Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Postmodernizm w architekturze i sztuce
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
ocenia wpływ założeń filozoficznych na architekturę i sztukę XX wieku;
dostrzega różnicę między pytaniem o piękno a pytaniem o sztukę;
wskazuje własne przykłady dekonstrukcji i kontestacji we współczesnej literaturze, sztuce i filmie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel może wybrać jedno z pytań do zadania domowego.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Uczniowie dzielą się na trzy grupy i przygotowują odpowiedzi do poleceń:
– grupa 1.: Wypisz wszystkie nawiązania do klasycznych teorii i pojęć, które odnajdujesz w tekście. Omów szerzej trzy z nich.
– grupa 2.: Wskaż cechy kultury Tlönu, które wykazują podobieństwo z cechami kultury postmodernistycznej.
– grupa 3.: W jaki sposób rzeczywistość Tlönu przedstawia postmodernistyczną koncepcję społecznego konstruktywizmu wszelkich idei?
Prezentacja odpowiedzi na forum klasy.Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Mapa myśli”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie przygotować analizę wybranego przez siebie dzieła postmodernistycznego.
Materiały pomocnicze:
Szahaj A., Co to jest postmodernizm?, „Ethos” 1996, nr 33–34, s. 63–78.
Świerkocki M., Postmodernizm: paradygmat nowej kultury, Łódź 1997.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.