Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Elżbieta Korzeniak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Reakcje soli z metalami

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje metodę otrzymywania soli w wyniku reakcji sól z metalem;

  • pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej;

  • projektuje doświadczenia metodą sól z metalem;

  • przewiduje na podstawie szeregu elektrochemicznego metali, czy zajdzie reakcja metal + sól.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • pogadanka;

  • film samouczek

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • doświadczenie chemiczne;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: co to jest szereg elektrochemiczny metali? Do czego służy szereg napięciowy metali?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka wokół produktów w reakcji sól + metal.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Doświadczenie chemiczne – „Badanie reakcji cynku z siarczanem(VI)miedzi(II)” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel wyznacza ucznia do roli asystenta w celu przeprowadzenia eksperymentu, przygotowuje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczeń asystent przeprowadza eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równania w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej przeprowadzonej reakcji, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętni uczniowie prezentują wyniki na forum klasy, a równania reakcji zapisują na tablicy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i zapisy na tablicy.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek.

  3. Wspólna analiza ćwiczenia 7 i 8 w e‑materiale – sprawdź się. Chętni uczniowie rozwiązują zadania na tablicy. nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jak przewidzieć, czy zajdzie reakcja sól + metal? Jakie są obserwacje świadczące, że reakcja sól + metal zaszła? Jakie są obserwacje świadczące, że reakcja sól + metal nie zaszła? Co to jest szereg elektrochemiczny metali?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać go do uzupełnienia braków i lepszego zrozumienia nowych treści.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak przewidzieć, czy zajdzie reakcja sól + metal?

  • Jakie są obserwacje świadczące, że reakcja sól + metal zaszła?

  • Jakie są obserwacje świadczące, że reakcja sól + metal nie zaszła?

  • Co to jest szereg elektrochemiczny metali?

  1. Doświadczenie „Badanie reakcji cynku z siarczanem(VI)miedzi(II)”

Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewka.

Odczynniki chemiczne: roztwór wodny siarczanu(VI) miedzi(II), blaszka cynkowa (należy zwrócić uwagę, czy nie jest pokryta tlenkiem cynku).

Instrukcja wykonania:

  • Do zlewki z roztworem siarczanu(VI) miedzi(II) włóż blaszkę cynkową.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

RC6o2oeyq96jh

Plik PDF o rozmiarze 55.83 KB w języku polskim