Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wieloletni spór izraelsko‑arabski – geneza i przebieg
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:
13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI wieku na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia genezę konfliktu izraelsko‑arabskiego;
scharakteryzuje aktualną sytuację w relacjach izraelsko‑palestyńskich;
przeanalizuje stosunek innych państw do konfliktu izraelsko‑palestyńskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Film 1” i sporządzają notatki, aby móc brać aktywny udział w dyskusji.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Wieloletni spór izraelsko‑arabski – geneza i przebieg” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Film 1” – roli Norwegii w procesie pokojowym na Bliskim Wschodzie oraz tego, dlaczego USA nie są dobrym kandydatem na mediatora w tym konflikcie. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Praca w grupach. Zespoły analizują mapy umieszczone w galerii i każdy z nich opisuje stosunek poszczególnych krajów do Palestyny w różnych kwestiach dotyczących społeczności międzynarodowej. Prezentacja wyników pracy na forum klasy.
Praca z filmem 2. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach przygotowują wypowiedzi do dyskusji (ćw. 1–3 dołączone do filmu). Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje opinie – dyskusja.
Faza podsumowująca:
Każdy uczeń ma dokończyć zdanie: Zaczynam się zastanawiać…
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze
Jewish Virtual Library, Vital Statistics: Total Casualties, Arab‑Israeli Conflict, 2015, jewishvirtuallibrary.org.
Aleksander Jakubowski, Olgierd Andruszczyszyn, Konflikt Izraelsko‑Palestyński. Początki konfliktu i analiza ostatnich wydarzeń, diplomacy.pl.
Jerzy Haszczyński, Izrael – Palestyna w zawieszeniu, rp.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film 1” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.