Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Podróże kształcą...
Grupa docelowa
gimnazjum / szkoła podstawowa, klasa 8
Ogólny cel kształcenia
Uczeń przedstawia podstawowe korzyści wynikające dla osób podróżujących z obecności Polski w Unii Europejskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym,
porozumiewanie się w językach obcych,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
zna i rozumie skutki masowej turystyki;
posiada umiejętność planowania podróży;
rozumie zasady bezpiecznego podróżowania po świecie;
umie zdobyć najnowsze informacje o sytuacji na świecie i ewentualnych zagrożeniach;
potrafi wykonać projekt edukacyjny.
Metody/techniki kształcenia
dyskusja
pogadanka
projekt
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Przed projekcją pierwszego fragmentu filmu nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na podaną w nim definicję słowa turystyka oraz na ukazane w filmie sposoby podróżowania charakterystyczne dla różnych okresów historycznych.
Uczniowie oglądają fragment filmu (sceny 1–2), a następnie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 1 do nr 3) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi, po czym inicjuje krótką rozmowę na temat różnić w sposobie pojmowania turystyki współcześnie i w przeszłości.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przypomina, na czym polegało zadanie, jakie uczniowie mieli do wykonania w domu (zob. komentarz do lekcji). Następnie informuje, że w pierwszej kolejności uczniowie obejrzą film, a następnie będą mieli kilka minut na uzupełnienie swojego projektu w oparciu o uzyskane podczas tej projekcji ważne informacje.
Uczniowie oglądają film (sceny 3–6).
Po uzupełnieniu materiałów każdy z zespołów prezentuje swój projekt na forum klasy. Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, w której uczniowie wypowiadają się na temat swojej pracy, trudności, jakie napotkali w realizacji zadania oraz braków, które musieli uwzględnić po projekcji filmu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie i na zajęciach. Uczniowie oceniają, w jakim stopniu poszerzyli swoje wiadomości o zagadnieniach związanych ze współczesną turystyką.
Następnie wykonują ćwiczenia interaktywne (od nr 4 do nr 10). Mają one usystematyzować wiedzę uczniów. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę „Podsumowanie”.
Praca domowa
Przygotujcie idealną ulotkę biura podróży, w której oprócz informacji o urokach miejsca docelowego organizowanej wycieczki znajdą się także wiadomości niezbędne ze względu na bezpieczeństwo turysty.
Komentarz do lekcji
Na dwa tygodnie przed planowanymi zajęciami nauczyciel dzieli uczniów na grupy i wyjaśnia, że wezmą one udział w projekcie pt. Planujemy wyjazd za granicę.
Zadaniem grup będzie przygotowanie instruktażu w dowolnej formie, zawierającego niezbędne informacje ułatwiające przygotowanie się do wyjazdu.
Grupa 1.
Zbierzcie informacje o tym, na co turysta powinien zwrócić uwagę, planując wyjazd za granicę (na przykładzie konkretnego kraju w Unii Europejskiej i poza Unią).
Grupa 2.
Zbierzcie informacje o tym, jak przygotować się do zaplanowanego wyjazdu (jakie dokumenty należy posiadać, co należy wiedzieć o miejscu pobytu).
Grupa 3.
Zbierzcie informacje o tym, co należy zrobić i gdzie się udać w sytuacji pojawienia się problemu lub zagrożenia podczas pobytu za granicą.
Metryczka
Tytuł
Podróże kształcą...
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi
Jak znaleźć informacje?
Przedmiot
WOS
Etap edukacyjny
III Gimnazjum / VIII klasa szkoły podstawowej
Podstawa programowa
6. Środki masowego przekazu. Uczeń:
2) charakteryzuje prasę, telewizję, radio, Internet jako środki masowej komunikacji i omawia wybrany tytuł, stację czy portal ze względu na specyfikę przekazu i odbiorców;
3) wyszukuje w mediach wiadomości na wskazany temat; wskazuje różnice między przekazami i odróżnia informacje od komentarzy; krytycznie analizuje przekaz reklamowy;
19. Relacje Polski z innymi państwami. Uczeń:
4) wyjaśnia, czym się zajmują ambasady i konsulaty.
Nowa podstawa programowa
XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:
3) przedstawia podstawowe korzyści związane z obecnością Polski w Unii Europejskiej dla pracowników i osób podróżujących; znajduje informacje o wykorzystaniu funduszy unijnych w swojej gminie lub swoim regionie;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006.
Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym (1),
porozumiewanie się w językach obcych (2),
kompetencje informatyczne (4),
umiejętność uczenia się (5),
kompetencje społeczne i obywatelskie (6),
inicjatywność i przedsiębiorczość (7),
świadomość i ekspresja kulturalna (8).
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
umie poszukiwać informacji w różnych środkach przekazu,
potrafi różnicować informacje od komentarzy i przekazów reklamowych,
zna i rozumie skutki masowej turystyki,
posiada umiejętność planowania podróży,
rozumie zasady bezpiecznego podróżowania po świecie,
umie zdobyć najnowsze informacje o sytuacji na świecie i ewentualnych zagrożeniach,
potrafi wykonać projekt edukacyjny.