Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Ferromagnetyki

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
IX. Magnetyzm. Uczeń:
7) opisuje jakościowo podstawowe właściwości oraz zastosowania ferromagnetyków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje moment magnetyczny,

  2. objaśnia zachowanie obiektów obdarzonych momentem magnetycznym w polu magnetycznym,

  3. objaśnia pochodzenie niezerowego momentu magnetycznego atomów,

  4. analizuje wpływ istnienia domen magnetycznych na pojawianie się zjawiska ferromagnetyzmu.

Strategie nauczania:

blended learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

- niniejszy e‑materiał,
- komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów zadając im pytanie, dlaczego magnes przyciąga małe stalowe przedmioty, takie jak spinacze szpilki, gwoździe. Potem stawia pytanie, czy przyciąga przedmioty wykonane z innych metali np. miedzi, aluminium.

Faza realizacyjna:

Żeby odpowiedzieć na postawione w fazie wstępnej pytanie, należy zagłębić się nieco w wiedzę dotyczącą budowy materii tak, aby dostrzec, że w przypadku atomów możemy mówić o momencie magnetycznym.

Nauczyciel wprowadza to pojęcie. Mówi o dipolu magnetycznym i jego zachowaniu w polu magnetycznym.

Następnie przechodzi do omówienia substancji jako zbioru momentów magnetycznych i ogólnej zasady wzmacniania zewnętrznego pola magnetycznego, w którym umieszczona zostaje substancja.

Samouczek powinien być wykorzystany do samodzielnego zapoznania się z ferromagnetyzmem przez uczniów i koniecznie wspólnie omówiony.

Nauczyciel pyta uczniów o warunki, jakie muszą być spełnione, aby żelazna próbka stała się ferromagnetykiem (stan stały próbki - kryształ, temperatura poniżej punktu Curie).

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wraz z uczniami rozwiązuje zadania: 6., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Jako pracę domową można zadać zadania: 1., 2., 3., 4., i 5. z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Samouczek wprowadzający pojęcie domen magnetycznych mógłby być wykorzystany jako podstawa nauczania wyprzedzającego do e‑materiału „Właściwości ferromagnetyków”.