Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: Język polski

Temat: Apollo czy Dionizos? Kreacja podmiotu literackiego na podstawie tomu Leopolda Staffa Sny o potędze

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
8) tworzy plan kompozycyjny i dekompozycyjny tekstów o charakterze argumentacyjnym;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
7. wzbogaca swoją wypowiedź pozajęzykowymi środkami komunikacji;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
11. korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpozna podstawowe zagadnienia, problemy i motywy w tomie poetyckim Sny o potędze Leopolda Staffa;

  • poda różnice między temperamentami apollińskim i dionizyjskim wskazywanymi przez Fryderyka Nietzschego;

  • ustali i wyjaśni, który z temperamentów wyraźniej uwidacznia się w Leopolda Staffa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • antologia.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do samokształcenia. Z odpowiednim wyprzedzeniem prosi ich, by przygotowali się do lekcji samodzielnie. Dzieli klasę na dwie grupy. Ostatecznym zadaniem każdej z nich jest opracowanie antologii wybranych wierszy Leopolda Staffa, które stanowiłyby ilustracje treści zawartych w multimediach.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie w pierwszej grupie zapoznają się z umieszczonym w e‑materiale pierwszym multimedium – odsłuchują audiobook zawierający informacje o twórczości Leopolda Staffa i sporządzają ramowy plan wypowiedzi o najistotniejszych elementach poetyki tego artysty. Dobierają co najmniej pięć wierszy, których problematyka została zawarta w audiobooku. Mogą skorzystać z telefonów z dostępem do internetu.

  2. Uczniowie w drugiej grupie zapoznają się z umieszczonym w e‑materiale drugim multimedium – odsłuchują wykładu akademickiego o filozoficznym kontekście poezji Leopolda Staffa i sporządzają ramowy plan wypowiedzi o najistotniejszych nawiązaniach filozoficznych w tekstach poetyckich tego artysty. Dobierają co najmniej pięć wierszy, których problematyka została zawarta w wykładzie. Mogą skorzystać z telefonów z dostępem do internetu.

Faza realizacyjna:

  1. Wybrani przez grupy uczniowie prezentują efekty swojej pracy zespołowej: ramowe plany wypowiedzi oraz antologie wierszy. Nauczyciel sprawdza, by nie powtarzały się tytuły wierszy umieszczonych w zbiorach uczniów.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują dołączone do multimediów polecenie 1 i ćwiczenia. Po wykonaniu zadania wymieniają się spostrzeżeniami. Formułują wnioski o znaczeniu znajomości kontekstów filozoficznych dla rozumienia tekstów poetyckich.

  3. Uczniowie formułują pytania, na które uzyskali odpowiedzi na temat związków poezji Leopolda Staffa z filozofią Fryderyka Nietzschego. Wybrani uczniowie odczytują swoje realizacje zadania.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania:
    - Na czym polega wysiłek artysty – poety kształtującego własną osobowość?
    - Na czym polega pożyteczność pracy nad sobą – zindywidualizowanym artystą?
    - Na czym polega rozpoznawanie postaw: apollińskiej (intelektualnej, zrównoważonej) i dionizyjskiej (dynamicznej, związanej z potęgą wyobraźni) w poezji Leopolda Staffa?
    Uczniowie zapisują w zeszytach odpowiedzi na te pytania, zawierając w nich funkcjonalne cytaty z wierszy Leopolda Staffa.

  2. Nauczyciel rozdaje kartki z fragmentem wypowiedzi Czesława Miłosza o Leopoldzie Staffie. Uczniowie zapoznają się z tekstem. Komentują go w swobodnej rozmowie. Nauczyciel informuje uczniów, że oba wiersze zacytowane przez autora pochodzą z tomu Wiklina (1954).

    Czesław Miłosz
    Poezja Leopold Staff

    W jednym ze swoich wierszy Staff określił siebie samego jako „wesołego pielgrzyma”, a pierwszy jego tomik nosi tytuł, który oznacza zmianę nastrojów wśród poetów modernizmu: Sny o potędze (1901). Dla Staffa poezja była poszukiwaniem mądrości, a mądrość tkwi w radości poszukiwania. Krytycy, usiłując ustalić źródła jego myśli, wahali się pomiędzy Nietzschem, stoikami a św. Franciszkiem z Asyżu. W rzeczywistości Staff, jak przystało na humanistę, do nauczycieli swoich podchodził jakby z uśmiechem. Z każdego z nich czerpał to, co właśnie odpowiadało jego potrzebom i na podobieństwo pszczoły wiedział, jak wyssać słodycz z rozmaitych kwiatów. Od Nietzschego wziął gaia scienzia, energię, swobodne zachłyśnięcie się powietrzem na szczytach; od stoików akceptację ludzkich ograniczeń, zaś święty Franciszek pomógł mu połączyć chrześcijaństwo z afirmacją ciała i człowieka, postrzeganego jako brat wszelkich żywych stworzeń. Jasne barwy poezji Staffa przywołują na myśl horacjańska poezję renesansową, niewątpliwie jednak pozostawał on także w harmonii z pewnymi prądami filozoficznymi przełomu wieków. Jego pojęcie życia jako mądrzejszego od wszelkich konstrukcji intelektualnych stanowi odbicie teorii élan vital Henri Bergsona. […] Dwa wiersze z późnych lal późnych wiele mówią o tym, co zajmowało go przez całe życie:

    Most
    Nie wierzyłem
    Stojąc nad brzegiem rzeki,
    Która była szeroka i rwista,
    Że przejdę ten most,
    Spleciony z cienkiej, kruchej trzciny
    Powiązanej łykiem.
    Szedłem lekko jak motyl
    I ciężko jak słoń,
    Szedłem pewnie jak tancerz
    I chwiejnie jak ślepiec.
    Nie wierzyłem, że przejdę ten most,
    I gdy stoję już na drugim brzegu,
    Nie wierzę, że go przeszedłem.

    Rzęsa
    Janowi Parandowskiemu
    W starym, zapuszczonym parku
    Stałem nad stawem
    Pokrytym grubym kożuchem rzęsy.
    Myśląc,
    Że woda była niegdyś przejrzysta
    I dziś by być taką powinna,
    Podjętą z ziemi suchą gałęzią
    Zacząłem zgarniać zieloną patynę
    I odprowadzać do odpływu.

    Zastał mnie przy tym zajęciu
    Mędrzec spokojny
    O czole myślą rozciętym
    I rzekł z łagodnym uśmiechem
    Pobłażliwego wyrzutu:
    „Nie żal ci czasu?
    Każda chwila jest kroplą wieczności,
    Życie mgnieniem oka.
    Tyle jest spraw arcyważnych”.

    Odszedłem zawstydzony
    I przez dzień cały myślałem
    O życiu i o śmierci,
    O Sokratesie
    I nieśmiertelności duszy,
    O piramidach i pszenicy egipskiej,
    O rzymskim Forum i księżycu.
    O mamucie i wieży Eiffla...
    Ale nic z tego nie wyszło.

    Wróciwszy nazajutrz
    Na to samo miejsce
    Ujrzałem nad stawem,
    Pokrytym grubym zielonym kożuchem,
    Mędrca z czołem wygładzonym,
    Który spokojnie,
    Porzuconą przeze mnie gałęzią,
    Zgarniał z powierzchni wody rzęsę
    I odprowadzał do odpływu.

    Wokoło szumiały cicho drzewa,
    W gałęziach śpiewały ptaki.
    Czesław Miłosz, Historia literatury polskiej do 1939 roku, tłum Maria Tarnowska, Kraków 1993, s. 397–398

Praca domowa:

  1. Nauczyciel formułuje polecenie pracy domowej.
    Sny o potędze czy koszmary senne? O czym i jak śni poeta? Rozważ problem oraz przedstaw i uzasadnij własne stanowisko.
    Odwołaj się do:
    • sensu wybranego przez ciebie wiersza Leopolda Staffa,
    • wybranej lektury obowiązkowej,
    • wybranych kontekstów.
    Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.

Materiały pomocnicze:

  • Leopold Staff, Wybór poezji, Wrocław 1970.

  • Czesław Miłosz, Historia literatury polskiej do 1939 roku, tłum. Maria Tarnowska, Kraków 1993.

Wskazówki metodyczne

  • Do każdego multimedium uczniowie mogą dołączyć cytaty z wierszy Leopolda Staffa i stworzyć poetycką mapę myśli.