Numer e‑materiału: 2.6.4.1

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ich wäre gern Modellbauer für Lego / Chciałbym zostać konstruktorem modeli Lego

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania czynności wykonywanych w zawodach.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy niezwykłych zawodów i czynności w nich wykonywanych;

  • wyjaśni przyczyny wyboru niektórych zawodów;

  • przedstawi jakiś niebywały zawód.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstem w formie audio;

  • praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, wyrażanie opinii, opowiadanie, elementy dramy;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy: Modellbauerin für Lego/Möbelprobesitzer/Hundefutterkoster i prosi uczniów o formułowanie przypuszczeń, co robią osoby wykonujące te zawody. Pomysły zapisuje na tablicy.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają indywidualnie tekst „Topliste der außergewöhnlichen Berufe”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku, a następnie wykonują ćwiczenia z części Przeczytaj (Übung 1 i 2) oraz z części Sprawdź się (Aufgabe 2‑5). Nauczyciel poleca, aby podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie zwracali szczególną uwagę na czynności, które wykonuje się w poszczególnych zawodach.

  • Uczniowie słuchają nagrania w części Plik audio. Podczas pierwszego słuchania mają za zadanie wychwycenie, o czym rozmawiają chłopcy. Podczas drugiego słuchania rozwiązują zadanie na rozumienie tekstu słuchanego (Übung 1 w części Plik audio).

  • Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik. Nauczyciel zwraca ich uwagę na znaczenie spójników da, weildenn oraz na to, jakiego szyku wyrazów w zdaniu wymagają. Uczniowie wykonują Übung 2 z części Plik audio.

  • Następne ćwiczenie przeprowadzane jest w formie łańcucha (Kettenübung). Pierwszy uczeń (A) wymienia jakąś czynność wykonywaną w wybranym „niecodziennym” zawodzie, kolejny uczeń (B) mówi, jaki to zawód. Następnie uczeń B opisuje jakąś czynność, zaś uczeń C mówi, o jaki zawód chodzi itd.

  • Na podstawie tekstów i ćwiczeń z części Przeczytaj oraz rozmowy chłopców z części Plik audio uczniowie przygotowują wywiad z osobą, która wykonuje jeden z poznanych na lekcji zawodów. Pytania odnoszą się do informacji zaprezentowanych w tekstach.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie prezentują wywiady na forum.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Aufgabe 7 lub Aufgabe 8 z części Sprawdź się. Umożliwienie wyboru pracy domowej jest przykładem indywidualizacji procesu nauczania i uczenia się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: Metoda odwróconej klasy – uczniowie mają za zadanie zapoznanie się z plikiem audio należącym do tej jednostki lekcyjnej oraz z nowym słownictwem. Ponieważ tekst do słuchania jest dosyć wymagający językowo, warto polecić zapoznanie się z nim przed lekcją, szczególnie uczniom z niedosłuchem lub problemami z koncentracją, aby mogli pełniej uczestniczyć w lekcji;

  • w trakcie lekcji: Rozmowa z pliku audio stanowi wzór dla dialogów/wywiadów dotyczących wybranych „nietypowych” zawodów;

  • po lekcji: Nauczyciel sugeruje kilkakrotne wysłuchanie pliku audio w celu opanowania i powtórzenia słownictwa z lekcji; plik audio może też stanowić model w pracy nad prawidłową wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec