Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.6.3
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Die Deutschen und ihr Lebensmittel Nr. 1: das Brot / Niemcy i ich produkt spożywczy nr 1: chleb
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania czynności i wydarzeń (opowiadanie o posiłkach i ich przygotowaniu).
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy różnych rodzajów chleba i innych wypieków;
poda przykłady wypieków, jakie wybiera na śniadanie dla siebie i swojej rodziny;
opisze, jak się piecze chleb.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystuje autentyczność materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne: ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach).
strategie metakognitywne: centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).
strategie afektywne: obniżanie poziomu lęku (słuchanie wypowiedzi, zapoznawanie się z ilustracjami).
Metody/techniki pracy:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z filmem, wyjaśnianie;
aktywizująca - gry dydaktyczne, lekcja odwrócona, stacje dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Uczniowie mieli za zadanie zapoznać się w domu z ilustracją interaktywną dotyczącą różnych rodzajów wypieków oraz wykonać Übung 1 i 2 - zgodnie z koncepcją odwróconej lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli, co jedli na śniadanie lub powiedzieli (lub nawet pokazali), co mają zapakowane na drugie śniadanie w szkole. Na tej podstawie uczniowie porównują, jak różne rodzaje pieczywa przynieśli do szkoły.
Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” oraz pyta uczniów, czy piekli kiedykolwiek chleb.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie realizują w grupach projekt: Brotbacken.
Uczniowie spotykają się w pomieszczeniu szkoły (sala do prac technicznych lub kuchnia należąca do stołówki) i pieką chleb według przepisu z tekstu z części Przeczytaj i komentują, co robią/robili. W przypadku niemożności zrealizowania powyższego scenariusza w szkole, może on być realizowany z wykorzystaniem koncepcji odwróconej klasy szkolnej: uczniowie opracowują samodzielnie tekst przepisu z części Przeczytaj oraz utrwalają zawarte w nim słownictwo i zwroty, wykonując Übung 1, 2 i 3 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 1 i 3 w części Sprawdź się. Następnie pieką w grupach chleb w domu według tego przepisu. Proces pieczenia chleba nagrywają, np. telefonem komórkowym. Następnie prezentują swoje filmy w czasie lekcji i komentują, jakie czynności wykonywali.
Aufgabe 7 w części Sprawdź się może być wykonane przez uczniów w parach jako dialog (także telefoniczny).
Aufgabe 8 w części Sprawdź się może zostać wykonane pisemnie również w ramach zadania domowego.
c) Faza podsumowująca:
Praca w parach metodą stacji dydaktycznych w formie chat boxes. Pudełek z pytaniami powinno być przygotowanych tyle, ile jest par (plus jedno dodatkowe). Skrzyneczki z pytaniami (tzw. chat boxes) rozkładane są w klasie. Uczniowie pracują w parach. Podchodzą do wolnego pudełka, każda osoba losuje jedną karteczkę i zadaje drugiej osobie zapisane na niej pytanie. Pytania dotyczą aspektów omówionych podczas lekcji:
Was isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester ... zum Frühstück?
Was bestellst du/bestellt dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester ... am liebsten in einem Café?
Welche Brotsorte isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester ... am liebsten?
Welchen Kuchen isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … am liebsten?
Welche Kleingebäcksorte isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … am liebsten?
Welche Brotsorte isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … gar nicht gern?
Welchen Kuchen isst du/dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … gar nicht gern?
Welchen Kuchen möchtest du/möchte dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … gerne selber backen?
Welche Brotsorte möchtest du/möchte dein Bruder/deine Mutter/dein Vater/deine Schwester … gerne selber backen?
Praca domowa:
Jesteś z rodziną w Niemczech i siedzisz w kawiarni. Napisz do swojego przyjaciela/przyjaciółki o tym, co jesz i pijesz (Aufgabe 7 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: opracowanie słownictwa niezbędnego do przeprowadzenia dyskusji wprowadzającej; Uczniowie na podstawie słowniczka przygotowują fiszki do tematu;
w trakcie lekcji: wykorzystanie słownictwa z ilustracji interaktywnej podczas tworzenia wypowiedzi ustnych (chat boxes);
po lekcji: wykorzystanie słownictwa z ilustracji interaktywnej do napisania wiadomości tekstowej (SMS) do koleżanki lub kolegi (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0