Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Przedmiot: geografia
Autor: Magdalena Filewicz
Temat zajęć: Dlaczego w Tatrach nie rodzą się lodowce?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce. Uczeń:
5. wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje typy lodowców,
omawia warunki powstawania lodowców,
wskazuje czynniki, które uniemożliwiają powstawanie lodowców w Tatrach.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, pogadanka, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu; zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale; tablica interaktywna/tablica
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji: Dlaczego w Tatrach nie rodzą się lodowce? Następnie zachęca uczniów do odniesienia się do tego pytania. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji odpowiedzi na tablicy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału dotyczący typów lodowców.
Nauczyciel włącza audiobook i prosi uczniów o wysłuchanie oraz o wykonanie poleceń, pracując w parach.
Wybrane dwójki odczytują swoje notatki, inni uczniowie uzupełniają.
Nauczyciel zapowiada, że w kolejnym kroku uczniowie będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów pracuje samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi. Udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Podaj nazwy pięciu pasm górskich, w których powstają lodowce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej ucznia. Może zostać wykorzystany także podczas innych zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących lodowców i ich występowania na Ziemi (IV. 5).