Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika rastrowa – linie, ścieżki i kształty
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz, w jaki sposób tworzy się ścieżki, linie i kształty w programach GIMP i Photoshop.
Wskażesz możliwe zastosowania dla linii, ścieżek i kształtów w grafice rastrowej.
Zastosujesz w fotomontażu ścieżki i kształty własne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” odpowiednimi dla programu, którym się posługują.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np. Za pomocą jakich narzędzi tworzony jest obraz w programach graficznych? Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj – GIMP”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Praca z multimedium. Uczniowie analizują przykład z sekcji „Prezentacja multimedialna” i odtwarzają ukazany w niej proces na swoich komputerach.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się” – każda osoba jedno. Następnie prezentują wynik swojej pracy drugiej osobie i omawiają krok po kroku, w jaki sposób uzyskano dany efekt. Liga zadaniowa. Uczniowie w grupach czteroosobowych na czas wykonują ćwiczenia 1–6 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.