Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Nowy terroryzm

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne i sposoby oraz przykłady ich działania.

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie „nowego terroryzmu”;

  • omawia przykłady organizacji terrorystycznych i sposoby ich działania;

  • analizuje przyczyny i skutki działań organizacji terrorystycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • elementy WebQuestu;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3, pisaki.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie wyszukują w sieci informacje o organizacjach i atakach terrorystycznych z ostatnich 10 lat - –elementy WebQuestu.

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy, które na kartkach wypisują skojarzenia z pojęciem „terroryzm”. Następnie porównują swoje skojarzenia ze skojarzeniami innych grup i najtrafniejsze wypisują na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z treścią „Przeczytaj”. Następnie w parach tworzą definicję pojęcia „nowy terroryzm”, po czym łączą się w czwórki i ósemki dalej pracujące nad definicją. Na koniec spośród zaproponowanych wybierają najlepszą.

2. Nauczyciel inicjuje dyskusję o cechach nowego terroryzmu; szczególną uwagę zwracając na zjawisko działań asymetrycznych. Klasa podaje przykłady ataków terrorystycznych z ostatnich lat, których cechą charakterystyczną są właśnie działania asymetryczne. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

3. Uczniowie zapoznają się z mapami myśli i na podstawie przygotowanych wcześniej materiałów w parach je uzupełniają. Następnie podają przykłady organizacji terrorystycznych i odpowiednio je klasyfikują. Zwracają przy tym uwagę na sposoby ich działania oraz przykłady akcji z ich udziałem.

4. Praca ze schematem dotyczącym liczby zamachów terrorystycznych, liczby ofiar i rannych. Uczniowie wspólnie omawiają wybrany zamach terrorystyczny z ostatnich lat, zwracając uwagę na cel tego zamachu oraz na to, czy przyznała się do niego jakaś organizacja terrorystyczna. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

5. Klasa w kilkuosobowych grupach krótko dyskutuje na temat przyczyn, skutków i rozległości zjawiska terroryzmu. Przedstawiciele grup zapisują je na kartkach, a następnie porównują z wynikami pracy innych grup i przedstawiają wnioski z dyskusji na forum.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie porównują wiedzę zdobytą na lekcji z pojęciami zapisanymi na początku lekcji na tablicy. Rozmawiają o tym, co wiedzieli wcześniej, a czego dowiedzieli się podczas zajęć.

2. Uczniowie oceniają swoje zaangażowanie w zajęcia, a wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Przemysław Osiewicz, Sebastian Wojciechowski, Zrozumieć współczesny terroryzm, Warszawa 2017.

Anna Zagórska, Bezsilność prawa wobec współczesnych zagrożeń asymetrycznych – nielegalna migracja jako źródło terroryzmu, „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” 2017, nr 2.

Kuba Jałoszyński (red.), Współczesne zagrożenia terroryzmem, Szczytno 2013.

Roman Polko, Terroryzm – zagrożenie globalne i lokalne, [w:] GROM w działaniach przeciwterrorystycznych, Warszawa 2008.

Paweł Sitko, Terroryzm. Rola i miejsce Policji w jego zwalczaniu, Katowice 2013.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedia uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania się do lekcji powtórkowej.