Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.2.5
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Sparst du Geld? / Oszczędzasz pieniądze?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat prac domowych i stylu życia.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni formy oszczędzania pieniędzy w domu;
poda przykłady oszczędzania w życiu codziennym;
opisze funkcjonowanie automatu do butelek zwrotnych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
centralizowanie procesu uczenia się - utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i techniki pracy:
podająca – techniki: pogadanka, opis, praca ze źródłem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – techniki: udzielanie wskazówek odnośnie kłopotów finansowych;
aktywizująca – techniki: gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
urządzenia cyfrowe,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Geld sparen” i prosi o podanie form oszczędzania znanych uczniom: jak oni oszczędzają, jak oszczędza ich rodzina. Podane przykłady zapisuje na tablicy.
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat kontrolowania wydatków oraz oszczędzania. Następnie pyta uczniów, czy Polacy kontrolują swoje wydatki oraz czy w Polsce mieszkańcy określonych regionów uważani są za bardziej oszczędnych od innych. Prosi o podanie ewentualnych przykładów.
b) Faza realizacyjna:
Przed przeczytaniem tekstu „Was sagen die Jugendlichen zum Thema Sparen?” uczniowie analizują przykłady z Übung 2 w części Przeczytaj i próbują odgadnąć, jakie porady dotyczące oszczędzania przez młodych ludzi może zawierać tekst. Nauczyciel objaśnia nieznane słownictwo. Następnie uczniowie czytają tekst i weryfikują swoje hipotezy. Aby sprawdzić poziom zrozumienia tekstu, wykonują Übung 1 i 3 z części Przeczytaj. Aby rozszerzyć słownictwo dotyczące możliwości oszczędzania, uczniowie wykonują Aufgabe 5 z części Sprawdź się.
Nauczyciel mówi, że jedną z możliwości oszczędzania jest zbieranie butelek z kaucją. Wprowadza tu określenia Einwegflasche, Mehrwegflasche, Pfandflasche i Pfandflaschenautomat.
Przed przystąpieniem do oglądania animacji, uczniowie zapoznają się ze słownictwem zawartym w Übung 1 w części Animacja. Podczas dwukrotnego oglądania i słuchania materiału audiowizualnego wykonują Übung 1, 2 i 3, znajdujące się w tej części. Aby utrwalić słownictwo związane z działaniem automatu na butelki, wykonują Aufgabe 1 i 6 z części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel przygotowuje karteczki, na których zapisane są różne potrzeby młodych ludzi, np. Ich bekomme nicht genug Taschengeld von meinen Eltern. / Ich möchte mir eine teure Lederjacke kaufen. / Ich brauche mehr Geld fürs Kino. / Meine Eltern geben mir zu wenig Geld für Kosmetika. / Ich brauche mehr Geld für Klamotten itd.
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każdy z uczniów losuje jedną karteczkę i przedstawia innym „swój” problem. Pozostałe osoby udzielają porad, w jaki sposób dana osoba może znaleźć potrzebne pieniądze. Ten, kto udzieli najlepszej porady, dostaje punkt.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co wam dziś pomagało, a co utrudniało naukę? i inicjuje krótką dyskusję w klasie na temat wad i zalet pracy indywidualnej, parami oraz w grupie.
Praca domowa:
Uczniowie ponownie zapoznają się z animacją i na jej podstawie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: opisują, jak funkcjonuje automat do sortowania butelek.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: Ponieważ tekst animacji jest wymagający językowo, nauczyciel może polecić zapoznanie się ze słownictwem z Übung 1 z części Animacja już przed lekcją;
w trakcie lekcji: Nauczyciel rozpisuje kolejne etapy działania automatu do butelek na pojedynczych kartkach. Każdy uczeń losuje jedną kartkę. Podczas słuchania uczniowie ustawiają się, tworząc rząd w takiej kolejności, w jakiej „ich” działania są wymieniane w animacji;
po lekcji: Ponowne zapoznanie się z animacją będzie pomocne w wykonaniu pracy domowej.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0