Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Parametry fizjologiczne pracy serca
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz parametry fizjologiczne pracy serca.
Przedstawisz rodzaje ciśnienia krwi.
Uzasadnisz znaczenie znajomości parametrów fizjologicznych pracy serca w profilaktyce chorób układu krążenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
mapa myśli;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry;
ciśnieniomierze.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Praca z filmem pt. „Parametry fizjologiczne pracy serca”. Uczniowie zapoznają się z filmem wyświetlonym przez nauczyciela. Następnie chętni uczniowie wskazują różnicę między pojemnością minutową serca podczas spoczynku i podczas wysiłku fizycznego (polecenie nr 1). Pozostali uczniowie oceniają poprawność odpowiedzi. Ewentualne wątpliwości rozstrzyga nauczyciel.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Uczniowie, pracując w 4‑osobowych grupach, na otrzymanych arkuszach papieru uzupełniają mapę myśli przedstawioną w sekcji „Przeczytaj”, dodając informacje dotyczące cech wymienionych elementów. Wybrane pary przedstawiają swoje mapy na forum klasy.
Praca w parach. Uczniowie dokonują na sobie nawzajem pomiarów tętna za pomocą ciśnieniomierza w spoczynku i po 20 przysiadach, zgodnie z instrukcją zawartą w e‑materiale. Zapisują wyniki w zeszycie. Wybrane osoby przedstawiają wyniki i wnioski na forum klasy. W przypadku braku ciśnieniomierzy uczniowie wykonują pomiary tętna metodą palpacyjną, zgodnie z instrukcją zawartą w materiałach pomocniczych.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 5 (polegające na wskazaniu prawidłowo sformułowanych wniosków z analizy schematu, który przedstawia rozkład ciśnienia w tętnicach i żyłach w organizmie człowieka w pozycji stojącej), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Stanisław Konturek, Fizjologia człowieka. T. 2: Układ krążenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Nauczyciel może wykorzystać film do podsumowania lekcji.