Numer e‑materiału: Temat 111
Autor e‑materiału: Justyna Myślińska
Tytuł e‑materiału: Gatunki zwierząt leśnych objętych ochroną
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: Poprzez poznanie chronionych mieszkańców środowiska leśnego uczeń rozwija umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych oraz formułowania wniosków i spostrzeżeń.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
1) rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;
2) rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las, las gospodarczy; określa składowe i funkcje ekosystemu na wybranym przykładzie, np. las, warstwy lasu, polany, torfowiska, martwe drzewo w lesie;
VI. Edukacja techniczna
1 Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy. Uczeń:
1) planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te projekty/prace współdziała w grupie;
2) wyjaśnia znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa;
I. Edukacja polonistyczna
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
3) pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list; zapisuje adres nadawcy i odbiorcy; pisze krótkie teksty, wykorzystując aplikacje komputerowe;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Rozumie potrzebę ochrony niektórych gatunków zwierząt.

  • Zna sylwetki wybranych gatunków chronionych zwierząt leśnych.

  • Opisuje cechy charakterystyczne i pożywienie wybranych gatunków zwierząt.

  • Zna wybrane zwierzęta leśne, które zapadają w sen zimowy.

  • Wie, czym jest „Polska Czerwona Księga Zwierząt. Bezkręgowce”.

  • Tworzy własny album zwierząt chronionych.

  • Wykonuje mapę myśli dotyczącą środowiska leśnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje cyfrowe.

  • Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych.

  • Kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje obywatelskie.