Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: Biologia
Temat: Genetyczne podłoże transformacji nowotworowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz etapy kancerogenezy.
Wskażesz czynniki wpływające na proces kancerogenezy.
Wymienisz grupy genów uczestniczących w transformacji nowotworowej.
Wykażesz, że powstawanie nowotworu zależy od funkcjonowania genów.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm;
WebQuest.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;
ćwiczenia przedmiotowe;
słoneczko.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
ćwiczenia przedmiotowe;
flamastry;
magnesy;
szary papier.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, mówiąc „Nowotwory są jedną z najczęstszych przyczyn zgonów na świecie”. Jakie czynniki mogą powodować i zwiększać ryzyko zachorowania? Uczniowie zapisują swoje pomysły w formie słoneczka.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każda z nich otrzymuje artykuły naukowe, szary papier i flamastry. Uczniowie mają za zadanie opracować w formie mapy myśli wskazane przez nauczyciela pojęcie.
Grupa I i II – protoonkogeny i onkogeny;
Grupa III i IV – geny supresorowe;
Grupa V i VI – geny stabilizujące.
Grupy mające to samo zagadnienie porównują swoje mapy myśli i uzupełniają je o brakujące informacje. Wspólnie wybierają osobę, która będzie przedstawiać ich pracę na forum klasy.
Uczniowie kolejno przedstawiają mapy myśli dotyczące: protoonkogenów i onkogenów, genów supresorowych i genów stabilizujących. Nauczyciel ocenia ich pracę, w razie konieczności koryguje błędy oraz uzupełnia informacje.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia 1–6 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel w razie potrzeby odpowiada na pytania.
Faza podsumowująca
Uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące zadane przez nauczyciela: a) co to jest kancerogeneza? b) jakie są czynniki kancerogenne? c) w jaki sposób powstają mutacje, które powodują rozwój nowotworów?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7–8 zawarte w e‑materiale. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze
Joanna Kozłowska, Izabela Łaczmańska, Niestabilność genetyczna – jej znaczenie w procesie powstawania nowotworów oraz diagnostyka laboratoryjna, NOWOTWORY, Journal of Oncology 2010; 60(6), s. 548–553.
Wenancjusz Domagała, Molekularne podstawy karcynogenezy i ścieżki sygnałowe niektórych nowotworów ośrodkowego układu nerwowego, Polski Przegląd Neurologiczny 2007; 3(3), s. 127–141.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka
Audiobook może zostać wykorzystany w fazie przygotowującej do lekcji.