Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Struktura społeczna
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
4) przedstawia strukturę warstwową współczesnego społeczeństwa polskiego.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest struktura społeczna;
charakteryzuje proces rozwarstwienia społeczeństwa;
analizuje, w jaki sposób powstają struktury społeczne.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Metodą burzy mózgów uczniowie wyjaśniają, czym jest struktura społeczna. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia ich wypowiedzi.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.
2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Audiobook”. Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooków, a potem w parach wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
3. Praca z materiałem w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych – i robią to wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po upływie czasu na zastanowienie się chętni uczniowie udzielają odpowiedzi. Pozostali ustosunkowują się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
1. Uczniowie szukają aktualnych opracowań dla tematyki podanej w audiobookach i porównują je z zawartymi w multimedium.
2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Anthony Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa 2020.
Piotr Sztompka, Socjologia. Wykłady o społeczeństwie, Znak Horyzont 2021.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie audiobooków uczniowie mogą przygotować mapę myśli dotyczącą zagadnień w nim podanych.