Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Typy chowu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.
Zakres rozszerzony
X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.
Uczeń:
1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia chowu i hodowli,
dokonuje podziału typów (systemów) chowu zwierząt,
charakteryzuje poszczególne typy chowu,
wskazuje państwa o przewadze chowu ekstensywnego i intensywnego oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania,
wyjaśnia związki między dominującym typem chowu a poziomem towarowości gospodarstw rolnych,
określa wady i zalety poszczególnych typów chowu.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny lub tablety z dostępem do internetu, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Wielka encyklopedia geografii świata, t. 11: Rolnictwo i leśnictwo, W. Grzebisz, H. Szramka (red.), Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat pojęcia chowu i hodowli oraz systemów (typów) chowu. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj” e‑materiału.
Następnie uczniowie pracują w trzech zespołach. Ich zadaniem jest zapoznanie się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale. Uczniowie wykonują polecenia do filmu edukacyjnego (każdy zespół wykonuje jedno polecenie).
Po zakończonej pracy następuje omówienie jej wyników i klasowa dyskusja. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie, posiłkując się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku „Przeczytaj” lub filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.
Następnie uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania z bloku „Sprawdź się”. Po ich rozwiązaniu następuje wspólne omówienie i wyjaśnienie trudniejszych kwestii przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla kolegi/koleżanki i oceniają poprawność ich odpowiedzi. Etap ten kontroluje nauczyciel.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie, przypomina cele zajęć i podsumowuje lekcję.
Praca domowa
Praca pisemna na temat upowszechniania się chowu ekstensywnego wraz ze wzrostem zainteresowania rolnictwem ekologicznym w krajach wysoko rozwiniętych – analiza SWOT.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w ramach zróżnicowanych tematycznie lekcji związanych z zagadnieniem rolnictwa (zakres podstawowy: X. 1, X. 2, X. 3, XIII. 3; zakres rozszerzony: X. 1, X. 2). Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez uczniów w celu samokształcenia.