Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: język polski
Temat: Postacie symboliczne w Weselu Stanisława Wyspiańskiego.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach ( fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.
III Tworzenie wypowiedzi
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy , ze znajomością jej funkcji językowej,
z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów.
10) w interpretacji przedstawia propozycję oczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów.
Zakres rozszerzony
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różne konteksty.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje w Weselu Stanisława Wyspiańskiego pierwowzory symbolicznych postaci;
określa funkcje postaci symbolicznych w Weselu;
wyjaśnia, czym jest mit narodowy;
wykorzystuje w interpretacji scen z Wesela stosowne konteksty;
ocenia efekty pracy własnej oraz koleżanek i kolegów;
utrwala wiadomości na temat symbolu.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
eksplikacja tekstu.
Formy zajęć
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
analiza tekstów kultury;
praca z tekstem Wesela.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/kartka papieru, pisak/kreda;
dostępne słowniki tradycyjne lub on- line;
tekst dramatu Wesele.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej/ rozdaje uczniom reprodukcję obrazu Stanisława Wyspiańskiego Chochoły.
2. Uczniowie mówią o swoich skojarzeniach związanych z obrazem; określają jego temat, nastrój, kolorystykę. Na podstawie słownika języka polskiego nazywają znaczenie tytułowych chochołów. Przykładowo: synonim okrycia, snopek osłaniający, ul dla ochrony przed deszczem, pęk słomy.
3. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów i podaje temat oraz cel lekcji.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel proponuje uczniom nową aranżację przestrzeni klasy: otwarcie drzwi, wykorzystanie części korytarza szkolnego i umieszczenie tam reprodukcji Chochołów lub chochoła wykonanego przez uczniów. Uczniowie zagospodarowują przestrzeń klasy i fragment korytarza tak, aby 5 grup pracowało niezależnie od siebie i przygotowywało prezentację przydzielonego fragmentu spotkania osoby z postacią symboliczną.
Grupa I – Stańczyk
Grupa II – Rycerz
Grupa III – Hetman
Grupa IV – Upiór
Grupa V – Wernyhora
2. Nauczyciel organizuje pracę 5 grup zadaniowych; podaje i objaśnia zadania. Uczniowie:
przygotowują 5‑minutową ustną prezentację na temat wskazanego im przez nauczyciela spotkania uczestnika wesela z postacią symboliczną,
korzystają z galerii zdjęć interaktywnych zamieszczonych w e‑materiale,
wykorzystują właściwie dobrane i głośno odczytane cytaty z Wesela,
wykorzystują do realizacji zadania e‑materiał i zaproponowane w nim ćwiczenia,
wyjaśniają, na czym polega symboliczny charakter postaci i scen z nią związanych,
celowo wykorzystują konteksty potrzebne do interpretacji scen z bohaterami symbolicznymi,
przygotowują wypowiedź, pamiętając o zasadach retoryki.
3. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel udziela grupom informacji zwrotnej dotyczącej realizacji zadania.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy: Mity narodowe w Weselu i prosi, aby uczniowie na podstawie e‑materiału oraz prezentacji przygotowanych w czasie zajęć zdefiniowali pojęcie mitu narodowego, wymienili mity narodowe i określili sposób ich funkcjonowania w dramacie.
2. Uczniowie korzystają z dostępnego słownika i redagują definicję mitu narodowego. Przykładowo: wyobrażenie utrwalone w kulturze; wspólne dla większości rodaków; oparte na wydarzeniach z przeszłości, które zostały owiane legendą; wyrażające zbiorowe nadzieje, lęki lub traumy; związane z postaciami historycznymi lub legendarnymi.
3. Uczniowie wypełniają tabelę lub w innej formie pisemnej dokumentują związek symbolicznej postaci Wesela z mitem narodowym.
POSTAĆ | MIT NARODOWY |
Stańczyk | Zatroskanie o kraj; pouczanie Polaków. |
Rycerz | Siła narodu; chwalebna przeszłość; cnoty rycerskie. |
Hetman | Zdrada narodu; magnacka pycha; troska o własną korzyść. |
Upiór | Konflikt chłopów ze szlachtą; okrucieństwo drzemiące w prostym ludzie. |
Wernyhora | Nadzieja na odrodzenie kraju i pogodzenie Polski i Ukrainy. |
Zadanie domowe
Nauczyciel formułuje na podstawie e‑materiałów polecenie pracy domowej.
1. Poszukaj w źródłach internetowych piosenki Jacka Kaczmarskiego pod tytułem Stańczyk. Porównaj wizerunek postaci przedstawiony w utworze z kreacją Stańczyka w Weselu Stanisława Wyspiańskiego. Podziel się swoimi refleksjami z kolegami i koleżankami z klasy.
lub
2. Przygotuj ustną wypowiedź, w której uzasadnisz słowa Marii Podrazy‑Kwiatkowskiej na temat chochoła: „Chochoł pełni rolę Fatum, ale też symbolizuje odradzanie się życia poprzez śmierć, w finale Wesela zaś ukazany został taniec śmierci”.
Materiały pomocnicze
Franciszek Ziejka, Pomsty wszystko woła. O budzeniu ducha narodu przez Stanisława Wyspiańskiego, w: Stanisław Wyspiański: W labiryncie świata, myśli i sztuki, red. A. Czabanowska‑Wróbel, Krasków 2009
Zaproście tu na wesele... Wyspiański według Wajdy, wykład Bożeny Pysiewicz na stronach www Muzeum Narodowego w Warszawie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zaproponowane multimedium bazowe zostanie wykorzystane w czasie fazy realizacyjnej lekcji. Można też wykorzystać galerię zdjęć z e‑materiału do lekcji podsumowującej pracę z Weselem i zredagować sprawdzian znajomości postaci z obrazów w galerii.