Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Diseases and Symptoms / Choroby i ich objawy
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.5, III.1, III.4, III.7, IV.2, V.2, V.7, VII.11, VIII.1, VIII.2
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z chorobami i ich objawami.
Uczeń potrafi opisać objawy powszechnie występujących chorób.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę o zdrowiu.
Uczeń rozwija świadomość znaczenia różnych objawów chorobowych oraz potrzebę obserwacji własnego organizmu.
Uczeń kształtuje postawę dbałości o zdrowie swoje i innych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
konektywizm
podejście komunikacyjne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem, wyjaśnienie)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda cyfrowa (praca z nagraniem)
metoda problemowa (dyskusja w parach, dyskusja klasowa, inscenizacja)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: When was the last time you were ill? What was wrong? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy (grupa A, B, C). Każdej grupie przydziela jeden z trzech tekstów w sekcji Przeczytaj. Poszczególne grupy czytają przydzielone im fragmenty, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrażenia, a następnie wymyślają i zapisują kilka pytań do tych fragmentów. Nauczyciel sprawdza poprawność pytań. Grupa A przekazuje pytania grupie B, grupa B udostępnia swoje pytania grupie C, a ta z kolei udostępnia pytania grupie A. Grupy czytają odpowiednie fragmenty tekstu i odpowiadają na pytania. Następnie po raz kolejny przekazują sobie pytania, tak aby każda z grup przeczytała cały tekst i odpowiedziała na pytania przygotowane przez pozostałe dwie grupy.
Uczniowie czytają wszystkie trzy teksty i wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj), podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Pracując w parach, uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.
Uczniowie rozmawiają w parach, uzupełniając własnymi słowami zdania w Exercise 5 (Przeczytaj):
When I have a fever,…
I usually sweat when…
I’ve never suffered from…
To avoid being bitten by a tick, I should…
When I cough, I…
Chętni relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegów/koleżanek.
Pracując w niewielkich grupach, uczniowie odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj):
What two new facts did you learn from the texts?
Which disease would you like to learn more about? Why?
Which symptoms mentioned in the texts have you experienced? When?
Chętni podsumowują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
W ramach przygotowania do pracy z nagraniem uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają nagrań i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Podają je na forum klasy, starając się przytoczyć odpowiednie informacje z nagrania w celu uzasadnienia odpowiedzi.
Uczniowie ponownie słuchają nagrań i wykonują Exercise 3 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odgrywają scenkę rozmowy. Uczeń A gra osobę chorą na jedną z chorób opisanych w e‑materiale, a uczeń B jest lekarzem udzielającym porady na temat tego, jak wyleczyć się z tej choroby. Inscenizacja poprzedzona jest sporządzaniem przez uczniów notatek, formułowaniem porad i sprawdzaniem potrzebnego słownictwa. Uczniowie odgrywają scenkę dwa razy, zamieniając się rolami. Chętni prezentują scenki na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną według polecenia z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend from England has been suffering from a disease. You have also been unwell. You want to tell your friend about it. Write an email in which you:
write what disease it was and how you caught it;
describe the symptoms;
explain how you recovered from it;
warn your friend how to avoid catching it and wish him well.
Your email should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie tworzą prezentację multimedialną składającą się z trzech slajdów. Każdy slajd powinien przedstawiać jedną z trzech chorób opisanych w sekcji multimedium oraz jej charakterystyczne objawy. Na kolejnej lekcji uczniowie w parach porównują prace i opisują zaprezentowane choroby.