Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie czynników wpływających na korozję metali
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IX. Elektrochemia. Uczeń:
6) wyjaśnia przebieg korozji elektrochemicznej stali i żeliwa, pisze odpowiednie równania reakcji; opisuje sposoby ochrony metali przed korozją elektrochemiczną.
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
3) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice;
4) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla Na, Mg, Ca, Al, Zn, Fe, Cu), wody (dla Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (dla Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), przewiduje i opisuje słownie przebieg reakcji rozcieńczonych i stężonych roztworów kwasów: azotowego(V) i siarkowego(VI) z Al, Fe, Cu, Ag.
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Uczeń:
5) wyjaśnia przebieg korozji elektrochemicznej stali i żeliwa; pisze odpowiednie równania reakcji; opisuje sposoby ochrony metali przed korozją elektrochemiczną;
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
4) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice;
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla Na, Mg, Ca, Al, Zn, Fe, Cu), wody (dla Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (dla Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), rozcieńczonego i stężonego roztworu kwasu azotowego(V) oraz stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) (dla Al, Fe, Cu, Ag).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki wpływające na korozję metali;
przeprowadza eksperymenty pozwalające zbadać wpływ różnych czynników na korozję;
pisze równania reakcji chemicznych zachodzących w czasie korozji żelaza.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
pogadanka;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
doświadczenie chemiczne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter.
Przed lekcją
Tydzień przed lekcją uczniowie w czterech grupach zakładają doświadczenie (patrz przydział w fazie realizacyjnej).
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i pogadanka. Pogadanka na temat pojęć: rdza, reakcja chemiczna korozji, jak wygląda korozja srebra oraz miedzi.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół czynników wywołujących korozję. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w czterech grupach (podział dokonany tydzień wcześniej) formułują obserwacje i wyciągają wnioski na podstawie wcześniej założonego doświadczenia:
Grupa I – żelazo + woda destylowana. (Obserwacja – pierwsze objawy rdzy)
Grupa II – żelazo + roztwór chlorku sodu (soli kuchennej). (Obserwacja – warstwa kruchej i brunatnej substancji jest znacznie bardziej widoczna)
Grupa III – żelazo + olej. (Obserwacja – brak widocznych zmian)
Grupa IV – żelazo + suche powietrze atmosferyczne. (Obserwacja – zmiany słabo dostrzegalne)
Na forum klasy uczniowie z poszczególnych grup podsumowują obserwacje i wnioski w odniesieniu do swoich doświadczeń.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki:
grupa I – czynniki wpływające na korozję;
grupa II – czynniki przyśpieszające proces korozji. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i brać udział w dyskusji.
Chętni uczniowie zapisują równania i wyjaśniają reakcje: procesy zachodzące na powierzchni żelaza, czernienie wyrobów ze srebra, matowienie powierzchni glinu, śniedzienie wyrobów miedzianych. 6. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Uczniowie przeprowadzają samodzielnie wirtualne laboratorium i wykonują zawarte tam polecenie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie czynniki wpływają na korozję?
Jakie procesy zachodzą na powierzchni korodowanego żelaza w obecności wody?
Pod wpływem czego zachodzi czernienie wyrobów ze srebra?
Co to jest śniedź?
Na czym polega matowienie powierzchni glinu?
Jakie czynniki wpływają na przyśpieszenie procesu korozji?
Nauczyciel przygotowuje: arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.