Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Polityka zagraniczna II Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje międzynarodową sytuację Polski w okresie międzywojennym;
przedstawia powody trudnych stosunków dyplomatycznych z takimi sąsiadami jak m.in. Niemcy, ZSRS, Litwa i Czechosłowacja;
wyjaśnia, na czym polegała koncepcja Międzymorza oraz polityka równych odległości.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda akwarium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przypomnieli sobie, jak wyglądało kształtowanie się granic II RP i stosunki z sąsiadami po zakończeniu I wojny światowej.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem?
Faza realizacyjna:
Prowadzący prosi wybrane osoby o przypomnienie, w jaki sposób kształtowały się granice Polski po I wojnie światowej. Poszczególni uczniowie mogą przedstawiać informacje na temat kształtowania się granicy z ZSRS, Niemcami, Litwą i Czechosłowacją oraz statusu Wolnego Miasta Gdańska. Nauczyciel, jeśli to konieczne, uzupełnia istotne kwestie.
Nauczyciel przedstawia założenia polskiej polityki zagranicznej w latach 20. i 30. XX w. Omawia koncepcję Międzymorza, politykę równych odległości i równowagi.
Praca z multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z filmem. Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat: Czy ówczesna sytuacja polityczna pozwalała na inne, korzystniejsze posunięcia w prowadzeniu polskiej polityki zagranicznej? Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Nauczyciel informuje, że pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat. Nauczyciel przypomina też zasady obowiązujące w czasie dyskusji: należy mówić zwięźle i na temat, nie obrażać innych, nie przerywać innym, nie podnosić głosu, słuchać uważnie wypowiedzi innych itp. Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.
Po zakończeniu debaty uczniowie mogą zamienić się rolami. Następnie nauczyciel prosi wybranych lub chętnych uczniów o ocenę umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 1 i 2 z sekcji „Schemat”.
Wykonaj ćwiczenie nr 2 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Stosunki polsko‑niemieckie 1919–1932, red. A. Czubiński, Z. Kulak, Poznań 1990.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2000, Warszawa 2001.
M. Kornat, Polityka równowagi 1934–1939. Polska między Wschodem a Zachodem, Kraków 2007.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Schemat”, aby przygotować się do późniejszej pracy.