Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Artyści romantyczni w poszukiwaniu nowego języka poetyckiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje rewolucyjne podejście do języka w utworach poetów romantycznych – Mickiewicza, Słowackiego i Norwida;
określi funkcje nowatorskich środków stylistycznych w dziełach polskich romantyków;
przeanalizuje, jak postulaty uwolnienia się od stylistycznych konwencji zmieniały język poezji od czasów romantyzmu do współczesności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
brystol.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Artyści romantyczni w poszukiwaniu nowego języka poetyckiego”. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Prowadzący zajęcia rozpoczyna krótką rozmowę wprowadzającą na temat tego, czym jest język poetycki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 3 grupy. Każda z nich otrzymuje brystol, na którym przedstawia rewolucyjne podejście do języka w utworach poetów romantycznych – Mickiewicza (gr. I), Słowackiego (gr. II) i Norwida (gr. III). Uczniowie korzystają z informacji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” oraz z telefonów z dostępem do internetu. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja. Nauczyciel komentuje i ocenia pracę grup.
Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie prezentację multimedialną zamieszczoną w e‑materiale. uczniowie w parach na podstawie treści prezentacji opisują relację poeta‑czytelnik (nadawca‑odbiorca). Wypisują oczekiwania obu stron oraz tendencje w rozwoju poezji romantycznej.
Nauczyciel odtwarza w klasie nagranie audiobooka. Uczniowie dzielą się na 3 grupy.
Zespół I - wyjaśnia znaczenie dorobku oświeceniowego w poszukiwaniach nowego języka poetyckiego przez romantyków.
Zespół II - wyjaśnia pojęcie przełomu romantycznego i charakteryzuje jego główne cechy i przebieg.
Zespół III - przedstaw przyczyny i omawia, w jaki sposób reagowali na program młodych twórcy poprzedniej generacji.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Chętna osoba przedstawia rozwiązania.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Na podstawie treści prezentacji, ale także dotychczas zdobytej wiedzy wyjaśnij znaczenie ludowości i folkloru dla twórczości romantycznej, w tym dla poezji Adama Mickiewicza.
Materiały pomocnicze:
Urbankowski B., Myśl romantyczna, Warszawa 1979.
Problemy polskiego romantyzmu, seria I‑III, red. M. Żmigrodzka, Wrocław 1971‑1981.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.