Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.4.1
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich wäre gern Modellbauer für Lego / Chciałbym zostać konstruktorem modeli Lego
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania czynności wykonywanych w zawodach.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy niezwykłych zawodów i czynności w nich wykonywanych;
wyjaśni przyczyny wyboru niektórych zawodów;
przedstawi jakiś niebywały zawód.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstem w formie audio;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, wyrażanie opinii, opowiadanie, elementy dramy;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy: Modellbauerin für Lego/Möbelprobesitzer/Hundefutterkoster i prosi uczniów o formułowanie przypuszczeń, co robią osoby wykonujące te zawody. Pomysły zapisuje na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają indywidualnie tekst „Topliste der außergewöhnlichen Berufe”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku, a następnie wykonują ćwiczenia z części Przeczytaj (Übung 1 i 2) oraz z części Sprawdź się (Aufgabe 2‑5). Nauczyciel poleca, aby podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie zwracali szczególną uwagę na czynności, które wykonuje się w poszczególnych zawodach.
Uczniowie słuchają nagrania w części Plik audio. Podczas pierwszego słuchania mają za zadanie wychwycenie, o czym rozmawiają chłopcy. Podczas drugiego słuchania rozwiązują zadanie na rozumienie tekstu słuchanego (Übung 1 w części Plik audio).
Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik. Nauczyciel zwraca ich uwagę na znaczenie spójników da, weil i denn oraz na to, jakiego szyku wyrazów w zdaniu wymagają. Uczniowie wykonują Übung 2 z części Plik audio.
Następne ćwiczenie przeprowadzane jest w formie łańcucha (Kettenübung). Pierwszy uczeń (A) wymienia jakąś czynność wykonywaną w wybranym „niecodziennym” zawodzie, kolejny uczeń (B) mówi, jaki to zawód. Następnie uczeń B opisuje jakąś czynność, zaś uczeń C mówi, o jaki zawód chodzi itd.
Na podstawie tekstów i ćwiczeń z części Przeczytaj oraz rozmowy chłopców z części Plik audio uczniowie przygotowują wywiad z osobą, która wykonuje jeden z poznanych na lekcji zawodów. Pytania odnoszą się do informacji zaprezentowanych w tekstach.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prezentują wywiady na forum.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 lub Aufgabe 8 z części Sprawdź się. Umożliwienie wyboru pracy domowej jest przykładem indywidualizacji procesu nauczania i uczenia się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: Metoda odwróconej klasy – uczniowie mają za zadanie zapoznanie się z plikiem audio należącym do tej jednostki lekcyjnej oraz z nowym słownictwem. Ponieważ tekst do słuchania jest dosyć wymagający językowo, warto polecić zapoznanie się z nim przed lekcją, szczególnie uczniom z niedosłuchem lub problemami z koncentracją, aby mogli pełniej uczestniczyć w lekcji;
w trakcie lekcji: Rozmowa z pliku audio stanowi wzór dla dialogów/wywiadów dotyczących wybranych „nietypowych” zawodów;
po lekcji: Nauczyciel sugeruje kilkakrotne wysłuchanie pliku audio w celu opanowania i powtórzenia słownictwa z lekcji; plik audio może też stanowić model w pracy nad prawidłową wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0