Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.1.4
Imię i nazwisko autora: Magdalena Sieradz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Drei Generationen / Trzy pokolenia
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy - A2+/B1
Cel ogólny lekcji
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat okresów życia, relacji panujących w rodzinie oraz stosowania czasowników modalnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni wady i zalety mieszkania rodziny wielopokoleniowej pod jednym dachem;
opowie, jak spędza wolny czas i jak robią to jego rodzice;
opisze swoją rodzinę i relacje w niej panujące.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – tłumaczenie słów;
czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, praca z mapą myśli;
metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, wyrażanie opinii;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, kto mieszka pod jednym dachem z dziadkami i oblicza, jaki to procent uczniów w klasie. Następnie prosi, aby uczniowie przeczytali tekst wprowadzający „Czy wiesz, że...” i porównali statystykę klasową z sytuacją w Niemczech.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie opisują zdjęcie pod tekstem w części Przeczytaj. Najważniejsze słowa z ich wypowiedzi dotyczące rodziny notowane są na tablicy. Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj. Następnie nauczyciel dzieli ich na trzy grupy. Jedna grupa skupia się na zakazach mamy, druga - na zakazach ojca, trzecia - na zakazach ze strony dziadków i wymienia je na forum.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe zdania:
Tochter: Ich will ausgehen.
Mutter: Du darfst nicht ausgehen.
Nauczyciel pomaga uczniom w odkryciu znaczenia czasowników modalnych wollen i dürfen. Uczniowie analizują wskazówki gramatyczne (Tipp zur Grammatik w części Przeczytaj) i zapoznają się z odmianą tych czasowników.
Uczniowie starają się stworzyć na podstawie tekstu i zdań modelowych własne konstrukcje według wzoru:
Ich: Ich will...
Mutter: Du darfst nicht...
Zamiast tego uczniowie mogą wykonać Übung 2 i 3 z części Przeczytaj.
Uczniowie zapoznają się z aktywnościami różnych grup zaprezentowanymi w mapie pojęć. Utrwalają nowe słownictwo, wykonując ćwiczenia z części Mapa pojęć.
Uczniowie przeprowadzają ankietę w klasie: Was darfst du nicht? wykorzystując przy tym metodę kuli śnieżnej: każdy z uczniów zadaje to pytanie pięciu osobom w klasie i notuje ich odpowiedzi. Uczniowie mogą przy tym wykorzystywać słownictwo z „mapy myśli”. Następnie uczniowie łączą się w grupy 4‑osobowe i na podstawie swoich notatek sporządzają statystykę najczęstszych zakazów. Potem grupy 4‑osobowe łączą się z innymi grupami 4‑osobowymi i wspólnie rewidują swoje rankingi. Następnie na forum klasy omawiane są najczęstsze zakazy, jakie mają nastolatkowie.
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Przed nimi leży arkusz papieru z pięcioma polami: w środku plakatu jest pole wspólne, zaś każdy z członków grupy ma przed sobą własne pole do notatek (metoda Platzdeckchen/placemat). Uczniowie wpisują w swoim polu przemyślenia i argumenty dotyczące pytania, czy to dobrze, gdy trzy pokolenia mieszkają pod jednym dachem. Następnie czytają swoje notatki i starają się wypracować wspólne stanowisko.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wyrażają i uzasadniają swoją opinię na forum klasy na temat tego, czy to dobrze, gdy trzy pokolenia mieszkają pod jednym dachem.
Praca domowa:
Uczniowie piszą e‑mail do koleżanki/kolegi z Niemiec na temat tego, jak oni, ich rodzice i dziadkowie spędzają czas wolny ( Aufgabe 7 z części Sprawdź się). Wykorzystują przy tym słownictwo z mapy myśli.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: może być wykorzystana do powtórzenia znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: mapa pojęć stanowi pomoc w tworzeniu wypowiedzi ustnych;
po lekcji: wykorzystanie słownictwa z mapy pojęć do stworzenia wypowiedzi pisemnej.
Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0