Numer e‑materiału: 1.1.1.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Hallo, ich bin Lina / Cześć, jestem Lina
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność przedstawiania się, pytania o imię drugiej osoby oraz witania się

1
Cele szczegółowe lekcji

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) ja i moi bliscy (rodzina, przyjaciele).

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia.

2. rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki– samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi jak się nazywa;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (wita się).

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym osoby przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa bohaterów lekcji i ich wita;

  • formułuje krótką wypowiedź, w której się przedstawia;

  • formułuje pytanie, kim jest druga osoba.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

– formy pracy:

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • kartki A4, kredki;

  • kartka w formacie A3 z ilustracjami bohaterów: Liny, Bena, Klary, Tima, packi na muchy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda grupa przygotowuje inscenizację taneczną do piosenki.

1

Przebieg lekcji:

tabelka tu

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza wypowiedź Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jaki według nich będzie temat lekcji. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odczytuje temat: Hallo, ich bin Lina / Cześć, jestem Lina i przedstawia cele lekcji.

plenum

20 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację otwierającą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na obrazku oraz gdzie spotkały się dzieci. Następnie nauczyciel wskazuje dzieci na ilustracji, odczytując na głos ich imiona: Lina, Ben, Klara, Tim. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel odtwarza nagranie tekstu, objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zdań.

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów komiksu i odtwarza nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem usłyszane zdania.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie słuchają wypowiedzi lektora i powtarzają za nim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel prosi, aby przy wypowiadaniu powitania Hallo! uczniowie machali ręką i serdecznie się do siebie uśmiechali.

plenum 

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, w jaki sposób w języku niemieckim dzieci pytały siebie nawzajem: Kim jesteś? W razie potrzeby nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Klary i Liny. Uczniowie powtarzają chórem pytanie Wer bist du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Nauczyciel prosi, aby uczniowie wypowiedzieli to pytanie jeszcze raz - najpierw szeptem, a następnie głośno.

plenum

Nauczyciel rozkłada przygotowaną przez siebie prostą grę. Na planszy w formacie A3 przyklejone są ilustracje przedstawiające bohaterów lekcji: Linę, Bena, Klarę i Tima. Uczniowie z zamkniętymi oczami uderzają packą na muchy w ilustrację i przedstawiają się w imieniu bohatera, którego postać znajduje się na polu uderzonym przez ucznia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uczniowie otrzymują punkt. Gra jest kontynuowana do momentu, aż każdy uczeń uderzy packą w którąś z postaci i przedstawi się w jej imieniu.

plenum

kartka w formacie A3 z ilustracjami bohaterów: Liny, Bena, Klary, Tima, packi na muchy

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację wprowadzającą do multimedium (e‑materiał: Plik audio). Inicjuje rozmowę na temat zabawy w ciuciubabkę i pyta, czy uczniowie wiedzą, na czym polega ta gra i czy lubią się w nią bawić. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie piosenki i prosi uczniów, aby klasnęli w dłonie za każdym razem, kiedy usłyszą pytanie Wer bist du?

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów piosenki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Odtwarza dołączone do rysunków nagrania i prosi uczniów o chóralne powtarzanie zdań. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich wybrał jedną osobę z klasy i ją narysował. Uczniowie pojedynczo prezentują gotowe rysunki. Zadanie pozostałych uczniów polega na tym, aby odgadnąć i powiedzieć, kto jest na danym rysunku, używając konstrukcji Das ist Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na różnicę w konstrukcji zdania, kiedy przedstawiamy się sami (Ich bin) i kiedy przedstawiamy inną osobę (Das ist).

kartki A4, kredki

Uczniowie bawią się w karaoke (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Dołączają się do śpiewu, uzupełniając brakujące fragmenty piosenki.

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej grę memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, odkrywają karty i nazywają bohaterów lekcji. Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawiając dzieci, używali konstrukcji Das ist

plenum

10 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje zdjęcie dołączone do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów o przedstawienie się. Uczniowie stoją lub siedzą w kółku. Jeden z uczniów rzuca piłkę do wybranego ucznia i zadaje mu pytanie: Wer bist du? Uczeń, który odebrał piłkę, przedstawia się (np. Ich bin Adam) i rzuca piłkę do kolejnej osoby, pytając: Wer bist du? Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie przedstawią się w języku niemieckim.

Uczeń rysuje siebie na górze drabinki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie wskazuje wybranego przez siebie bohatera lekcji i prosi koleżankę lub kolegę z ławki o przedstawienie tej postaci w języku niemieckim. Potem uczniowie zamieniają się rolami.

praca w parach

kredki

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza wypowiedź Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jaki według nich będzie temat lekcji. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odczytuje temat: Hallo, ich bin Lina / Cześć, jestem Lina i przedstawia cele lekcji.

plenum

20 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację otwierającą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na obrazku oraz gdzie spotkały się dzieci. Następnie nauczyciel wskazuje dzieci na ilustracji, odczytując na głos ich imiona: Lina, Ben, Klara, Tim. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel odtwarza nagranie tekstu, objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zdań.

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów komiksu i odtwarza nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem usłyszane zdania.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie słuchają wypowiedzi lektora i powtarzają za nim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel prosi, aby przy wypowiadaniu powitania Hallo! uczniowie machali ręką i serdecznie się do siebie uśmiechali.

plenum 

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, w jaki sposób w języku niemieckim dzieci pytały siebie nawzajem: Kim jesteś? W razie potrzeby nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Klary i Liny. Uczniowie powtarzają chórem pytanie Wer bist du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Nauczyciel prosi, aby uczniowie wypowiedzieli to pytanie jeszcze raz - najpierw szeptem, a następnie głośno.

plenum

Nauczyciel rozkłada przygotowaną przez siebie prostą grę. Na planszy w formacie A3 przyklejone są ilustracje przedstawiające bohaterów lekcji: Linę, Bena, Klarę i Tima. Uczniowie z zamkniętymi oczami uderzają packą na muchy w ilustrację i przedstawiają się w imieniu bohatera, którego postać znajduje się na polu uderzonym przez ucznia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uczniowie otrzymują punkt. Gra jest kontynuowana do momentu, aż każdy uczeń uderzy packą w którąś z postaci i przedstawi się w jej imieniu.

plenum

kartka w formacie A3 z ilustracjami bohaterów: Liny, Bena, Klary, Tima, packi na muchy

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację wprowadzającą do multimedium (e‑materiał: Plik audio). Inicjuje rozmowę na temat zabawy w ciuciubabkę i pyta, czy uczniowie wiedzą, na czym polega ta gra i czy lubią się w nią bawić. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie piosenki i prosi uczniów, aby klasnęli w dłonie za każdym razem, kiedy usłyszą pytanie Wer bist du?

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające bohaterów piosenki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Odtwarza dołączone do rysunków nagrania i prosi uczniów o chóralne powtarzanie zdań. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich wybrał jedną osobę z klasy i ją narysował. Uczniowie pojedynczo prezentują gotowe rysunki. Zadanie pozostałych uczniów polega na tym, aby odgadnąć i powiedzieć, kto jest na danym rysunku, używając konstrukcji Das ist Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na różnicę w konstrukcji zdania, kiedy przedstawiamy się sami (Ich bin) i kiedy przedstawiamy inną osobę (Das ist).

kartki A4, kredki

Uczniowie bawią się w karaoke (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Dołączają się do śpiewu, uzupełniając brakujące fragmenty piosenki.

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej grę memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, odkrywają karty i nazywają bohaterów lekcji. Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawiając dzieci, używali konstrukcji Das ist

plenum

10 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje zdjęcie dołączone do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów o przedstawienie się. Uczniowie stoją lub siedzą w kółku. Jeden z uczniów rzuca piłkę do wybranego ucznia i zadaje mu pytanie: Wer bist du? Uczeń, który odebrał piłkę, przedstawia się (np. Ich bin Adam) i rzuca piłkę do kolejnej osoby, pytając: Wer bist du? Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie przedstawią się w języku niemieckim.

Uczeń rysuje siebie na górze drabinki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie wskazuje wybranego przez siebie bohatera lekcji i prosi koleżankę lub kolegę z ławki o przedstawienie tej postaci w języku niemieckim. Potem uczniowie zamieniają się rolami.

praca w parach

kredki

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec