Autor:  GroMar.eu

Przedmiot: Informatyka

Temat: Spisy elementów w edytorze tekstu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
b) opracowuje dokumenty o różnorodnej tematyce, w tym informatycznej, i o rozbudowanej strukturze, posługując się przy tym konspektem dokumentu, dzieli tekst na sekcje i kolumny, tworzy spisy treści, rysunków i tabel, stosuje własne style i szablony, pracuje nad dokumentem w trybie recenzji, definiuje korespondencję seryjną,

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Prześledzisz zasady wstawiania indeksów w dokumencie.

  • Przeanalizujesz, jak zaktualizować indeks.

  • Stworzysz spisy rysunków i tabel.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja,

  • analiza materiału źródłowego,

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca zespołowa,

  • prezentacja na tablicy.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z zainstalowanym edytorem tekstu, wyposażone w głośniki, słuchawki, z dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przynoszą na zajęcia jedną z dostępnych (w bibliotece lub zasobach domowych) książkę naukową lub popularnonaukową (może to być podręcznik akademicki, opracowanie naukowe, a nawet praca dyplomowa domownika – za jego zgodą).

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie dyskutują na temat nawigacji w publikacjach. Co ją ułatwia, co utrudnia? Co jest konieczne a co zbędne w publikacji naukowej / popularnonaukowej?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie prezentują przyniesione publikacje o charakterze naukowym. Sprawdzają, które spisy zamieszczono w książkach: spis treści, indeks, spis ilustracji, spis wykresów, spis tabel. Notują informacje na temat obligatoryjnych elementów tych spisów (numery stron, znak wiodący lub jego brak, układ na stronie).

  2. Zespół klasowy omawia czytelność sporządzonych w książkach spisów.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale na temat sposobu tworzenia i aktualizowania spisów elementów w edytorze.

  4. Uczniowie pracują indywidualnie lub w parach (w zależności od liczby uczniów w klasie). Zapoznają się z multimedium bazowym – prezentacją i wykonują polecenia przyporządkowane do multimedium.

  5. Cały zespół klasowy wykonuje ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się” i wspólnie z nauczycielem omawia rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Uczniowie dyskutują na temat tego, czy aktualizacja spisów elementów w edytorze tekstu będzie przydatna w ich dalszej edukacji.

Zadanie domowe:

Skopiuj (lub spreparuj) w edytorze dowolny tekst, liczący co najmniej 10 stron normatywnych (1 800 znaków ze spacjami), w którym zamieszczono: tytuły rozdziałów i podrozdziałów, tabele i rysunki. Na jego podstawie stwórz następujące indeksy: spis treści, spis rysunków spis tabel.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Word 2003 lub nowszego, LibreOffice Writer 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie, na podstawie prezentacji, mogą stworzyć w edytorze tekstu przykłady własnych spisów treści. Obligatoryjnymi cechami tych prac muszą być: czytelność i konsekwencja zapisu.