Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Michał Pranke

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców w wybranych regionach świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V

Podstawa programowa

XXII. Zróżnicowanie jakości życia człowieka w wybranych regionach i krajach świata: potrzeby żywieniowe, zagrożenie życia, rozmieszczenie chorób, poczucie bezpieczeństwa, potrzeby edukacyjne.

Uczeń:

6) dokonuje oceny poczucia bezpieczeństwa mieszkańców w wybranych regionach świata na podstawie samodzielnie opracowanych kryteriów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest poczucie bezpieczeństwa i określa czynniki, od których ono zależy,

  • wymienia najważniejsze rodzaje bezpieczeństwa,

  • charakteryzuje poczucie bezpieczeństwa mieszkańców wybranych regionów świata.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: praca z e‑materiałem, pogadanka, dyskusja, mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, mapa polityczna świata, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Krajewski K. (red.), Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców wielkich miast. Kraków na tle innych miast europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Lisicki M., Sitek B. (red.), Bezpieczeństwo dużych i średnich aglomeracji z perspektywy europejskiej, Wydawnictwo WSGE, Józefów 2011.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel inicjuje dyskusję wokół pojęcia poczucia bezpieczeństwa. Wskazany uczeń lub ochotnik tworzy na tablicy mapę myśli, zapisując propozycje podawane przez pozostałych uczniów.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie wieloaspektowości pojęcia bezpieczeństwa i określenie czynników, od których zależy poczucie bezpieczeństwa. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze rodzaje bezpieczeństwa.

  • Uczniowie analizują mapy zawarte w e‑materiale. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie innych niż przedstawione na mapach, zróżnicowanych przestrzennie czynników i zagrożeń, które wpływają na poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie wykonują polecenie zawarte w części „Przeczytaj”. Następnie, korzystając z atlasów geograficznych, identyfikują kraje i regiony, w których poczucie bezpieczeństwa mieszkańców jest wysokie lub niskie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, w których wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Po upływie ustalonego czasu wskazani uczniowie lub ochotnicy prezentują rezultaty pracy. Następuje klasowa dyskusja nad przedstawionymi propozycjami, nauczyciel czuwa nad jej przebiegiem.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”. Chętni uczniowie prezentują odpowiedzi, nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  • Nauczyciel przypomina cele zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji oraz własnej wiedzy, wskaż zagrożenia i problemy bezpieczeństwa występujące w Twojej okolicy. Przedstaw propozycje ich rozwiązania.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook zawarty w e‑materiale może zostać kontekstowo wykorzystany podczas zajęć poświęconych zróżnicowaniu jakości życia na świecie (zakres rozszerzony: XXII. 1) oraz konsekwencjom tego zróżnicowania (zakres rozszerzony: XXII. 8).