Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Artyści romantyczni w poszukiwaniu nowego języka poetyckiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
3) rozpoznaje i ocenia modę językową we współczesnym języku;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje rewolucyjne podejście do języka w utworach poetów romantycznych – Mickiewicza, Słowackiego i Norwida;

  • określi funkcje nowatorskich środków stylistycznych w dziełach polskich romantyków;

  • przeanalizuje, jak postulaty uwolnienia się od stylistycznych konwencji zmieniały język poezji od czasów romantyzmu do współczesności.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • brystol.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Artyści romantyczni w poszukiwaniu nowego języka poetyckiego”. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący zajęcia rozpoczyna krótką rozmowę wprowadzającą na temat tego, czym jest język poetycki.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dzielą się na 3 grupy. Każda z nich otrzymuje brystol, na którym przedstawia rewolucyjne podejście do języka w utworach poetów romantycznych – Mickiewicza (gr. I), Słowackiego (gr. II) i Norwida (gr. III). Uczniowie korzystają z informacji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” oraz z telefonów z dostępem do internetu. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja. Nauczyciel komentuje i ocenia pracę grup.

  2. Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie prezentację multimedialną zamieszczoną w e‑materiale. uczniowie w parach na podstawie treści prezentacji opisują relację poeta‑czytelnik (nadawca‑odbiorca). Wypisują oczekiwania obu stron oraz tendencje w rozwoju poezji romantycznej.

  3. Nauczyciel odtwarza w klasie nagranie audiobooka. Uczniowie dzielą się na 3 grupy.
    Zespół I - wyjaśnia znaczenie dorobku oświeceniowego w poszukiwaniach nowego języka poetyckiego przez romantyków.
    Zespół II - wyjaśnia pojęcie przełomu romantycznego i charakteryzuje jego główne cechy i przebieg.
    Zespół III - przedstaw przyczyny i omawia, w jaki sposób reagowali na program młodych twórcy poprzedniej generacji.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Chętna osoba przedstawia rozwiązania.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Na podstawie treści prezentacji, ale także dotychczas zdobytej wiedzy wyjaśnij znaczenie ludowości i folkloru dla twórczości romantycznej, w tym dla poezji Adama Mickiewicza.

Materiały pomocnicze:

  • Urbankowski B., Myśl romantyczna, Warszawa 1979.

  • Problemy polskiego romantyzmu, seria I‑III, red. M. Żmigrodzka, Wrocław 1971‑1981.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.