Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Tatry
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
cele kształcenia
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży. Uczeń:
porównuje środowisko przyrodnicze Tatr Zachodnich i Wysokich oraz wykazuje związki między jego elementami;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie zjawisko inwersji temperatur,
zna pojęcia: dolina, przełęcz, grań, turnia, żleb, piarg, wywierzysko,
wymienia piętra roślinne i klimatyczne,
potrafi wskazać walory turystyczne.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended‑learning
Formy zajęć: indywidualne
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze: atlas, mapa Polski
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pokazuje na mapie Tatry, opowiada o ich położeniu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie przedstawia najważniejsze informacje o Tatrach.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny.
Uczniowie w parach tworzą mapę myśli - mogą posiłkować się zarówno filmem, jak i częścią Przeczytaj.
Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, nagradza autorów najbardziej szczegółowej mapę myśli.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Stwórz plan kilkudniowej wycieczki po Tatrach. Zaplanuj, jakie obiekty odwiedzisz z grupą, napisz, czym się one charakteryzują.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy ucznia. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku nie użycia multimedium bazowego.