Numer e‑materiału: 2.7.6.3

Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Die Deutschen und ihr Lebensmittel Nr. 1: das Brot / Niemcy i ich produkt spożywczy nr 1: chleb

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania czynności i wydarzeń (opowiadanie o posiłkach i ich przygotowaniu).

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy różnych rodzajów chleba i innych wypieków;

  • poda przykłady wypieków, jakie wybiera na śniadanie dla siebie i swojej rodziny;

  • opisze, jak się piecze chleb.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystuje autentyczność materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne: ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach).

  • strategie metakognitywne: centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).

  • strategie afektywne: obniżanie poziomu lęku (słuchanie wypowiedzi, zapoznawanie się z ilustracjami).

Metody/techniki pracy:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z filmem, wyjaśnianie;

  • aktywizująca - gry dydaktyczne, lekcja odwrócona, stacje dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Uczniowie mieli za zadanie zapoznać się w domu z ilustracją interaktywną dotyczącą różnych rodzajów wypieków oraz wykonać Übung 1 i 2 - zgodnie z koncepcją odwróconej lekcji.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli, co jedli na śniadanie lub powiedzieli (lub nawet pokazali), co mają zapakowane na drugie śniadanie w szkole. Na tej podstawie uczniowie porównują, jak różne rodzaje pieczywa przynieśli do szkoły.

  • Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” oraz pyta uczniów, czy piekli kiedykolwiek chleb.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie realizują w grupach projekt: Brotbacken.

  • Uczniowie spotykają się w pomieszczeniu szkoły (sala do prac technicznych lub kuchnia należąca do stołówki) i pieką chleb według przepisu z tekstu z części Przeczytaj i komentują, co robią/robili. W przypadku niemożności zrealizowania powyższego scenariusza w szkole, może on być realizowany z wykorzystaniem koncepcji odwróconej klasy szkolnej: uczniowie opracowują samodzielnie tekst przepisu z części Przeczytaj oraz utrwalają zawarte w nim słownictwo i zwroty, wykonując Übung 1, 2 i 3 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 1 i 3 w części Sprawdź się. Następnie pieką w grupach chleb w domu według tego przepisu. Proces pieczenia chleba nagrywają, np. telefonem komórkowym. Następnie prezentują swoje filmy w czasie lekcji i komentują, jakie czynności wykonywali.

  • Aufgabe 7 w części Sprawdź się może być wykonane przez uczniów w parach jako dialog (także telefoniczny).

  • Aufgabe 8 w części Sprawdź się może zostać wykonane pisemnie również w ramach zadania domowego.

c) Faza podsumowująca:

  • Praca w parach metodą stacji dydaktycznych w formie chat boxes. Pudełek z pytaniami powinno być przygotowanych tyle, ile jest par (plus jedno dodatkowe). Skrzyneczki z pytaniami (tzw. chat boxes) rozkładane są w klasie. Uczniowie pracują w parach. Podchodzą do wolnego pudełka, każda osoba losuje jedną karteczkę i zadaje drugiej osobie zapisane na niej pytanie. Pytania dotyczą aspektów omówionych podczas lekcji:

  • Was isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester ... zum Frühstück?

  • Was bestellst du/bestellt dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester ... am liebsten in einem Café?

  • Welche Brotsorte isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester ... am liebsten?

  • Welchen Kuchen isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … am liebsten?

  • Welche Kleingebäcksorte isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … am liebsten?

  • Welche Brotsorte isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … gar nicht gern?

  • Welchen Kuchen isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … gar nicht gern?

  • Welchen Kuchen möchtest du/möchte dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … gerne selber backen?

  • Welche Brotsorte möchtest du/möchte dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … gerne selber backen?

Praca domowa:

Jesteś z rodziną w Niemczech i siedzisz w kawiarni. Napisz do swojego przyjaciela/przyjaciółki o tym, co jesz i pijesz (Aufgabe 7 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: opracowanie słownictwa niezbędnego do przeprowadzenia dyskusji wprowadzającej; Uczniowie na podstawie słowniczka przygotowują fiszki do tematu;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie słownictwa z ilustracji interaktywnej podczas tworzenia wypowiedzi ustnych (chat boxes);

  • po lekcji: wykorzystanie słownictwa z ilustracji interaktywnej do napisania wiadomości tekstowej (SMS) do koleżanki lub kolegi (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec