Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Przedmiot: geografia

Autor: Magdalena Filewicz

Temat zajęć: Dlaczego w Tatrach nie rodzą się lodowce?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce. Uczeń:

5. wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje typy lodowców,

  • omawia warunki powstawania lodowców,

  • wskazuje czynniki, które uniemożliwiają powstawanie lodowców w Tatrach.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, pogadanka, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu; zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale; tablica interaktywna/tablica

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

  • Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji: Dlaczego w Tatrach nie rodzą się lodowce? Następnie zachęca uczniów do odniesienia się do tego pytania. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji odpowiedzi na tablicy.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału dotyczący typów lodowców.

  • Nauczyciel włącza audiobook i prosi uczniów o wysłuchanie oraz o wykonanie poleceń, pracując w parach.

  • Wybrane dwójki odczytują swoje notatki, inni uczniowie uzupełniają.

  • Nauczyciel zapowiada, że w kolejnym kroku uczniowie będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów pracuje samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi. Udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

Podaj nazwy pięciu pasm górskich, w których powstają lodowce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Audiobook może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej ucznia. Może zostać wykorzystany także podczas innych zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących lodowców i ich występowania na Ziemi (IV. 5).