Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Bazy danych – ćwiczenia, etap II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Sprawdzisz umiejętności posługiwania się językiem SQL, wykonując operacje na trzech bazach danych.
Potrenujesz tworzenie kwerend wybierających SELECT.
Dokonasz analizy wniosków płynących z każdej zrealizowanej kwerendy.
Przećwiczysz umiejętność korzystania z systemu zarządzania bazami danych MySQL oraz panelu
phpMyAdmin
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie MySQL w wersji 8.0 (lub nowszej);
oprogramowanie XAMPP.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Bazy danych – ćwiczenia, etap II”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Film samouczek”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z filmem w sekcji „Film samouczek”.
Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdy zespół wykonuje przydzielone polecenia (1‑6 z sekcji „Przeczytaj”). Reprezentanci grup omawiają rozwiązania na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania lub uzupełniać informacje.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka PHP 7.2 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla systemu MySQL 8.0 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
E‑materiał wraz z pozostałymi z serii można wykorzystać jako materiał warsztatowy i zrealizować w czasie dwugodzinnego bloku zajęć.