Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Struktura społeczna

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Struktura społeczna i problemy społeczne.

Uczeń:

4) przedstawia strukturę warstwową współczesnego społeczeństwa polskiego.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest struktura społeczna;

  • charakteryzuje proces rozwarstwienia społeczeństwa;

  • analizuje, w jaki sposób powstają struktury społeczne.

Przebieg lekcji:

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Metodą burzy mózgów uczniowie wyjaśniają, czym jest struktura społeczna. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia ich wypowiedzi.

Faza realizacyjna:

1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.

2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Audiobook”. Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooków, a potem w parach wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

3. Praca z materiałem w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych – i robią to wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po upływie czasu na zastanowienie się chętni uczniowie udzielają odpowiedzi. Pozostali ustosunkowują się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

1. Uczniowie szukają aktualnych opracowań dla tematyki podanej w audiobookach i porównują je z zawartymi w multimedium.

2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

Anthony Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa 2020.

Piotr Sztompka, Socjologia. Wykłady o społeczeństwie, Znak Horyzont 2021.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie audiobooków uczniowie mogą przygotować mapę myśli dotyczącą zagadnień w nim podanych.