Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.1.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Hallo, ich bin Lina / Cześć, jestem Lina
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność przedstawiania się, pytania o imię drugiej osoby oraz witania się
Przebieg lekcji:
tabelka tu
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza wypowiedź Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jaki według nich będzie temat lekcji. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odczytuje temat: Hallo, ich bin Lina / Cześć, jestem Lina i przedstawia cele lekcji. | plenum | 20 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację otwierającą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na obrazku oraz gdzie spotkały się dzieci. Następnie nauczyciel wskazuje dzieci na ilustracji, odczytując na głos ich imiona: Lina, Ben, Klara, Tim. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel odtwarza nagranie tekstu, objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zdań. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów komiksu i odtwarza nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem usłyszane zdania. | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie słuchają wypowiedzi lektora i powtarzają za nim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel prosi, aby przy wypowiadaniu powitania Hallo! uczniowie machali ręką i serdecznie się do siebie uśmiechali. | plenum | ||
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, w jaki sposób w języku niemieckim dzieci pytały siebie nawzajem: Kim jesteś? W razie potrzeby nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Klary i Liny. Uczniowie powtarzają chórem pytanie Wer bist du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Nauczyciel prosi, aby uczniowie wypowiedzieli to pytanie jeszcze raz - najpierw szeptem, a następnie głośno. | plenum | ||
Nauczyciel rozkłada przygotowaną przez siebie prostą grę. Na planszy w formacie A3 przyklejone są ilustracje przedstawiające bohaterów lekcji: Linę, Bena, Klarę i Tima. Uczniowie z zamkniętymi oczami uderzają packą na muchy w ilustrację i przedstawiają się w imieniu bohatera, którego postać znajduje się na polu uderzonym przez ucznia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uczniowie otrzymują punkt. Gra jest kontynuowana do momentu, aż każdy uczeń uderzy packą w którąś z postaci i przedstawi się w jej imieniu. | plenum | kartka w formacie A3 z ilustracjami bohaterów: Liny, Bena, Klary, Tima, packi na muchy | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację wprowadzającą do multimedium (e‑materiał: Plik audio). Inicjuje rozmowę na temat zabawy w ciuciubabkę i pyta, czy uczniowie wiedzą, na czym polega ta gra i czy lubią się w nią bawić. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie piosenki i prosi uczniów, aby klasnęli w dłonie za każdym razem, kiedy usłyszą pytanie Wer bist du? | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów piosenki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Odtwarza dołączone do rysunków nagrania i prosi uczniów o chóralne powtarzanie zdań. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich wybrał jedną osobę z klasy i ją narysował. Uczniowie pojedynczo prezentują gotowe rysunki. Zadanie pozostałych uczniów polega na tym, aby odgadnąć i powiedzieć, kto jest na danym rysunku, używając konstrukcji Das ist … Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na różnicę w konstrukcji zdania, kiedy przedstawiamy się sami (Ich bin …) i kiedy przedstawiamy inną osobę (Das ist …). | kartki A4, kredki | ||
Uczniowie bawią się w karaoke (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Dołączają się do śpiewu, uzupełniając brakujące fragmenty piosenki. | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej grę memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, odkrywają karty i nazywają bohaterów lekcji. Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawiając dzieci, używali konstrukcji Das ist … | plenum | 10 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje zdjęcie dołączone do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów o przedstawienie się. Uczniowie stoją lub siedzą w kółku. Jeden z uczniów rzuca piłkę do wybranego ucznia i zadaje mu pytanie: Wer bist du? Uczeń, który odebrał piłkę, przedstawia się (np. Ich bin Adam) i rzuca piłkę do kolejnej osoby, pytając: Wer bist du? Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie przedstawią się w języku niemieckim. | |||
Uczeń rysuje siebie na górze drabinki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie wskazuje wybranego przez siebie bohatera lekcji i prosi koleżankę lub kolegę z ławki o przedstawienie tej postaci w języku niemieckim. Potem uczniowie zamieniają się rolami. | praca w parach | kredki | |
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza wypowiedź Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jaki według nich będzie temat lekcji. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odczytuje temat: Hallo, ich bin Lina / Cześć, jestem Lina i przedstawia cele lekcji.
plenum
20 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację otwierającą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na obrazku oraz gdzie spotkały się dzieci. Następnie nauczyciel wskazuje dzieci na ilustracji, odczytując na głos ich imiona: Lina, Ben, Klara, Tim. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel odtwarza nagranie tekstu, objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zdań.
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów komiksu i odtwarza nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem usłyszane zdania.
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie słuchają wypowiedzi lektora i powtarzają za nim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel prosi, aby przy wypowiadaniu powitania Hallo! uczniowie machali ręką i serdecznie się do siebie uśmiechali.
plenum
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, w jaki sposób w języku niemieckim dzieci pytały siebie nawzajem: Kim jesteś? W razie potrzeby nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Klary i Liny. Uczniowie powtarzają chórem pytanie Wer bist du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Nauczyciel prosi, aby uczniowie wypowiedzieli to pytanie jeszcze raz - najpierw szeptem, a następnie głośno.
plenum
Nauczyciel rozkłada przygotowaną przez siebie prostą grę. Na planszy w formacie A3 przyklejone są ilustracje przedstawiające bohaterów lekcji: Linę, Bena, Klarę i Tima. Uczniowie z zamkniętymi oczami uderzają packą na muchy w ilustrację i przedstawiają się w imieniu bohatera, którego postać znajduje się na polu uderzonym przez ucznia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uczniowie otrzymują punkt. Gra jest kontynuowana do momentu, aż każdy uczeń uderzy packą w którąś z postaci i przedstawi się w jej imieniu.
plenum
kartka w formacie A3 z ilustracjami bohaterów: Liny, Bena, Klary, Tima, packi na muchy
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację wprowadzającą do multimedium (e‑materiał: Plik audio). Inicjuje rozmowę na temat zabawy w ciuciubabkę i pyta, czy uczniowie wiedzą, na czym polega ta gra i czy lubią się w nią bawić. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie piosenki i prosi uczniów, aby klasnęli w dłonie za każdym razem, kiedy usłyszą pytanie Wer bist du?
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów piosenki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Odtwarza dołączone do rysunków nagrania i prosi uczniów o chóralne powtarzanie zdań. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich wybrał jedną osobę z klasy i ją narysował. Uczniowie pojedynczo prezentują gotowe rysunki. Zadanie pozostałych uczniów polega na tym, aby odgadnąć i powiedzieć, kto jest na danym rysunku, używając konstrukcji Das ist … Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na różnicę w konstrukcji zdania, kiedy przedstawiamy się sami (Ich bin …) i kiedy przedstawiamy inną osobę (Das ist …).
kartki A4, kredki
Uczniowie bawią się w karaoke (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Dołączają się do śpiewu, uzupełniając brakujące fragmenty piosenki.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej grę memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, odkrywają karty i nazywają bohaterów lekcji. Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawiając dzieci, używali konstrukcji Das ist …
plenum
10 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje zdjęcie dołączone do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów o przedstawienie się. Uczniowie stoją lub siedzą w kółku. Jeden z uczniów rzuca piłkę do wybranego ucznia i zadaje mu pytanie: Wer bist du? Uczeń, który odebrał piłkę, przedstawia się (np. Ich bin Adam) i rzuca piłkę do kolejnej osoby, pytając: Wer bist du? Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie przedstawią się w języku niemieckim.
Uczeń rysuje siebie na górze drabinki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie wskazuje wybranego przez siebie bohatera lekcji i prosi koleżankę lub kolegę z ławki o przedstawienie tej postaci w języku niemieckim. Potem uczniowie zamieniają się rolami.
praca w parach
kredki
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0