Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Diseases and Symptoms / Choroby i ich objawy

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.5, III.1, III.4, III.7, IV.2, V.2, V.7, VII.11, VIII.1, VIII.2

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z chorobami i ich objawami.

  2. Uczeń potrafi opisać objawy powszechnie występujących chorób.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę o zdrowiu.

  2. Uczeń rozwija świadomość znaczenia różnych objawów chorobowych oraz potrzebę obserwacji własnego organizmu.

  3. Uczeń kształtuje postawę dbałości o zdrowie swoje i innych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem, wyjaśnienie)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda cyfrowa (praca z nagraniem)

  8. metoda problemowa (dyskusja w parach, dyskusja klasowa, inscenizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: When was the last time you were ill? What was wrong? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy (grupa A, B, C). Każdej grupie przydziela jeden z trzech tekstów w sekcji Przeczytaj. Poszczególne grupy czytają przydzielone im fragmenty, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrażenia, a następnie wymyślają i zapisują kilka pytań do tych fragmentów. Nauczyciel sprawdza poprawność pytań. Grupa A przekazuje pytania grupie B, grupa B udostępnia swoje pytania grupie C, a ta z kolei udostępnia pytania grupie A. Grupy czytają odpowiednie fragmenty tekstu i odpowiadają na pytania. Następnie po raz kolejny przekazują sobie pytania, tak aby każda z grup przeczytała cały tekst i odpowiedziała na pytania przygotowane przez pozostałe dwie grupy.

  2. Uczniowie czytają wszystkie trzy teksty i wykonują Exercise 23 (Przeczytaj), podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  3. Pracując w parach, uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  4. Uczniowie rozmawiają w parach, uzupełniając własnymi słowami zdania w Exercise 5 (Przeczytaj):

  • When I have a fever,…

  • I usually sweat when…

  • I’ve never suffered from…

  • To avoid being bitten by a tick, I should…

  • When I cough, I…

Chętni relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegów/koleżanek.

  1. Pracując w niewielkich grupach, uczniowie odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj):

  • What two new facts did you learn from the texts?

  • Which disease would you like to learn more about? Why?

  • Which symptoms mentioned in the texts have you experienced? When?

Chętni podsumowują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  1. W ramach przygotowania do pracy z nagraniem uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie słuchają nagrań i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Podają je na forum klasy, starając się przytoczyć odpowiednie informacje z nagrania w celu uzasadnienia odpowiedzi.

  3. Uczniowie ponownie słuchają nagrań i wykonują Exercise 3 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odgrywają scenkę rozmowy. Uczeń A gra osobę chorą na jedną z chorób opisanych w e‑materiale, a uczeń B jest lekarzem udzielającym porady na temat tego, jak wyleczyć się z tej choroby. Inscenizacja poprzedzona jest sporządzaniem przez uczniów notatek, formułowaniem porad i sprawdzaniem potrzebnego słownictwa. Uczniowie odgrywają scenkę dwa razy, zamieniając się rolami. Chętni prezentują scenki na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną według polecenia z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend from England has been suffering from a disease. You have also been unwell. You want to tell your friend about it. Write an email in which you:

  • write what disease it was and how you caught it;

  • describe the symptoms;

  • explain how you recovered from it;

  • warn your friend how to avoid catching it and wish him well.

Your email should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą prezentację multimedialną składającą się z trzech slajdów. Każdy slajd powinien przedstawiać jedną z trzech chorób opisanych w sekcji multimedium oraz jej charakterystyczne objawy. Na kolejnej lekcji uczniowie w parach porównują prace i opisują zaprezentowane choroby.