Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Wieloletni spór izraelsko‑arabski – geneza i przebieg

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:

13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI wieku na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przedstawia genezę konfliktu izraelsko‑arabskiego;

  • scharakteryzuje aktualną sytuację w relacjach izraelsko‑palestyńskich;

  • przeanalizuje stosunek innych państw do konfliktu izraelsko‑palestyńskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda tekstu przewodniego;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Film 1” i sporządzają notatki, aby móc brać aktywny udział w dyskusji.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Wieloletni spór izraelsko‑arabski – geneza i przebieg” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  2. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Film 1” – roli Norwegii w procesie pokojowym na Bliskim Wschodzie oraz tego, dlaczego USA nie są dobrym kandydatem na mediatora w tym konflikcie. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.

  3. Praca w grupach. Zespoły analizują mapy umieszczone w galerii i każdy z nich opisuje stosunek poszczególnych krajów do Palestyny w różnych kwestiach dotyczących społeczności międzynarodowej. Prezentacja wyników pracy na forum klasy.

  4. Praca z filmem 2. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach przygotowują wypowiedzi do dyskusji (ćw. 1–3 dołączone do filmu). Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje opinie – dyskusja.

Faza podsumowująca:

  1. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie: Zaczynam się zastanawiać…

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze

  • Jewish Virtual Library, Vital Statistics: Total Casualties, Arab‑Israeli Conflict, 2015, jewishvirtuallibrary.org.

  • Aleksander Jakubowski, Olgierd Andruszczyszyn, Konflikt Izraelsko‑Palestyński. Początki konfliktu i analiza ostatnich wydarzeń, diplomacy.pl.

  • Jerzy Haszczyński, Izrael – Palestyna w zawieszeniu, rp.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film 1” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.