Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Sądy syntetyczne a priori
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia Kantowską klasyfikację sądów;
wyjaśnia, czym jest sąd a priori i do czego się odnosi;
charakteryzuje Kantowską naukę o sądach w kontekście przewrotu kopernikańskiego w filozofii;
wyjaśnia, czym z perspektywy idealizmu transcendentalnego jest metafizyka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
schemat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sądy syntetyczne a priori”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych w sekcji „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia na podstawie informacji na platformie stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze ich zdaniem kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”. Odczytanie polecenia do multimedium: Według legendy idea grawitacji przyszła do głowy Isaacowi Newtonowi, kiedy na głowę spadło mu jabłko. W wyniku swoich badań uczony sformułował prawo powszechnego ciążenia. Załóżmy, że historia z jabłkiem jest prawdą, i spójrzmy, jakie sądy formułował kolejno Newton. Ostatni sąd wyraża prawo powszechnego ciążenia.
[1] Ruch tego jabłka skierowany jest w kierunku centrum Ziemi.
[2] Wszystkie jabłka spadają w kierunku centrum Ziemi.
[3] Ziemia przyciąga każde posiadające masę ciało z pewną siłą, której wartość rośnie wraz z iloczynem mas Ziemi oraz tego ciała, maleje zaś wraz z ilorazem odległości pomiędzy nimi.
[4] Każdy obiekt we wszechświecie przyciąga każdy inny obiekt z siłą, której wartość rośnie z iloczynem ich mas, a maleje z ilorazem odległości pomiędzy nimi.
Wskaż różnice między tymi czterema sądami. Czy znajdują się wśród nich sądy analityczne? Które są a posteriori, a które a priori? Na tej podstawie zastanów się, czy nauka może istnieć bez sądów syntetycznych a priori. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Sprawdź się”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Ostatnie ćwiczenie nr 7 nauczyciel wyświetla uczniom za pomocą tablicy lub rzutnika. Uczniowie pracują w grupach lub całym zespołem klasowym, ustalając prawidłową odpowiedź. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o uzasadnienie odpowiedzi. W razie potrzeby zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Migasiński J., Filozofia nowożytna, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.