Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Ferromagnetyki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | - niniejszy e‑materiał, |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów zadając im pytanie, dlaczego magnes przyciąga małe stalowe przedmioty, takie jak spinacze szpilki, gwoździe. Potem stawia pytanie, czy przyciąga przedmioty wykonane z innych metali np. miedzi, aluminium. | |
Faza realizacyjna: | |
Żeby odpowiedzieć na postawione w fazie wstępnej pytanie, należy zagłębić się nieco w wiedzę dotyczącą budowy materii tak, aby dostrzec, że w przypadku atomów możemy mówić o momencie magnetycznym. Nauczyciel wprowadza to pojęcie. Mówi o dipolu magnetycznym i jego zachowaniu w polu magnetycznym. Następnie przechodzi do omówienia substancji jako zbioru momentów magnetycznych i ogólnej zasady wzmacniania zewnętrznego pola magnetycznego, w którym umieszczona zostaje substancja. Samouczek powinien być wykorzystany do samodzielnego zapoznania się z ferromagnetyzmem przez uczniów i koniecznie wspólnie omówiony. Nauczyciel pyta uczniów o warunki, jakie muszą być spełnione, aby żelazna próbka stała się ferromagnetykiem (stan stały próbki - kryształ, temperatura poniżej punktu Curie). | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wraz z uczniami rozwiązuje zadania: 6., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Jako pracę domową można zadać zadania: 1., 2., 3., 4., i 5. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Samouczek wprowadzający pojęcie domen magnetycznych mógłby być wykorzystany jako podstawa nauczania wyprzedzającego do e‑materiału „Właściwości ferromagnetyków”. |