Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.6.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ein süßes Leben?/Słodkie życie?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat zdrowego odżywiania ze szczególnym uwzględnieniem kwestii spożywania cukru w codziennej diecie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym są produkty typu light;
wymienia zalety i wady cukru;
relacjonuje najważniejsze fakty i mity na temat cukru.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna).
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie,
aktywizująca – gry dydaktyczne, wspólne czytanie,
dyskusja dydaktyczna – burza mózgów,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst Light‑Produkte gar nicht leicht podzielony na fragmenty,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i prosi uczniów o wymianę własnej wiedzy i doświadczeń na temat produktów typu light oraz spożycia cukru.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie Kannst du erklären, was Light‑Produkte sind? Uczniowie odpowiadają, po czym nauczyciel rozdaje pocięty na kawałki, wydrukowany tekst z części Przeczytaj. Zadaniem uczniów będzie dopasowanie do siebie fragmentów tekstu. Alternatywnie (technika wspólnego czytania): Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst jest dzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z pierwszym fragmentem i losuje jedno z trzech zadań:
przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat przeczytanego fragmentu;
zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe wyrazy/fragmenty tekstu;
streść uczniom przeczytany fragment.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w swoich grupach wyniki swojej pracy. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do fragmentu drugiego i trzeciego (nauczyciel powinien zadbać o to, aby w poszczególnych sekwencjach każdy uczeń rozwiązywał inne zadanie).
Uczniowie w parach wstawiają pasujące zwroty w zdania oraz łączą wyrazy o podobnym znaczeniu (Übung 1 i 2 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: 1. Was ist Haushaltszucker? 2. Was passiert im Körper, wenn wir etwas Süßes essen? 3. Welche Alternativen gibt es zu Zucker? Wybrani uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda z grup przygotowuje wypowiedzi do jednego z tematów: szkodliwy wpływ cukru na zdrowie, zamienniki cukru lub choroby związane z nadużywaniem cukru.
Uczniowie wypowiadają się na dany temat, otrzymują informację zwrotną od nauczyciela oraz innych uczniów z klasy.
Nauczyciel pyta uczniów: Wie oft esst ihr Süßigkeiten und in welcher Form? Uczniowie odpowiadają, po czym słuchają pliku audio. Podczas słuchania zaznaczają, o co pyta moderator (Übung 1 z sekcji Plik audio).
Uczniowie w parach łączą wyrazy o podobnym znaczeniu oraz uzupełniają luki w zdaniach (Übung 2 i 3 z sekcji Plik audio).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie piszą krótki tekst, w którym wymieniają argumenty przemawiające za i przeciw spożywaniu cukru.
Uczniowie charakteryzują produkty typu light i wyjaśniają ich działanie.
Uczniowie odnoszą się krytycznie do tematu: wpływ cukru na zdrowie i wyrażają swoją opinię.
Praca domowa
Uczeń sporządza notatkę z lekcji w postaci mapy pojęć na temat cukru. Może ją poszerzyć o informacje znalezione w Internecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem; uczniowie przygotowują – w formie zdjęć, obrazków, prezentacji – zobrazowaną zawartość cukru w napojach i batonach znanych marek, które spożywają na co dzień;
w trakcie lekcji: uczniowie przedstawiają, omawiają dane na temat zawartości cukru w przekąskach spożywanych przez młodych ludzi, mogą również przynieść podane produkty, a obok położyć tyle cukru, ile te przekąski w sobie zawierają;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa; uczniowie przygotowują domowej roboty przekąskę fit bez cukru, podają przepis, dodatkowo mogą przygotować relację w postaci zdjęć lub filmu z przyrządzania przekąski.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0