Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Typy chowu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Zakres rozszerzony

X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.

Uczeń:

1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcia chowu i hodowli,

  • dokonuje podziału typów (systemów) chowu zwierząt,

  • charakteryzuje poszczególne typy chowu,

  • wskazuje państwa o przewadze chowu ekstensywnego i intensywnego oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania,

  • wyjaśnia związki między dominującym typem chowu a poziomem towarowości gospodarstw rolnych,

  • określa wady i zalety poszczególnych typów chowu.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny lub tablety z dostępem do internetu, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Wielka encyklopedia geografii świata, t. 11: Rolnictwo i leśnictwo, W. Grzebisz, H. Szramka (red.),  Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat pojęcia chowu i hodowli oraz systemów (typów) chowu. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj” e‑materiału.

  • Następnie uczniowie pracują w trzech zespołach. Ich zadaniem jest zapoznanie się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale. Uczniowie wykonują polecenia do filmu edukacyjnego (każdy zespół wykonuje jedno polecenie).

  • Po zakończonej pracy następuje omówienie jej wyników i klasowa dyskusja. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie, posiłkując się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku „Przeczytaj” lub filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.

  • Następnie uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania z bloku „Sprawdź się”. Po ich rozwiązaniu następuje wspólne omówienie i wyjaśnienie trudniejszych kwestii przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla kolegi/koleżanki i oceniają poprawność ich odpowiedzi. Etap ten kontroluje nauczyciel.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie, przypomina cele zajęć i podsumowuje lekcję.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat upowszechniania się chowu ekstensywnego wraz ze wzrostem zainteresowania rolnictwem ekologicznym w krajach wysoko rozwiniętych – analiza SWOT.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w ramach zróżnicowanych tematycznie lekcji związanych z zagadnieniem rolnictwa (zakres podstawowy: X. 1, X. 2, X. 3, XIII. 3; zakres rozszerzony: X. 1, X. 2). Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez uczniów w celu samokształcenia.