Numer e‑materiału: 2.5.9.5

Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ein Tag im Museum / Dzień w muzeum

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom edukacyjny A2+/B1.

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania wizyty w muzeum i przygotowywania się do niej.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy znanych muzeów w Monachium;

  • podaje przykłady, co można robić w muzeum;

  • planuje dzień zwiedzania muzeów.

Cele motywacyjne:

  • zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;

  • uczeń uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • stwarzanie poczucia kompetencji u ucznia poprzez stosowanie zadań na miarę jego możliwości.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • rozumienie informacji (czytanie i słuchanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego i wysłuchanego;

  • współpraca z innymi uczniami.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście międzykulturowe;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem przeznaczonym do czytania i słuchania, praca z mapą interaktywną, wyjaśnianie;

  • aktywizująca: burza mózgów, metoda odwróconej lekcji;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Lekcję można przeprowadzić jako „odwróconą”.

  • Nauczyciel prosi uczniów przed lekcją (np. w ramach zadania domowego) o samodzielne zapoznanie się z informacjami z tej jednostki lekcyjnej oraz o sprawdzenie i zanotowanie, jakie wydarzenia, wystawy lub imprezy organizują aktualnie muzea wymienione w tekście źródłowym oraz wskazane na mapie interaktywnej.

  • Na początku nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy im się wyjście do muzeum, nawiązując do tekstu „Czy wiesz, że…”. Następnie nauczyciel zadaje pytania (w języku polskim) sprawdzające rozumienie tekstu (czytanki), który uczniowie mieli przeczytać w domu, np.: Co najbardziej wam się podobało? Co chcieli zobaczyć Laura/Felix/Fabian? Czy chcielibyście spędzić cały dzień na zwiedzaniu tak jak bohaterowie?

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie wymienili wyrażenia w języku niemieckim, które pojawiły się w e‑materiale i są związane z tematem wyjścia do muzeum. Zostają one zapisane na tablicy pod tematem lekcji. Uczniowie głośno ćwiczą wymowę.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Gehst du manchmal ins Museum? Warum ja? Warum nicht? Wybrani uczniowie podają odpowiedzi, uzasadniając swoje zdanie. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach udzielili odpowiedzi na pytania dotyczące globalnego rozumienia tekstu źródłowego, np. Was planen Fabian, Laura, Felix und Fabians Mutter für ihren Besuch in München? Wie haben sie ihren Ausflug organisiert? itd. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania, w razie potrzeby korzystają z tekstu źródłowego.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej Übung 1, Übung 2, Übung 3 z części Przeczytaj. Wybrani uczniowie czytają zdania z Übung 1 i decydują, czy podane informacje są prawdziwe, czy fałszywe. Następnie uczniowie zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 2) oraz łączą w pary części zdań, zgodnie z informacjami z tekstu źródłowego (Übung 3).

  • Następnie nauczyciel zaprasza pary ochotników do odegrania scenki na podstawie Übung 4 z części Przeczytaj. Uczniowie powinni zapytać: czym się interesuje koleżanka lub kolega, do jakiego muzeum chciałaby (chciałby) pójść, z kim i kiedy wybierze się do muzeum.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w kilku zdaniach opowiedzieli o swojej wizycie w muzeum za granicą, zadając pytanie: Warst du schon einmal in einem Museum im Ausland? , bądź wskazali muzeum, które chcieliby niebawem odwiedzić, pytając Was für ein Museum möchtest du in deiner Stadt/in Polen/im Ausland gern besuchen? Następnie uczniowie przypominają sobie mapę interaktywną i odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące multimedium, np. Welches Museum in München möchtest du gern besuchen? Warum? Welches Museum kennst du schon? itd.

  • Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia interaktywne dotyczące multimedium - dobierają pasujące do siebie fragmenty tekstu (Übung 1) oraz decydują, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe  (Übung 2). Ćwiczenia przygotowują uczniów do następnego kroku przewidzianego w tej fazie lekcji. Poszczególne frazy i całe zdania będą mogły być wykorzystane podczas przygotowywania prezentacji lub plakatu.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (np. czteroosobowe). Zadaniem każdej grupy jest ułożenie i przedstawienie planu całodniowego wyjścia do muzeum rodziny składającej się z około pięcioletniego dziecka, nastolatka i ich rodziców. Uczniowie mogą wybrać maksymalnie cztery muzea.

  • Uczniowie korzystają z mapy interaktywnej i zebranych w ramach pracy domowej informacji na temat aktualnych wydarzeń, wystaw czy imprez, w których można wziąć udział.

  • Każda grupa przygotowuje plakat (lub prezentację), obrazujący program wizyty w muzeach, oraz przedstawia go (ją) pozostałym grupom. Zadaniem uczniów prezentujących swoją pracę jest zachęcenie koleżanek i kolegów do odwiedzenia muzeów. Uczniowie powinni więc powiedzieć, co ciekawego jest w tych muzeach do obejrzenia.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wybierają najciekawszy plakat (lub prezentację) oraz zapisują w zeszycie wyrażenia i zwroty związane z wyjściem do muzeum.

  • Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Czy wyjście do muzeum może być ciekawym wydarzeniem? Jakie atrakcje są dostępne w muzeum? Czego nauczyliście się podczas tej lekcji? Uczniowie powinni wymienić: interaktive Spiele, Mitmachstationen, Experimente, Basteln itp.

Praca domowa

Uczniowie piszą wiadomość do przyjaciółki/przyjaciela na temat wizyty w muzeum (Aufgabe 7) oraz układają zdania w języku polskim, wykorzystując poznane na lekcji słownictwo (Aufgabe 8). W celu dalszego doskonalenia słownictwa z części Przeczytaj oraz Mapa interaktywna uczniowie wybierają i wykonują polecenia do trzech zadań spośród Aufgabe 1‑Aufgabe 6.

Wskazówki metodyczne opisujące zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;

  • w trakcie lekcji: nauczyciel zaprasza uczniów do wirtualnego spaceru po wybranym muzeum Monachium, np. https://360stories.com/munich/place/BMW-Museum; uczniowie oglądają wybraną wycieczkę online i przygotowują krótką wypowiedź ustną na temat eksponatów, które najbardziej ich zainteresowały;

  • po lekcji: uczniowie opisują krótko muzeum, które mieli okazję odwiedzić i które wywarło na nich największe wrażenie.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec