Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Parametry fizjologiczne pracy serca

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
4. Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
11) przedstawia automatyzm pracy serca;
12) wykazuje związek między stylem życia i chorobami układu krążenia (miażdżyca, zawał mięśnia sercowego, choroba wieńcowa serca, nadciśnienie tętnicze, udar, żylaki); przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu krążenia (EKG, USG serca, angiokardiografia, badanie Holtera, pomiar ciśnienia tętniczego, badania krwi);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
3) Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
q) przedstawia automatyzm pracy serca,
r) wykazuje związek między stylem życia i chorobami układu krążenia (miażdżyca, zawał mięśnia sercowego, choroba wieńcowa serca, nadciśnienie tętnicze, udar, żylaki); przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu krążenia (EKG, USG serca, angiokardiografia, badanie Holtera, pomiar ciśnienia tętniczego, badania krwi),

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz parametry fizjologiczne pracy serca.

  • Przedstawisz rodzaje ciśnienia krwi.

  • Uzasadnisz znaczenie znajomości parametrów fizjologicznych pracy serca w profilaktyce chorób układu krążenia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem;

  • mapa myśli;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru, flamastry;

  • ciśnieniomierze.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Praca z filmem pt. „Parametry fizjologiczne pracy serca”. Uczniowie zapoznają się z filmem wyświetlonym przez nauczyciela. Następnie chętni uczniowie wskazują różnicę między pojemnością minutową serca podczas spoczynku i podczas wysiłku fizycznego (polecenie nr 1). Pozostali uczniowie oceniają poprawność odpowiedzi. Ewentualne wątpliwości rozstrzyga nauczyciel.

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Uczniowie, pracując w 4‑osobowych grupach, na otrzymanych arkuszach papieru uzupełniają mapę myśli przedstawioną w sekcji „Przeczytaj”, dodając informacje dotyczące cech wymienionych elementów. Wybrane pary przedstawiają swoje mapy na forum klasy.

  2. Praca w parach. Uczniowie dokonują na sobie nawzajem pomiarów tętna za pomocą ciśnieniomierza w spoczynku i po 20 przysiadach, zgodnie z instrukcją zawartą w e‑materiale. Zapisują wyniki w zeszycie. Wybrane osoby przedstawiają wyniki i wnioski na forum klasy. W przypadku braku ciśnieniomierzy uczniowie wykonują pomiary tętna metodą palpacyjną, zgodnie z instrukcją zawartą w materiałach pomocniczych.

  3. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 5 (polegające na wskazaniu prawidłowo sformułowanych wniosków z analizy schematu, który przedstawia rozkład ciśnienia w tętnicach i żyłach w organizmie człowieka w pozycji stojącej), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

  • Stanisław Konturek, Fizjologia człowieka. T. 2: Układ krążenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

R1RnMLQaB76Uw

Załącznik 1. Instrukcja wykonania pomiaru tętna.
Plik PDF o rozmiarze 80.35 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

  • Nauczyciel może wykorzystać film do podsumowania lekcji.