Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: W jaki sposób tworzy się wzory oraz nazwy aldehydów i ketonów?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XV. Związki karbonylowe − aldehydy i ketony. Uczeń:
2) na podstawie wzoru strukturalnego lub półstrukturalnego (grupowego) podaje nazwy systematyczne aldehydów i ketonów; na podstawie nazwy systematycznej rysuje wzory strukturalne lub półstrukturalne (grupowe).
Zakres rozszerzony
XV. Związki karbonylowe − aldehydy i ketony. Uczeń:
2) na podstawie wzoru strukturalnego lub półstrukturalnego (grupowego) podaje nazwy systematyczne aldehydów i ketonów; na podstawie nazwy systematycznej rysuje wzory strukturalne lub półstrukturalne (grupowe).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zasady tworzenia nazw aldehydów i ketonów;
proponuje nazwy aldehydów i ketonów na podstawie ich struktur chemicznych;
rysuje wzory strukturalne lub półstrukturalne (grupowe) aldehydów i ketonów na podstawie ich nazw.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
modelowanie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: Czy wiecie, jakie zasady nazewnictwa obowiązują w przypadku aldehydów i ketonów? W jaki sposób tworzy się ich wzory?
Wskazanie przez nauczyciela tematu: „W jaki sposób tworzy się wzory oraz nazwy aldehydów i ketonów?” i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami na temat nazw aldehydów i ketonów.
Faza realizacyjna:
W nawiązaniu do burzy mózgów z fazy wstępnej, nauczyciel prosi uczniów o podanie definicji aldehydów i ketonów.
Prowadzący zajęcia dzieli losowo uczniów na trzy grupy zadaniowe:
I grupa – nomenklatura aldehydów;
II grupa – nazwy zachowane aldehydów i ketonów;
III grupa – nomenklatura ketonów.
Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru A3 i mazaki oraz na podstawie dostępnych źródeł informacji, w tym treści e‑materiału zapoznaje się z materiałem w ramach swojego zagadnienia i opracowuje go. Po wykonaniu pracy liderzy grup, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, omawiają efekty prac uczniowskich na forum. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości włączając się do dyskusji.
Modelowanie – uczniowie pracują w parach. Nauczyciel rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe i podaje przykładowe nazwy aldehydów i ketonów, do których uczniowie konstruują wzory modelowe. Nauczyciel wspiera uczniów i weryfikuje poprawność zbudowanych modeli.
Uczniowie w parach zapoznają się z filmem, dotyczącym tworzenia wzorów i nazewnictwa aldehydów i ketonów, a następnie rozwiązują załączone do medium zadania.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dokonuje podsumowania zagadnień lekcji i rozdaje uczniom przygotowane ksera z głównymi zagadnieniami z lekcji.
Podsumowanie – uczniowie, wykorzystując technikę świateł, podsumowują, czy osiągnęli kryteria sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („W jaki sposób tworzy się wzory oraz nazwy aldehydów i ketonów?”).
Materiały pomocnicze:
modele kulkowo‑pręcikowe;
arkusze papieru A3;
mazaki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.