w trakcie lekcji, jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej.